۰
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰

کیش؛ دیگر جزیره‌ای برای پولدارها نیست

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: تعداد روزها برای اقامت مسافران در کیش براساس قدرت خرید و جلوگیری از تکراری شدن منطقه برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.
کیش؛ دیگر جزیره‌ای برای پولدارها نیست
با وجود ارزش‌های گردشگری بالای مناطق گوناگون ایران، شاهد ترجیح سفر گردشگران به کشورهای همسایه هستیم. این در حالی است که سیاست توریستی ایران آن است که در راه افزایش تعداد گردشگران گام بردارد. اما با وجود مناطق آزادی، مثل کیش چرا ایرانی ها سفر به ترکیه را ترجیح می‌دهد؟ براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، به ازای ورود هر گردشگر ۲ تا ۶ شغل مستقیم و ۹ تا ۱۵ شغل با احتساب مشاغل بخش‌های تولیدی و خدماتی ایجاد می‌شود. این می‌تواند دلیل کافی برای بالا بردن امکانات برای افزایش جذب گردشگران باشد. خبرها حاکی از آن است که حدود چهار و نیم میلیون خارجی در سال ۹۲ به ایران سفر کرده‌اند که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آنان به منظور خاص گردشگری همچون زیارت به کشور بوده‌است.

این در حالی است که وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه اعلام کرده که میزان سفر گردشگران ایرانی به‌این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۳ نزدیک به پنج برابر شده‌است. آمار نشان می‌دهد که این همسایه غربی ایران تنها یک و نیم میلیون گردشگر ایرانی در سال دارد. به گفته کارشناسان، ترکیه با معافیت‌های مالیاتی متعدد و تسهیل قوانین، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این صنعت تشویق کرده‌است. تا اندازه‌ای که سرمایه ایرانی‌ها در صنعت توریسم ترکیه به یکی از عوامل تاثیرگذار تبدیل شده و فعالان اقتصادی این منطقه را از ورشکستگی نجات داده‌است.

محب خدایی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص برنامه ریزی سازمان متبوعش در جهت افزایش تعداد گردشگران به نامه نیوز گفت:" وضعیت گردشگرانی که به کیش می آیند، در حال بهبود است. از آمار ورودی کاسته نشده اما تیپ مسافرانمان تغییر کرده‌است. یعنی از تمایلات صرف مسافران برای خرید کاسته شده‌ است. با وجود آنکه در کل کشور از تعداد گردشگر کاسته‌شده ولی از ابتدای سال تا حالا تعداد گردشگران به کیش چهار تا پنج درصد افزایش داشت."

خدایی دلیل اصلی کم بودن تعداد مسافران به کیش را افزایش گزینه‌های خرید در دیگر نقاط کشور دانست و گفت: "مسافران امروزی این منطقه سعی می‌کنند فقط خرید نکنند. نوع گردشگران ورودی به کیش نسبت به گذشته تغییر کرده و بیشتر در بحث گردشگری به منطقه می‌آیند، نه خرید. مردم بیشتر ترجیج می‌‎دهند از امکانات گردشگری استفاده کنند چون بسیاری از برندها در تهران هست و دسترسی به این کالا بسیار سهل شده‌ است و نیازی به خرید آنها از کیش نیست. در مراکز خرید برندهای متفاوتی وجود دارند. برندی که برای خرید آن به کیش می‌آمدند، در تهران و تبریز هم وجود دارد. همچنین امکان اینکه قیمت‌ها رقابتی شود در کیش دست ما نیست و باید ببینیم در این زمینه چه اتفاقی می‌افتد."

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با ارزانتر بودن بلیط سفر به ترکیه نسبت به کیش، گفت :"سفر به کشورهایی مثل ترکیه از سفر به کیش کم هزینه‌تر هستند چون این کشورها از هزینه ابتدایی سفر می‌کاهند ولی وقتی فرد وارد آنتالیا می‌شود با هزینه‌های سنگین مواجه خواهدشد . هزینه‌های غذا، تاکسی، خرید و ... بیشتر است. شاهدیم در عید فطر تعداد زیادی اتومبیل به سمت شمال کشور حرکت کرد. اینکه مردم ۲۰ ساعت در جاده شمال می‌مانند، نشان دهنده این است که مردم سفرهای زمینی را به سفرهای هوایی ترجیح می‌دهند. این می تواند به دلیل هزینه‌ها، امنیت و کیفیت نوع پروازها باشد. به همین دلیل ما برای جذب گردشگران تور رالی خانواده را ترتیب دادیم که با استقبال خوبی مواجه شده و مردم زمینی به کیش می‌آیند. این کار را برای ایجاد سفر ارزان در کیش انجام دادیم. تسهیلات ویژه‌ای برای مسافران بر اساس کاهش قیمت بنزین با همکاری راهداری‌های کشور همچنین تخفیف‌های ویژه در هزینه‌های جزیره و هتل‌ها، اسکان و اقامت و استفاده از تفریح‌های منطقه در نظر گرفته‌ایم."

این مسئول سازمان گردشگری مناطق آزاد درباره محدودیت روزهایی که اتومبیل‌ها می‌توانند در جزیره کیش بمانند گفت:" وقتی مردم وارد جزیره می‌شوند، برنامه برای تخلیه آن‌ها هم مهم است . اینطور نیست که هرچه افراد بخواهند همانطور شود. در طرح رالی هم مشخص شده که مردم بیش از ۵ روز در جزیره نمی‌توانند حضور داشته باشند. این باعث می شود که نتوانیم جزیره را تخلیه کنیم. هر سفری تنظیم شده با تعداد روز و قدرت خرید است. چون مساله تکراری شدن را داریم و بعد از ۵ روز محیط برای افراد تکراری شده و قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند."

وی گفت:" کیش را نمی توان بر اساس عوارض گرداند. کیش یک محیط گردشگری خانوادگی است. مردم از طریق آب با پاور کرافت (با کشتی ) اتومبیل خود را وارد جزیره می‌کنند. اگر همه ماشین‌ها در جزیره بمانند و بدون محدودیت تا پایان روزهای تعطیل باشند، پس چطور همه با هم از جزیره خارج شوند؟ من از لحاظ عملیاتی به موضوع نگاه می‌کنم. اینکه قرار باشد در یک روز ۵ هزار ماشین از جزیره خارج شوند، غیر ممکن است. ماشین‌ها باید به مرور بیایند و به مرور خارج شوند ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم برای مثال با ماشین ۱۳ روز به کیش بیایید و هر ۱۳ روز را در کیش تشریف داشته باشید چون ظرفیت تخلیه ما محدود است."

خدایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد گردشگران به مناطق آزاد، افزود:" برنامه‌ریزی‌های خاص توسط همکاران من اتفاق می‌افتد. ما فعلاً در حال تثبیت تعداد مسافران هستیم. هر منطقه‌ای ذات خود را دارد. بازار ما تمایل دارد فردی که بیشتر خرید می‌کند به منطقه مسافرت کند. هتلدار صرفا به این نگاه می کند که فردی که هتل درجه یک را ترجیح می‌دهند، بیاید. و رستوران‌دارترجیح می‌دهد افراد پرخور به آنجا بروند. تورهای دریایی و مسائل غواصی دوست دارند کسانی بیایند که به غواصی بروند. این مطلق و تحت نظر سازمان نیست. مساله عرضه کالاست. با این وجود با هزینه‌های امروز کسی خرج نمی‌کند. ولی گردشگر امروز می‌رود و آثار تاریخی می‌بیند . گردشگری امروز فازهای مختلف دارد. گردشگر تاریخی داریم ، اکوتوریسم (محیط زیست و) گردشگر تجاری داریم. گردشگر براساس ذات خود می‌آید . ما همه این گردشگران را در کیش داریم. "

وی افزود:" کسی که به کیش می‌آید لازم نیست خیلی پول‌دار باشد، در عمر یک فرد چند بار به کیش می‌آید؟ کسی که هزینه ترکیه را در نظر می‌گیرد، حتماً هزینه غواصی را هم پرداخت خواهدکرد. باید در نظر داشت که فردی که وارد آنتالیا می‌شود تازه هزینه‌هایش شروع می شود. اگر هزینه غذا و محل اقامت هم نباشد همه در تله هزینه‌های تاکسی و خرید می‌افتند. البته هتل‌ها هم صبحانه و ناهار را در نظر می‌گیرند ولی بسیاری از گردشگران برای گردش می‌روند و دیگر به ساعت سرو غذا نمی‌رسند. چون اگر بخواهند برگردند باید به اندازه هزینه همان غذا پول تاکسی دهند."

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با ثابت ماندن تعداد مسافران کیش با وجود افزایش امکانات گفت:" آمار نسبت به سال گذشته تکان نخورده و آمار ورودی به همان اندازه ورودی سال گذشته است. ۱۲ سال است که یک و نیم میلیون مسافر به صورت ثابت داریم. با ایجاد جشنواره‌ها تعداد مسافران به سمت کیش را افزایش می‌دهیم. مثل جشنواره رالی که همیشه عید این برنامه را داشتیم، امسال تابستان هم این برای بالا بردن تعداد اتومبیل‌ها این کار را انجام دادیم. در پاییز هم برنامه ویژه بازنشستگان را خواهیم‌داشت."

وی در خصوص تخفیف بازار برای جذب توریست بیان کرد:" بازارها برای افزایش تعداد گردشگران ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف در نظر دارند. ما تخفیف می‌دهیم ولی دلیل اینکه آمار ما نسبت به سال‌های گذشته تغییری نداشته این است که رقبای گردشگری فعال‌اند. شیراز، اصفهان و سرعین هر کدام یک مقصد گردشگری هستند. ولی در پاییز و زمستان نمی‌توانند با ما رقابت کنند. آن‌ها مسافران پاییز و زمستان ما را ندارند. در پاییز و زمستان حجم مسافران کیش افزایش پیدا می‌کند و از این تعداد ثابت خارج می‌شویم."
کد مطلب: 41050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *