۰
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۰
کاهش مجدد هزینه‌های بستری از آبان

وزیربهداشت: مردم نگران «ابولا» نباشند

وزیر بهداشت درباره برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر احتمال شیوع بیماری «ابولا» و «کرونا» در پی سفر حجاج به عربستان گفت: جای هیچگونه نگرانی در مورد احتمال شیوع این دو بیماری در کشور وجود ندارد.
وزیربهداشت: مردم نگران «ابولا» نباشند
 دکترحسن هاشمی در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید باهنر کرمان با حضور در جمع خبرنگاران، ادامه داد: در این زمینه معاون بهداشتی وزارتخانه کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر موردی احتمال داده شود، معاونت بهداشتی وزات اعلام خواهد کرد، هر چند که تاکنون یک مورد هم در بین حجاج مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا همچنین به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات اشاره کرد و گفت: به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت و همچنین چشم اندازهایی که برای این حوزه در نظر گرفته شده است لازم بود جهت اجرای صحیح این برنامه‌ها اصلاحات اساسی صورت گیرد. بر این اساس ارزشگذاری نسبی خدمات را ابلاغ کردیم. از این مسیر اتفاقات خوبی در حوزه پزشکی خواهد افتاد که به تدریج ارزش آن را متوجه خواهیم شد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه اجرای طرح مجدد کاهش هزینه‌های بستری در بیمارستان‌ها گفت: معتقد بودم که این طرح بعد از عید سعید قربان در سراسر بیمارستان‌های دولتی کشور اجرا شود که به دلیل اینکه زیر ساخت‌های لازم برای این طرح در بیمارستانهای کشور فراهم نشده بود، اجرای این طرح به ۲ تا ۳ هفته آینده موکول شد.

وی درباره فواید این طرح نیز گفت: با اجرایی شدن این طرح سهم مردم از هزینه‌های بستری برای بیماران با دفترچه بیمه‌های شهری از ۱۰ به شش درصد و برای روستاییان از پنج به سه درصد کاهش می‌یابد.

خصوصی‌سازی به معنی عدم ارائه خدمات دولتی نیست

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه دولت برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در نظام سلامت، تاکید کرد: استفاده از بخش خصوصی و همچنین خصوصی‌سازی خدمات به معنی عدم ارائه خدمات دولتی نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هاشمی همچنین در حاشیه بازدید از بیمارستان افضلی‌پور کرمان و در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه کرمان از لحاظ داشتن نیروی تخصصی، اساتید مجرب و فوق تخصص شرایط مطلوبی دارد و در عین حال یکی از قطب‌های آموزش پزشکی کشور محسوب می‌شود و با اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از قدمت خیلی زیادی برخوردار نیست اما در سطح بهترین دانشگاه‌های کشور قرار دارد.

وی همچنین اظهار کرد: یکسری کمبودها مانند کمبود فضا، نیروی انسانی و کاستی‌هایی در زمینه حقوق و مزایای پرسنل وجود دارد که امیدواریم با وجود مدیریت خوب دانشگاه، این مشکلات به حداقل رسیده و مرتفع شود.

هاشمی یادآوری کرد: هیات وزیران در آخرین جلسه خود مبلغ پنج میلیارد تومان جهت رفع نیازهای بخش درمان تصویب کرده و هرچند که این مبلغ در مقابل میزان مورد نیاز، قابل توجه نیست اما می‌تواند بخشی از مشکلات را رفع کند ضمن اینکه استان کرمان به دلیل پهناوری و همجوار بودن با استان‌های دیگر به کانونی برای درمان بیماران این استان‌ها نیز تبدیل شده است از این رو می‌طلبد تا با بهره‌گیری از بخش خصوصی از توان و سرمایه آنان جهت بهبود وضعیت درمان خود استفاده کند.

وی تاکید کرد: استفاده از بخش خصوصی و همچنین خصوصی‌سازی خدمات به معنی عدم ارائه خدمات دولتی نیست.

هاشمی گفت: به علاوه در استان کرمان خیرین خوبی وجود دارند و از جمله این افراد می‎توان به مرحوم"افضلی‌پور" اشاره کرد که بنیان‌گذاز دانشگاه و همچنین بیمارستان در کرمان است بنابراین باید خیرین را تشویق و دعوت به همکاری کرد.

به گفته وزیر بهداشت، وجود شرایط مطلوب در کرمان به این معنی نیست که ما نباید کار انجام دهیم بلکه موجب می‌شود تا کارها باقدرت‌تر و جدی‌تر از گذشته دنبال شوند.

هاشمی افزود: قرار است ظرف مدت شش ماه آینده جمعیت ۵۰ هزار نفری حاشیه شهر سامان یافته و همچنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز راحت‌تراز خدمات پزشکی و درمانی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در سفر به استان کرمان، علاوه بر حضور بر مزار شهدای گمنام در پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ساختمان در حال احداث پیوند اعضای بنیاد نفیس، اورژانس، اورژانس اطفال، سی‌سی‌یو، آنکولوژی و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان افضلی کرمان نیز بازدید کرد.

تعدیل نیرو در دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر تعدیل نیرو در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام نمی‌شود تا زمانی که مجلس و دولت در این باره تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هاشمی همچنین در جلسه با هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: ما نمی‌توانیم مانند گذشته در مورد جذب نیروی انسانی بی مهابا عمل کنیم زیرا در این صورت با مشکلات زیادتری روبرو می شویم.

وی تاکید کرد: باید در وهله نخست وضعیت موجود ساماندهی و بعد اقدام به جذب یا تعدیل نیرو شود.

وی ادامه داد: رعایت حال خود جامعه پزشکی بخش سخت‌تر کار است و نظارت فعال ما نیز از نیمه آبان ماه صورت خواهد گرفت و همه باید در این راستا همکاری کنند. دولت یازدهم با حمایت مجلس یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها را توجه به مشکلات مردم در حوزه سلامت قرار داده و به تدریج در پی دستیابی به قله‌ای است که مقام معظم رهبری درباره بیماران نشان داده‌اند.

هاشمی تصریح کرد: باید به سمت این برویم که مردم در صورت بیماری، غیر از این، رنج دیگری نداشته باشند، توفیقاتی داشته‌ایم و البته کارهای زیادی بر زمین مانده است.

وی بیان کرد: خدمات طرح تحول نظام سلامت اجرا و در حوزه بهداشت کارهای ارزشمندی در حال انجام است و هم اکنون کمتر شهر زیر ۲۰ هزار نفری هست که پزشک نداشته باشد و هرچه به پایان سال برویم، علاوه بر مکمل‌ها که مدت‌ها در دسترس مردم روستاها نبوده و افزایش اقلام دارویی، در دسترس مردم قرار می‌گیرد و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پزشکان مستقر خواهند شد.

وزیر بهداشت گفت: اولویت ما پیشگیری و حوزه بهداشت است که بخش عمده آن فرهنگ بوده و به همان سختی کار در این حوزه، در حوزه بهداشت نیز کار سخت است و نتایج با گذر زمان بروز خواهد کرد.

وی افزود: یکی از سخت‌ترین مراحل کار، مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت است که عمدتا ضمن ایجاد عدالت در نظام پرداخت جامعه پزشکی، هدف گیری اصلی دسترسی مردم به متخصصان و در عین حال جهت دهی پزشکان در رشته‌های مختلف پزشکی است.

هاشمی بیان کرد: در دو دهه گذشته آموزش ما بسیار آسیب دید و گرایش عمدتا به چند رشته تخصصی بوده و بسیاری از رشته‌ها مهجور ماند و از سوی دیگر سلامت مردم آسیب دید.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته اخلاق نیز بی‌نصیب نبوده و سال‌های زیادی شاهد رفتارهایی هستیم که زیبنده جامعه پزشکی نیست و نمی‌شود همه تقصیر را گردن پزشکان گذاشت. بخش عمده‌ای از پزشکان در این مسیر مظلوم واقع شده‌اند و این رفتار معلول کم توجهی و بی‌توجهی بوده و بخشی که مربوط به دولت و مجلس است، با تصمیمی سخت عملی شده و بیمه‌ها خیلی همراهی کردند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: رعایت خود جامعه پزشکی بخش سخت تر کار است و نظارت فعال ما نیز از نیمه آبان ماه صورت خواهد گرفت و همه باید در این راستا همکاری کنند.

هاشمی تصریح کرد: به اعتقاد بنده تحول اصلی در این گام سوم است و امیدواریم بتوانیم گام های بعدی را با موفقیت برداریم. شاید در هیچ کاری به این اندازه مصمم نبوده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: کرمان یکی از استانهای محروم کشور است و نقاط بسیار محرومی دارد و دولت و وزارت بهداشت همانطور که اعلام کرده، باید جهت گیری‌اش توجه به این مناطق باشد.

هاشمی گفت: باید طوری حرکت کنیم که مراجعه مردم به مرکز استان کمتر باشد و به سایر نقاط و شهرستان‌ها توجه کنیم تا مردم از خدمات اولیه پزشکی بی‌نصیب نباشند.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم بیمارستان باهنر را در کمترین زمان به بهره برداری برسانیم و تصور بنده این است که باید جنوب و شرق استان جزو اولویت‌های اول ما باشد.

هاشمی بیان کرد: از حضور بخش خصوصی در مرکز استان و سایر استانهای کشور، استقبال می‌کنیم و استقبال دولت در حوزه سلامت حتما با رعایت منافع و مصالح مردم است، چون خریدار مردم هستند و باید در واگذاری مجوزها حقوق مردم را رعایت کنیم و مدل‌های مختلفی تعریف و اخیرا اعلام شده است.

وی اظهار کرد: تصمیم دولت بسیار جدی است و علاقمند به سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی و ۸۰۰ تختخوابی را با بخش خصوصی دنبال می‌کنیم. پرداخت‌های دولت در حوزه خدمات درمانی کاملا اقتصادی است و می‌توانیم بیمارستانهای بزرگی داشته باشیم که با بیمه‌های پایه در دست مردم ارائه خدمت کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید استاندار و مسوولان، سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در حوزه سلامت کرده تا به کمک مردم و دولت بیایند و این جزو صدقات جاریه است.

وی افزود: با توجه به همت دوستان در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، امیدواریم جزو اولین دانشگاه‌هایی باشد که همه اختیارت ستاد را واگذار کرده و از هیات امنای قوی و فعال برخوردار باشد و استان از وابستگی به مرکز خلاص شود.

هاشمی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی رفسنجان، جیرفت، بم و سیرجان گفت: بهره‌مندی از امکانات همیشه در جدایی نیست و رشد، در گرو همدلی و همکاری است. بعید است بدون کمک دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیشرفت کنید.

در ساز و کار جذب نیرو پارتی بازی نشود

وی تصریح کرد: باید استانها از فرصت جدید برای جذب نیروی انسانی در مناطق محروم استفاده کرده و نیروی بومی بگیرید و طی پنج سال استان را از نظر نیروهای بومی بی‌نیاز کنید.

وزیر بهداشت گفت: ساز و کار جذب نیرو باید برنامه ریزی شده و خدای نکرده پارتی بازی و ظلم نشود و دکتر حقدوست به عنوان نماینده بر عملکرد استان در این زمینه نظارت و رعایت انصاف را بکنند.

حاشیه‌های بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان افضلی‌پور کرمان

همچنین بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان افضلی‌پور کرمان با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این بازدید پرسنل بیمارستان از پایین بودن حقوق و مزایای خود گلایه کرده و از وجود تفاوت‌هایی در پرداخت‌های دو بیمارستان دولتی شهید باهنر و افضلی‌پور خبر دادند.

وزیر بهداشت نیز در پاسخ به مطالبات پرسنل این بیمارستان اظهار کرد: شیرینی کار به تحمل دشواری‌های آن است.

هاشمی همچنین در واکنش به گفته یکی از پرسنل مبنی بر اینکه به مدت طولانی(۱۳ سال) قراردادی می‌باشد گفت: این مشکل از زمان گذشته وجود داشته و اگر در دولت جدید موردی از این قبیل مشاهده شده است ذکر کنید. هم اکنون دست ما بسته است. نیروهای قراردادی همچنان قراردادی خواهند ماند تا اینکه مجلس و دولت در این رابطه تصمیم‌گیری کنند. البته در حال حاضر مانعی جهت همکاری با پرستارانی که طرح آنها به اتمام رسیده اما علاقمند به ادامه همکاری با بیمارستان هستند وجود ندارد.

وی افزود: ما نباید مانند دولت گذشته بی‌مهابا عمل کنیم چراکه باز هم مشکلات بیشتری به مجموعه افزوده خواهد شد از این رو باید ابتدا وضعیت را بهبود بخشیده و سپس در خصوص جذب یا تعدیل نیرو تصمیم بگیریم.
کد مطلب: 42010
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *