۰
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۵

عراقچی: حضور روحانی در مذاکرات هسته ای با 1+5 منتفی است

روز گذشته یک منبع نزدیک به رئیس جمهور در گفتگو با «انتخاب» حضور روحانی در مذاکرات هسته ای را تکذیب کرد، امروز نیز یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ضمن تایید این خبر گفت که حضور رئیس جمهور کشورمان در گفتگوهای هسته ای منتفی است.
عراقچی: حضور روحانی در مذاکرات هسته ای با 1+5 منتفی است
روز گذشته یک منبع نزدیک به رئیس جمهور در گفتگو با «انتخاب» حضور روحانی در مذاکرات هسته ای را تکذیب کرد، امروز نیز یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ضمن تایید این خبر گفت که حضور رئیس جمهور کشورمان در گفتگوهای هسته ای منتفی است.

 عراقچی پیش از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه خبر افزود: نشست میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون به پیشنهاد خانم اشتون برگزار می شود و فردا نیز ممکن است نشستی میان وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه اروپایی عضو ۱+۵ برگزار شود.

عراقچی گفت: امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در پیشرفت مذاکرات هسته ای اتفاقی بیفتد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی افزود: ما در طول یک هفته گذشته مذاکرات فشرده ای از۸ صبح تا۱۱ شب در سطوح مختلف از نشست کارشناسان ، معاونان و وزرای خارجه بطور مستمر هم در جمع ۱+۵ و هم دوجانبه داشته ایم.

عراقچی گفت: نشست ها بیشتر با آمریکایی ها یا تک تک مقامات اروپایی به صورت دوجانبه برگزار شد و ما همچنین با نمایندگان چین و روسیه در مشورت مستمر روزانه هستیم.

مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و وارد بسیاری از جزئیات شده ایم ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته ایم به راه حل های مورد قبول دست یابیم البته راه حل هایی پیشنهاد شده ولی هنوز کارایی لازم را نداشته است و فکر می کنیم با استفاده از خلاقیت های فکری راه حل هایی پیدا کنیم.

وی گفت: درباره جزئیات فنی بسیار زیادی باید مذاکره کنیم و هر بحثی به موضوعات ریزتر تقسیم می شود که کارشناسان فنی ، حقوقی و اقتصادی همزمان هم در بحث های هسته ای و هم رفع تحریم ها وارد جزئیات شده اند.

عراقچی افزود: در برخی کلیات، اشتراک نظر نداریم ولی در جزئیات توافقاتی صورت گرفته است.

وی گفت: مردم منتظر اخباری از این مذاکرات هستند و در عین حال مشی ما پافشاری بر حقوق و عبور نکردن از خط قرمزهاست.

عراقچی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق هسته ای و خطوط قرمز عدول نمی کنیم و اگر با حفظ حقوق هسته ای و خطوط قرمز بشود راه حل هایی یافت که نگرانی ها را رفع کند آمادگی آن را داریم.

میز مذاکره را رها نمی کنیم؛ یک قدم از حقوق ملت ایران عقب نخواهیم نشست

وی افزود: هرگز میز مذاکره را رها نمی کنیم اما یک قدم هم از حقوق ملت ایران عقب نشینی نخواهیم کرد.

عراقچی احتمال حضور رئیس جمهور کشورمان در مذاکرات با ۱+۵ را منتفی دانست و گفت: خیلی بعید می دانم این کار انجام شود ، به نقطه ای نیز نرسیده ایم که چنین اقدامی لازم و مفید باشد و برنامه ای هم برای آن نداریم.

سخنان ضد ایرانی کامرون قابل قبول نیست

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین به سخنان ضدایرانی دیروز نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

عراقچی با بیان اینکه متأسفانه مواضع دیروز برآمده از روحیه برخی سران کشورهای غربی است، افزود: در حالی نخست وزیر انگلیس به مسائل داخلی ایران اشاره می کند که دولت این کشور به حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه متهم است و در این زمینه سیاست های دولت های غربی به ویژه انگلیس زیر سوال است.

وی با اشاره به دیدار دیروز نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور کشورمان گفت: این ملاقات در جو بسیار خوبی بود و مسائل مهم بین المللی در آن بحث شد که در برخی موارد اشتراک نظر و در برخی دیگر نیز اختلاف نظر وجود داشت.

عراقچی افزود: در موضوع هسته ای و نحوه برخورد با افراط گرایی مسلماً ما با انگلیس اختلاف نظر داریم.

وی گفت: در عین حال رفتار نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با آقای روحانی قابل قبول نیست و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از سخنان دیوید کامرون به این اظهارات پاسخ داد و در جاهای دیگر نیز پاسخ های لازم به این مواضع داده خواهد شد.

جامعه بین المللی به پیش بینی ایران درباره خطر افراطی گری رسید

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به سخنان سال گذشته رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جهان عاری از خشونت گفت: امروزه جامعه بین الملل به این پیش بینی جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

عراقچی افزود: آقای روحانی در سخنرانی امسال خود تلاش می کند این مسئله را آسیب شناسی کند که چرا وضع منطقه به اینجا رسیده است ضمن آنکه به راه حلهایی که برای مقابله با آن وجود دارد خواهد پرداخت.

وی گفت: آقای روحانی در سخنرانی خود به مهمترین موضوعات بین المللی و جهانی به خصوص افراط گرایی در منطقه به عنوان یک تهدید بزرگ و بین المللی خواهد پرداخت.

عراقچی افزود: موضع ایران از گذشته و در موضوع سوریه نیز ،‌ هشدار در زمینه خطر گروه های تکفیری و افراطی بود که رئیس جمهور کشورمان سال گذشته به خوبی خطر افراط گرایی در منطقه را پیش بینی و تبیین کرده بود.
منبع:انتخاب
کد مطلب: 41679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *