۰
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۶
بان کی مون:

تلفات و ویرانی گسترده در غزه، دنیا را بهت زده و شرمسار کرد

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی حوادث اخیر غزه تشکیل شده بود از اسرائیل به علت نقض مکرر قوانین بین المللی و حمله به تاسیسات سازمان ملل به شدت انتقاد کرد.
تلفات و ویرانی گسترده در غزه، دنیا را بهت زده و شرمسار کرد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی حوادث اخیر غزه تشکیل شده بود از اسرائیل به علت نقض مکرر قوانین بین المللی و حمله به تاسیسات سازمان ملل به شدت انتقاد کرد.

به گزارش «انتخاب»، بان کی مون ضمن تقدیر از مجمع عمومی برای تشکیل نشست درباره غزه گفت در حالی که ما امروز صبح این نشست را برگزار می کنیم، به نظر می رسد آتش بسی که از مدت ها پیش در انتظارش بودیم، حفظ شده است. در حال حاضر، شلیک راکت های حماس و شلیک توپ های اسرائیل خاموش شده است. ما انتظار داریم هر دو طرف به صورت کامل به این آتش بس احترام بگذارند. من از همه کسانی که در این توافق نقش داشتند، از جمله مصر، آمریکا، قطر، ترکیه، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و بازیگران بین المللی بسیار دیگری که شبانه روز تلاش می کردند، تشکر می کنم.

وی افزود: ولی شکی نیست در حالی که رنج ها ادامه دارد، نمی توانیم آسوده باشیم. این آتش بس به بهایی به دست آمد که بسیار سنگین و غیر قابل تحمل بود. تلفات و ویرانی گسترده در غزه، دنیا را بهت زده و شرمسار کرد. بیش از هزار فلسطینی کشته شدند که اکثر آنان غیر نظامی بودند که صدها زن و کودک در میان آنان بودند. سه غیر نظامی در اسرائیل نیز در کنار شصت و چهار سرباز اسرائیلی کشته شدند. مردم در هر دو سو حق زندگی کردن به دور از وحشت را دارند. شکی نیست که ما حقوق مشروع امنیتی برای دفاع از شهروندان اسرائیلی را در برابر حملات راکتی حماس درک می کنیم. در عین حال، این درگیری ها سوال هایی را درباره احترام به اصول تمایز و تناسب را در قوانین انسانی بین المللی به میان آورد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: احتمالا چیزی نمی تواند به اندازه حمله به تاسیسات سازمان ملل که پناهگاهی امن به شمار می آمد، نمادی از جنگ و دهشتی که در میان مردم غزه ایجاد شد، باشد. این حملات ناراحت کننده، غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه بودند. بلی، ما مواردی را داشتیم که در آن تسلیحاتی در شماری اندک از تاسیسات متروکه پنهان شده بودند. بلی، ما گزارش هایی داریم که راکت های حماس از نزدیکی های تاسیسات سازمان ملل شلیک شدند. بلی، این را روشن بگویم که مظنون بودن به فعالیت شبه نظامیان نمیتواند توجیه کننده به خطر انداختن سلامت جان غیر نظامیان بی گناه باشد. قوانین بین المللی انسانی به روشنی خواستار حفظ جان غیر نظامیان و تاسیسات غیر نظامی از جمله کارکنان سازمان ملل و تاسیسات سازمان ملل از سوی همه طرفهاست.

بان کی مون گفت تاسیسات سازمان ملل باید محافظت شوند تا به کسانی که نیاز دارند، کمک رسانی کنند. پناهگاه های سازمان ملل بایست منطقه ای امن باشند نه منطقه جنگی؛ کسانی که این منطقه مورد وثوق را نقض کرده اند باید پاسخگو باشند و به دست عدالت سپرده شوند. در بسیاری از موارد اخیر حمله به تاسیسات سازمان ملل، سی و سه بار با اسرائیلی ها هماهنگی و به آنان اطلاع رسانی شد. حمله به تاسیسات سازمان ملل در کنار دیگر مواردی که ظن نقض قوانین بین المللی می رود باید مورد تحقیق دقیق قرار گیرد.

وی افزود من اینجا و در برابر مجمع عمومی می خواهم یک پیام مشخص را برای بسیاری از همکاران سازمان ملل که در این اوضاع دهشتناک به مردم غزه خدمت رسانی می کنند می رسانم. از شجاعت شما، فداکاری شما و نجات جان انسان ها تقدیر می کنم و در غم شما در از دست دادن همکاران فقیدمان شریک هستم و والاترین احترام را نثار آنان می کنم. فردا، پرچم سازمان ملل به یاد آنان نیمه افراشته خواهد بود. به زودی از مقامات سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در غزه گزارش می دهند. من از همه اعضا می خواهم به صورتی قاطع و سخاوتمندانه به درخواست فوری آنروا برای رسیدگی به این نیازهای انسانی پاسخ دهند. وظیفه فوری در برابر ما رسیدگی به نیازهای انسانی فوری مردم غزه است. تامین نیازهای درمانی برای بسیاری از زخمی شدگان و کسانی که آسیب روانی دیده اند، اطمینان از تامین آب و غذا، تامین مسکن برای خانواده های بی خانمان بسیار و تعمیر زیرساخت های عمده؛ حال وظیفه بازسازی عمده ای بر عهه ما در غزه ویران شده قرار دارد که خانه ها، مدارس و بیمارستان ها آسیب دیده اند.

وی گفت ما حتی باید پا فراتر بگذاریم؛ ما نباید از تلاشی برای تبدیل آرامش فعلی به آتش بسی پایدار که مسائل اساسی درگیری در آن مورد بررسی قرار می گیرند، فروگذار کنیم. پایان شلیک راکت، قاچاق سلاح، برداشته شدن محاصره و بازگرداندن غزه به یک دولت فلسطینی که تحت نظارت تشکیلات خودگردان باشد. من از طرفین می خواهم درخواست جامعه جهانی را برای بازگشت به گفتگوها برای پایان دادن به این مناقشه بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها از راه دو کشوری پایدار گوش فرا دهند.

دبیر کل سازمان ملل گفت کابوس چهار هفته گذشته بار دیگر به صورتی دهشتناک این مساله را یادآوری می کند که تنها راه حل براساس مذاکره می تواند امنیت و صلح را برای اسرائیلی و فلسطینی ها به ارمغان آورد. تکرار می کنم، تنها راه حل بر اساس مذاکره می تواند صلح و امنیتی پایدار را برای اسرائیلی و فلسطینی ها به ارمغان آورد که در آن هر دو طرف از آینده ای بهتر که جوانانشان سزاوارش هستند، داشته باشند.

وی گفت به عنوان دبیر کل، بارها از منطقه و از جمله از غزه دیدار کرده ام. من ویرانی های جنگ را که بر چهره زنان و کودکان سایه انداخت است، دیده ام. در دو هزار و نه، من در برابر یکی از انبارهای آنروا که آسیب ناشی از یکی از حملات اسرائیل روی آن باقی بود، ایستادم و این حملات بار دیگر روی دادند. پیش از تازه ترین دیدارم، دو بار به منطقه سفر کردم تا به خصومت ها در غزه پایان بدهم و این حملات هنوز هم ادامه دارد. دوره بی مفهوم رنج ها در غزه و کرانه باختری و نیز در اسرائیل باید به پایان برسد. روندی که پیش گرفته ایم، روند ساختن و نابود کردن است. ما بار دیگر می سازیم ولی این باید بار آخر باشد که بازسازی می کنیم و (روند خراب کردن) باید متوقف شود. آنان باید به میز گفتگوها بازگردند. این را همواره می پرسیم که چرا هر دو طرف چرا همواره جامعه جهانی را ناراحت و نگران می کنند. به کسانی که بی هیچ کمکی، کشته شدند نگاه کنید.

وی گفت سازمان ملل آماده است تا این کار را برای آخرین بار انجام دهد و هر کاری که می تواند صورت بخشد تا به نیازمندان و نیز روند صلح کمک کند. با حساب کردن روی تعامل همه شما، از شرکت ها می خواهم به مسئولیت خود برای صلح و نسل های آینده و مردم خود عمل کنند.
کد مطلب: 40320
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *