۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۰

سخنان صریح مولاوردی در باره اعتیاد زنان

معاون رییس جمهور گفت: 70 درصد زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسران خود معتاد شده و به خاطر فشار، تهدید، ترس یا همدردی همسران خود اقدام به توزیع یا مصرف مواد مخدر می کنند.
سخنان صریح مولاوردی در باره اعتیاد زنان
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نرخ رشد اعتیاد در زنان بیشتر از مردان شده است.

به گزارش فریادگر، «شهیندخت مولاوردی» روز چهارشنبه در کنگره بین المللی دانش اعتیاد افزود: این افزایش نرخ رشد حتی بیشتر از دو برابر است.

وی خاطر نشان کرد، ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می دهند در حالی که این رقم در سال ۸۵ پنج درصد بوده است.

نامبرده با بیان اینکه بالا رفتن نرخ اعتیاد در زنان یک واقعیت تلخ است، خاطر نشان کرد: نمی توانیم استراتژی انکار و بی اعتنایی را در این زمینه پیش بگیریم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: اعتیاد زنان بنا به ملاحظات اجتماعی، دست اندرکاران مربوطه را از رویارویی مستقیم منع می کند.

مولاوردی گفت: تا وقتی که مواجهه مستقیم با اعتیاد زنان صورت نگیرد نمی توان به نتایج موفقی در این زمینه دست یافت.

معاون رییس جمهور گفت: ۷۰ درصد زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسران خود معتاد شده و به خاطر فشار، تهدید، ترس یا همدردی همسران خود اقدام به توزیع یا مصرف مواد مخدر می کنند.

مولاوردی با اشاره به این که ۶۰ درصد جرایم زنان زندانی ارتباط مستقیم با مواد مخدر دارد ، ادامه داد: زنان جزو نخستین قربانیان آسیب و انحرافات اجتماعی به ویژه اعتیاد هستند.

معاون رییس جمهور گفت: بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادگی معتاد نمی توان به حل مشکل اعتیاد زنان پرداخت و در سیاست گذاری های کلان حتما باید نگرش جنسیتی مد نظر باشد زیرا موضوع پنهانی بودن اعتیاد در زنان در مقایسه با مردان به باورهای جامعه بازمی گردد.

وی افزود: رویکرد جامعه به مردان معتاد از جرم انگارانه به بیمار انگارانه تبدیل شده اما این اصلاح نگرش در زنان اتفاق نیفتاده است.

به گفته معاون رییس جمهور یکی از موانع درمان اعتیاد زنان برچسب های اجتماعی به آنان است و این مساله باید حل شود تا زنان جسارت مراجعه به مراکز درمانی را پیدا کنند زیرا اثرگذاری اعتیاد زنان در جامعه ده ها برابر بیشتر از مردان معتاد است.

مولاوردی تصریح کرد: اعتیاد زنان از مناطق فقیر و حاشیه نشین به مناطق عام تر مانند باشگاه های ورزشی و سالن های آرایشی کشیده شده است.

وی گفت: در اعتیاد دختران نوجوان و دانشگاهی با الگوی خاص سوء مصرف مواد به ویژه مصرف قرص محرک روبرو هستیم.

** اعتیاد یکی از اصلی ترین دلایل طلاق

معاون رییس جمهور با بیان اینکه ۵۵ درصد طلاق ها ریشه در اعتیاد دارد: اعتیاد مرد یکی از اصلی ترین دلایل جدایی زنان است.

مولاوردی افزود: همچنین آسیب هایی مانند کودک آزاری، خشونت خانوادگی و قتل به واسطه اعتیاد برای خانواده ایجاد می شود.

وی حمایت از بانک اطلاعات زنان معتاد بهبود یافته در شش استان پر اعتیاد کشور را از اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: این معاونت با همکاری وزارت تعاون در این استان ها درصدد کاهش عوامل خطر مانند استرس و مشکلات مالی زنان معتاد است.
منبع: ایرنا
کد مطلب: 41191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *