۰
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱

نگاهی به جدیدترین برنامه دولت برای توزیع سبد کالا

وزیر کار می گوید در صورتی که بتوانیم منابع بیشتری از حذف افراد پردرآمد از هدفمندی یارانه ها به دست آوریم، بی تردید دولت به 10 میلیون خانوار سبد کالا ارائه می کند.
نگاهی به جدیدترین برنامه دولت برای توزیع سبد کالا
شاید یکی از پرحاشیه ترین اقدامات اقتصادی دولت یازدهم در یکسال گذشته ارائه سبد کالا میان مردم بود که نیمه دوم سال گذشته صورت گرفت و انتقادهای فراوانی نیز به نحوه اجرای این طرح مطرح شد و سرانجام رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی از نحوه اشتباه اجرای این طرح از مردم عذرخواهی کرد.

در حالی که در ابتدا مسئولیت اجرای طرح توزیع سبد کالا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما پس از اشتباهاتی که در مرحله نخست ایجاد شد رئیس جمهور مسئولیت اجرای این طرح را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار کرد و پس از این اتفاق حاشیه ها درباره سبد کالا کاهش یافت.

بحث های حاشیه ای درباره ادامه سبد کالا در حالی با ورود وزارت کار به این طرح کاهش یافت که بحث های اصلی درباره این طرح همچنان ادامه داشته و در همان روزهای پایانی سال ۹۲ عنوان شد که سبد کالا طی ۶ مرحله به اقشار خاص تعلق می‌گیرد.

هم اکنون در شرایطی که ۶ ماه از آغاز سال جاری سپری می شود موضوع ارائه سبد کالا همچنان در اولویت وزارت کار قرار دارد و آنچنان که علی ربیعی گفته است وزارت کار در حال شناسایی گروه های در معرض فقر غذایی هستیم.

به گفته ربیعی طی یک تا دو ماه آینده جمع‌آوری اطلاعات و روند شناسایی مشمولان جدید کامل خواهد شد. بانک‌های اطلاعاتی در کشور کامل نیستند و تلاش کردیم تا در این مدت به بانک‌های اطلاعاتی مربوط انسجام دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار مستحق تاکنون به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار این بسته تعلق گرفته و اکنون مردم با آرامش برای دریافت این بسته مراجعه می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه به دنبال شناسایی خانوارهای نیازمند بیشتری هستیم گفته است از بانک اطلاعاتی استفاده می‌کنیم تا بیش از ۲ میلیون خانوار مستحق را به ۷ میلیون و ۵۰۰ خانوار اضافه کنیم. البته منابع ما محدود است و فقط ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم که ۳۰۰ میلیارد تومان آن به توزیع شیر در مدارس اختصاص یافته است.

ربیعی یک شرط را نیز برای امکان واگذاری سبدهای کالایی به گروه های جدید تا حداکثر ۱۰ میلیون خانوار (۷.۵ میلیون خانوار در قالب کمیته امداد و بهزیستی مشمول شدند)، تعیین کرده و می گوید در صورتی که بتوانیم منابع بیشتری از حذف افراد پُردرآمد از هدفمندی یارانه ها به دست آوریم، بی تردید دولت این میزان را تا ۱۰ میلیون خانوار افزایش خواهد داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین پیش از این گفته بود سیاست دولت در توزیع سبد کالا به‌ صورت عمومی با سیاستی که در طرح حمایت غذایی دنبال می‌کند، متفاوت است و هدف اصلی دولت از توزیع بسته امنیت غذایی، مبارزه با فقر و توجه به موضوع سلامت افراد مطابق با بند ۶ سیاست‌های سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. تعداد دفعات اجرای طرح حمایت غذایی متناسب با تعداد خانوارهای آسیب پذیری که شناسایی شوند، مشخص خواهد شد اما طبق پیش بینی‌ها حداقل چهار بار در سال این طرح به اجرا درخواهد آمد.

در حالی که وزیر کار از احتمال ارائه سبد کالا به ۱۰ میلیون خانوار خبر داده است تاکنون نامی از کارگران به عنوان مشمولان احتمالی دریافت بسته های امنیت غذایی در مرحله دوم از سوی مقامات وزارت کار برده نشده است.

در همین رابطه نمایندگان کارگری کشور می گویند کارگران می توانند جزو مشمولان جدید دریافت بسته های امنیت غذایی باشند چرا که وزارت کار از سوی دولت ماموریت دارد تا از طریق بانک اطلاعاتی موجود که در قالب فازدوم هدفمندی یارانه ها ارائه شده است، دو گروه مشخص حقوقی زیر ۶۰۰ هزارتومان و ۶۰۰ تا یک میلیون تومان را شناسایی و برای دریافت بسته های غذایی آماده کند.

همچنین هادی ابوی عضو انجمن هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران گفته است در زمینه واگذاری سبدهای کالایی به کارگران که از ضعیف ترین اقشار اجتماعی هستند، با وزیر کار نامه نگاری کردیم و از وی خواستیم تا درباره فراهم کردن زمینه واگذاری بسته های غذایی به کارگران، در دولت رایزنی کند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اعلام کرده است در حال حاضر، بخش زیادی از کارگران و مشمولان قانون کار تنها حداقل دستمزد مصوب ۶۰۹ هزارتومانی شورای عالی کار را دریافت می کنند؛ از اینرو تامین هزینه های زندگی برای بیشتر خانوارهای کارگری با مشکلاتی همراه است.

ابوی تاکید کرده است حتی برخی از کارگران که تخمین زده می شود تعداد آنها ۵ میلیون نفر باشد زیر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر ماه را دریافت می کنند و بیمه نیز نیستند؛ بنابراین این دسته از کارگران از مستحق ترین گروه هایی هستند که باید در لیست حمایتی دولت قرار داشته باشند.

منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41276
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *