۰
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۹

وزارت ارشاد آماده اعزام خبرنگار و عکاس به غزه است/ متقاضیان درخواست کتبی بدهند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به استقبال این وزارتخانه از اعزام عکاسان به مناطق جنگی خاورمیانه تصریح کرد که هیچ مشکلی برای اعزام متقاضیان وجود ندارد و تنها باید مکاتبات رسمی با معاونت مطبوعاتی صورت گیرد.
وزارت ارشاد آماده اعزام خبرنگار و عکاس به غزه است/ متقاضیان درخواست کتبی بدهند
حسن محرابی مدیر کل مطبوعات و رسانه‌های داخلی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در درباره تعهدات این اداره کل در قبال عکاسان متقاضی اعزام به مناطق جنگی به ویژه عراق و غزه که این روزها کانون حوادث مهمی هستند، توضیح داد: این مهم را وظیفه خودمان می‌دانیم، همان‌طور که برای اعزام به جام‌جهانی فوتبال در برزیل جمعی از متقاضیان از طریق رسانه‌هایشان اعلام آمادگی کرده بودند و ما نیز بخش بیشتری از هزینه‌های اعزام آنها را پرداخت کردیم و بخش دیگر آن را هم رسانه‌هایشان تأمین کردند. در زمینه فرستادن عکاسان متقاضی اعزام به مناطق جنگی در خاورمیانه نیز عکاسان باید از طریق رسانه های خود اعلام آمادگی کنند تا به درخواست آنها با توجه به امکانات و بودجه ای که در اختیار داریم پاسخ دهیم.

وی افزود: در اعزام عکاسان به برزیل برای پوشش بازی‌های جام جهانی، رسانه ها اعلام آمادگی کرده بودند و ما هم امکان سنجی کردیم و با هماهنگی وزارت امور خارجه، برخی از آنها اعزام شدند. اگر عکاسی می خواهد اعزام شود ابتدا باید شناسایی شود که این موضوع معمولا از طریق رسانه ها صورت می گیرد. برای خبرنگارانی که طوماری برای اعزام به غزه امضا کرده بودند نیز در حال امکان سنجی هستیم که البته باید به شکل رسمی با ما مکاتبه شود و بعد با توجه به اعتبار و ضمن هماهنگی با وزارت امور خارجه این امکان را فراهم کنیم.

محرابی درباره نقش انجمن های تخصصی عکاسی در ارتباط با این اداره کل متذکر شد: ما استانداردهایی را داریم که باید طبق آنها عمل کنیم، تقاضاها بهتر است از طریق رسانه ها و انجمن های تخصصی صورت بگیرد تا روند کار مشخص باشد چراکه سازماندهی و نظم کار بسیار مهم است. باید مشخص باشد که متقاضیان چه می خواهند انجام دهند و بعد هم باید گزارش کار داشته باشند.

مدیر کل مطبوعات و رسانه‌های داخلی درباره عکاسان آزاد که متقاضی اعزام به این مناطق جنگی هستند، یادآور شد: عکاسان آزاد می توانند خودشان درخواست اعزام بدهند که البته شناسایی آنها از طریق ثبت نام در پایگاه «سمان» وزارت ارشاد است که باید آثارشان را در این پایگاه به صورت اینترنتی ارسال کنند و بعد از بررسی و تأیید، سابقه خبرنگاری و عکاسی آنها مشخص خواهد شد. بنابراین اگر عکاسان و خبرنگاران آزاد در این سایت ثبت نام کرده و آثارشان تأیید شده باشد حتی اگر در هیچ رسانه ای هم فعال نباشند، از نظر ما خبرنگار و عکاس آزاد خواهند بود که می توانند خودشان با مکاتبه با اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی نسبت به اعزام به مناطق جنگی درخواست بدهند.

محرابی با تأکید بر استقبال اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی از اعزام عکاسان و خبرنگاران به مناطق جنگی تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند منکر تأثیر فعالیت رسانه ای ایران در مناطق جنگی خاورمیانه و به تصویر کشیدن درد و رنج مردم مظلوم این منطقه در اثر جنایات رژیم صهیونیستی و داعش شود بنابراین ما نیز از متقاضیان اعزام به این مناطق به صورت مادی و معنوی حمایت لازم را خواهیم کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره نقش وزارت امور خارجه در این اعزام ها توضیح داد: مسائل اداری این اعزام ها معمولاً از طریق ما حل می شود و اغلب هماهنگی ها با وزارت امور خارجه را از طریق این اداره کل انجام می دهیم.

محرابی تأکید کرد: هیچ مشکلی برای اعزام عکاسان و خبرنگاران متقاضی به مناطق جنگی خاورمیانه وجود ندارد، فقط باید تقاضای خود را به ما اعلام کنند تا روند اداری آن طبق استانداردها انجام شود.

او اضافه کرد: البته اگر تعداد متقاضیان زیاد باشد، قطعاً امکان اعزام همه وجود ندارد و بر اساس امکانات و بودجه ای که در اختیار داریم، باید ارزیابی شود و تعدادی از آنها را اعزام کنیم.

محرابی درباره میزان بودجه و اعتباراتی که به این موضوع اختصاص داده شده است، گفت: در حال حاضر در اواسط سال هستیم و باید اعتبار ویژه ای به این منظور تعریف شود، باید هزینه ها را بر اساس تقاضاها برآورد کرد که البته تصور نمی کنم مشکلی وجود داشته باشد.

محمدمنصور کوشش مدیرکل رسانه های خارجی وزارت ارشاد نیز در گفتگو با مهر با بیان این که اعزام عکاسان و خبرنگاران متقاضی به مناطق جنگی خاورمیانه به این اداره کل مربوط نمی شود، درباره روند حضور عکاسان و خبرنگاران خارجی در ایران و میزان حمایت این اداره کل از آنها توضیح داد: در یک کمیسیون با حضور صاحبنظران، سوابق خود عکاس و رسانه خارجی او را بررسی می کنیم و درصورت تأیید شدن، به آنها مجوز حضور در ایران را می دهیم.

او درباره حمایت های این اداره کل از عکاسان و خبرنگاران خارجی بعد از دریافت مجوزشان گفت: آنها با توجه به مجوزی که دارند می توانند در ایران فعالیت رسانه ای داشته باشند که البته بازتاب فعالیت های آنها و گزارش کارهایشان به دست ما می رسد که اگر بدون مشکل باشد در صورت نیاز از آنها حمایت خواهیم کرد و اگر در چارچوب قوانین و مقررات کشور ما فعالیت نکرده باشند، آنها را فرا خواهیم خواند و به آنها تذکر می دهیم.
کد مطلب: 40313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *