۰
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵

مقام آمریکایی: از اقدامات ایران در عراق کاملا آگاهیم

واشنگتن پست نوشت: ائتلاف تحت رهبری آمریکا به دنبال مستثنی کردن ایران از مبارزه علیه دولت اسلامی است.
مقام آمریکایی: از اقدامات ایران در عراق کاملا آگاهیم
واشنگتن پست نوشت: ائتلاف تحت رهبری آمریکا به دنبال مستثنی کردن ایران از مبارزه علیه دولت اسلامی است.

 این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم آن جیران نوشت: بدون شک ایران یک نقش آفرین اصلی در وقایع پیش رو در عراق و سوریه است و در حالی که دولت اسلامی جنگ شورشیان در سوریه و چندپارگی فرقه ای را در عراق به عنوان فوری ترین تهدیدها تحت الشعاع قرار داده است، ایران خود را در حالی در جبهه مشابه کشورهای منطقه و آمریکا در مبارزه با دولت اسلامی می بیند که این کشورها ، ایران را دشمن می پندارند.

اینکه آیا ایران بخشی از این ائتلاف رسمی است یا خیر، بسیاری را در آمریکا و ایران عصبانی کرده است. این امر شاید فضایی جدید از همکاری بین دو کشور را نوید می دهد که رابطه شان از سال هزار و نهصد و هفتاد و نه تاکنون قطع شده است. ایران و آمریکا دولت اسلامی را تهدیدی قریب الوقوع می پندارند که باید فورا به آن پرداخته شود اگر چه هنوز مشخص نیست ایران در حملات هوایی یکجانبه آمریکا در داخل سوریه همراهی می کند یا خیر.

این روزنامه اضافه کرد : وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام کرد، ائتلاف بین المللی علیه دولت اسلامی ابهامات بسیار جدی دارد. رسانه های ایران نیز روز جمعه به نقل از حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کردند ساده لوحانه است که تصور شود می توان تروریسم را با حملات هوایی ریشه کن کرد. روحانی افزود:« مبارزه با تروریسم مستلزم برنامه ریزی سازماندهی شده، همکاری دو جانبه و چند جانبه و از بین رفتن فقر فرهنگی و اقتصادی است.»

با این حال این مسئله قابل درک است که ایران بتواند به عنوان یک میانجی مسئولیت هماهنگی حملات هوایی را برعهده بگیرد؛ حملاتی که به لحاظ راهبردی به نفع بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحد ایران خواهد بود.

واشنتگن پست همچنین افزود: واشنگتن بر این مسئله تاکید دارد که برای مبارزه با دولت اسلامی به دنبال موافقت اسد نخواهد بود و می گوید هر اقدامی در داخل سوریه با هدف دستیابی به اهداف آمریکا و نه دولت اسد صورت می گیرد. با این حال به نظر می رسد دولت اسد هفته گذشته اشاراتی را درباره احتمال این همکاری ارائه کرده است. هواپیماهای آمریکا به دعوت دولت عراق از اوائل اوت تاکنون بیش از صد و پنجاه حمله را در عراق انجام داده اند.

دیپلمات های ایران و آمریکا هفته آینده در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات می کنند که محور اصلی این نشست مسئله هسته ای ایران و نه جنگجویان دولت اسلامی است.با این حال این دو کشور هم اکنون در حال حفظ فاصله خود هستند و واشنگتن تلاش می کند تا حد امکان ایران را از این معادله دور نگاه دارد.
این روزنامه سپس افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز چهارشنبه خود درباره راهبرد شکست جنگجویانی که در هفته های اخیر دو آمریکایی را سر بریده اند، به نقش ایران اشاره ای نکرد. درست برعکس کاخ سفید اعلام کرد اوباما قبل از این سخنرانی با ملک عبدالله پادشاه عربستان تلفنی گفتگو کرده است و کری نیز هفته گذشته به منظور جلب حمایت متحدان سنی خود در منطقه به عراق و عربستان سعودی سفر کرده است.

تاکنون حدود دوازده کشور مسلمان از جمله مصر که کری روز شنبه به آن سفر کرد در این فرایند مشارکت داشته اند. همه این کشورها دولت اسلامی را تهدیدی جدی برای دولت های استبدادی خود می دانند و اکثریت آنها نیز در بهترین حالت رابطه ای محتاطانه با ایران دارند.

یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه کری به منطقه سفر کرده است به خبرنگاران گفت نفوذ ایران در عراق و سوریه از نظر کشورهای سنی منطقه نگران کننده است و این دو کشور و آمریکا نگاهی دقیق و مستمر به ایران دارند.

این مقام رسمی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت:« ما از اقدامات ایران در عراق کاملا آگاهیم اما اجازه دهید به این مسئله تاکید کنم که ما تاکنون هیچ هماهنگی با آنها در خصوص عراق نداشته ایم.»

به نظر می رسد سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سوال که ایا ایران باید بخشی از این واکنش هماهنگ به دولت اسلامی باشد این باب را باز گذاشته است. وی افزود:« مبارزه با تروریسم مسئولیت جمعی همه اعضای جامعه بین المللی است.»
منبع:انتخاب
کد مطلب: 41274
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *