۰
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۱

مشاوران املاک از فروش خانه‌های لوکس چقدر سود می‌کنند؟

حق کمیسیون خرید و فروش آپارتمانی با ارزش یک میلیارد تومان 5 میلیون و 600 هزار تومان است.
مشاوران املاک از فروش خانه‌های لوکس چقدر سود می‌کنند؟
طی یک دهه اخیر یکی از مشاغلی که در میان مردم ایران محبوبیت بالایی را به خود اختصاص داده تاسیس بنگاه های مشاوران املاک بوده که البته این روزها شرایط خاصی را تجربه می کند و تقریبا در رکود به سر می برد.

اما از تابستان سال گذشته با کاهش حضور مردم در بازار به امید کاهش قیمت ها و عدم فروش مسکن از سوی صاحبان ملک به دلیل احتمال افزایش قیمت ها فعالیت مشاوران املاک با افت قابل توجهی مواجه شده فعالان بازار مسکن از کاهش شدید معاملات خبر می دهند.

در شرایطی که در یکسال گذشته بازار مسکن در رکود به سر می برد اما همچنان از محبوبیت فعالیت بنگاه های مشاوران املاک کاهش نیافته و بسیاری برای فعالیت در بازار مسکن ابراز علاقه می کنند که البته دلیل اصلی این موضوع سودهای کلانی است که ممکن است مشاوران املاک در کوتاه ترین زمان ممکن و تنها با فروش یک آپارتمان به دست آورند.

اما حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره فعالیت مشاوران املاک مسکن می گوید تغییراتی دراتحادیه در حال وقوع است که تمامی تغییرات مبنای علمی داشته وسعی می کنیم تا بتوانیم حرفه مشاوران املاک را به سمت تخصصی شدن سوق دهیم.

وی همچنین درباره اهمیت فعالیت مشاوران املاک گفته است باید به این نکته توجه شایانی داشت که کوچک ترین غفلت یا سهل انگاری از سوی مشاوران املاک و تمامی اقشار دیگر باعث تحمیل مالیات سنگینی خواهد شد و با عنایت به این موضوع که حرفه مشاورین املاک در قانون مالیاتی بر اساس مفاد بند ب ماده ۹۵ ارزیابی می شود در صورتی که مشاوران املاک دارای دفاتر مالیاتی باشند مالیات بر اساس این دفتر محاسبه و از پرداخت معامله های سنگین توسط مشاوران جلوگیری خواهد شد .

اوج گرفتن فعالیت بنگاه های مشاور املاک سوال های متعددی را درباره میزان سود این بنگاه ها در اذهان عمومی ایجاد کرده است و همین موضوع نیز باعث شده تا فعالیت مشاوران املاک در کانون توچه قرار بگیرد.

اما بر اساس نرخ نامه ای که به تمام بنگاه های مسکن ابلاغ شده است هزینه مشاوره از خریدار و فروشنده باید بعد از ثبت قطعی معامله دریافت شود که میزان آن نیز متناسب با ارزش ملک باید محاسبه شود.

بر همین اساس نرخ مصوب کارمزد انجام معاملات مسکن برای معاملات تا ۳۰ میلیون تومان: معادل ۵/۰ درصد است که هر کدام از طرفین باید آن را به‌صورت جداگانه پرداخت کنند.برای معاملات املاک از ۳۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان : برای تا ۳۰ میلیون تومان اول ۵/۰ درصد و برای مازاد آن نسبت به مبلغ مازاد از هر طرف ۷۵/۰ درصد محاسبه و دریافت می‌شود.

همچنن برای معاملات از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان: برای تا ۳۰ میلیون تومان اول، ۵/۰ درصد و مازاد آن تا ۵۰ میلیون تومان ۷۵/۰ درصد و برای مازاد آن ۵/۰ درصد از هر طرف دریافت خواهد شد و برای معاملات املاک بیش از ۱۰۰ میلیون تومان: برای تا ۱۰۰ میلیون آن طبق آنچه اعلام شده محاسبه می‌شود و برای مازاد آن میزان ۲۵/۰ درصد به عنوان کارمزد از هر طرف معامله اخذ خواهد شد.

بر همین اساس در معاملات اجاره هم یک‌چهارم اجاره ماهانه از هر طرف معامله و در معاملات رهن، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره‌بهای ماهانه از هر طرف معامله اخذ می شود.

عقبایی همچنین درباره حق کمیسیون با بیان این که مالکان و موجران نباید بیش از حد قانونی خود به مشاوران املاک حق کمیسیون بدهند درباره نرخ حق کمیسیون گفته است به زبان ساده‌ قراردادهای تا ۱۰۰ میلیون تومان تا ۵۵۰ هزار تومان باید حق کمیسیون پرداخت کنند و موجران و مالکان نیابد بیش از این میزان را به مشاوران املاک پرداخت کنند و در صورت دریافت بیش از این میزان برخورد قانونی با مشاوران می‌شود.

وی گفته است ۸ درصد مبلغ کمیسیون نیز بابت ارزش افزوده از هر دو طرف معامله کسر می‌شود و یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله کسر می‌شود و ۸ درصد ارزش افزوده نیز از دو طرف جداگانه دریافت می‌شود.

با توجه به مصوبه ای که به مشاوران املاک ابلاغ شده است حق کمیسیون خرید و فروش آپارتمان های ۱۰۰ متری، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، آپارتمان های ۲۰۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، آپارتمان های ۳۰۰ میلیون تومانی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، آپارتمان های ۵۰۰ میلیون تومانی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و آپارتمان های یک میلیارد تومانی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

در جدول زیر به حق کمیسیون برخی آپارتمان های لوکس آماده فروش در تهران اشاره شده است:

محله


متراژ


قیمت فروش


حق کمیسیون

ولنجک


۱۳۰


یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان


۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

فرشته


۲۶۰


دو میلیارد و ۳۹۰میلیون تومان


۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان

فرشته


۳۰۰


دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان


۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

قیطریه


۲۵۰


دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان


۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

محمودیه


۲۵۰


دو میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان


۱۴ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان

زعفرانیه


۳۲۰


۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان


۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

زعفرانیه


۳۸۰


۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان


۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

زعفرانیه


۶۰۰


۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان


۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

کامرانیه


۷۰۰


۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان


۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
کد مطلب: 40733
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *