۰
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۸

وین محل مذاکرات هفته آینده ایران و 1+5

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت : هماهنگي ها براي ادامه مذاكرات در حال انجام است و تا قبل از پايان هفته آينده مذاكرات دو جانبه و چند جانبه در وين خواهد بود.
وین محل مذاکرات هفته آینده ایران و 1+5
مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه آینده مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: هماهنگي ها براي ادامه مذاكرات در حال انجام است و تا قبل از پايان هفته آينده مذاكرات دو جانبه و چند جانبه در وين برگزار خواهد شد.

وي تاكيد كرد: جزييات را بعدا اعلام مي كنيم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته رئیس جمهور کشورمان مبنی بر اینکه میان ایران و ۱+۵ در مواضع اصولی اتفاق نظر وجود دارد و آیا این گفته ها با سخنان قبلی رئیس جمهور که گفته بود روند مذاکرات در نیویورک کند بوده است در تضاد نیست بیان کرد: نفس انجام مذاکره به این مفهوم است که دوطرف تلاش دارند راه حلی برای بحران ساختگی پیدا کنند و این بخش مشترک کار است، در عین حال پیشرفت ها کند بوده ولی تفاهمی است که مذاکره ادامه یابد و گفت وگوها صورت گیرد.

وی ادامه داد: درک بهتری از موضوعات در حال پدید آمدن است و درک بهتری نسبت به ماه های گذشته وجود دارد، در عین حال بخش هایی وجود دارد که در عین اینکه موضوعات مهم و اصلی مورد گفت وگو است، می توان از آنها به عنوان موضوعات اشتراکی از آن یاد کرد.

وی تاکید کرد: اگر در هر مذاکره ای دیدگاه ها یکسان باشد طبعا مذاکره به این مفهوم معنایی نخواهد داشت.

پوستر هنرمندان مخاطب خارجی داشت

افخم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پوستری که در حمایت از مذاکرات هسته ای از سوی تعدادی از کارگردانان برجسته کشور منتشر شد، گفت: پوستری که از سوی هنرمندان منتشر شد پیش از این نیز از سوی گروه دیگری از هنرمندان مطرح شده بود. هنرمندان برای اعلام حمایت و به عنوان فعالیت در حوزه دیپلماسی عمومی اعلام آمادگی کرده بودند و ما نیز از ایده کلی حمایت و از این حرکت استقبال کردیم و پوستری در این زمینه منتشر شد.

وی ادامه داد: ما از آنها تشکر کردیم و با توجه به اینکه این تعداد از فیلمسازان از چهره های شناخته شده هستند و از سوی مخاطبان خارجی بازخوردهایی دریافت کردیم، این اقدام را موثر می دانیم. البته برخی این اقدام را حرکت دیگری معرفی کردند اما چنانچه مخاطب آن شناسایی شود این اقدام از سوی گروه هنرمندان یک حرکت مثبت قلمداد شده و وزارت امور خارجه از آن استقبال کرد.

افخم در پاسخ به این سوال که آیا آنچه منتشر شده مواضع تیم مذاکره کننده است، بیان کرد: مواضع تیم مذاکره کننده کاملا روشن است. ما خطوط قرمز نظام را در نظر داریم ولی در عین حال این حرکت و فعالیت هنرمندان برای حمایت و کمک به کشور در جای خود حرکت موثر و مثبتی است و توجه جامعه هنری به برنامه کشور قابل قدردانی است.

وی در این باره که آیا طراحی پوستر از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفته است، بیان کرد: فعالان در حوزه دیپلماسی عمومی اعلام آمادگی کرده اند که وارد برخی از عرصه ها شوند، ما از این افراد استقبال کرده ایم.

ترکیه مسئولانه رفتار کند

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش ترکیه در تحولات عراق و سوریه اظهار داشت: آقای ظریف با همتای ترک خود گفت وگوی تلفنی داشته که همزمان با ورود ترکیه به عملیات نظامی علیه تروریست بود و نگرانی های خود را نسبت به هر اقدام و حرکتی که باعث پیچیده شدن شرایط منطقه باشد اعلام کرد.

وی افزود: ما به ترکیه اعلام کرده ایم که باید مسئولانه رفتار کند و از هرگونه حرکتی که تبعات جبران ناپذیری داشته باشد پیشگیری و با هوشیاری کامل عمل کند. در شرایط کنونی نیز این نگرانی ها وجود دارد و امیدواریم ترک ها کاملا هوشمندانه با مسائل منطقه برخورد کنند موضوع مبارزه با تروریسم به سمت و سوی منافع کوتاه مدت و موردی کشورها منحرف نشود و ما امیدوار هستیم کشورها کاملا مسئولانه عمل کنند و این مطلب را نیز اعلام کرده ایم.

دستاوردهای سفر گروه آژانس به ایران

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دستاوردهای سفر صورت گرفته از سوی آژانس به ایران و مذاکرات هسته ای که در حال انجام است، گفت: در مورد سفر گروه آژانس مذاکرات همچنان امروز نیز ادامه دارد و از آنجا که مذاکرات در حال انجام است تا قبل از پایان مذاکره قطعا نمی توان در مورد آن و نتیجه اظهار نظر کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق توافق با آژانس نسبت به همکاری و پایبندی به توافقاتی که صورت گرفته همکاری خوبی داشته است. اکنون در مرحله گام سوم همکاری هستیم که چندین موضوع پیش بینی شده و دو موضوع آن مسئله سفر گروه آژانس به ایران است. ما نسبت به تداوم پایبندی از ابتدای فعالیت هسته ای با آژانس صحیح عمل کرده ایم. در پایان این دور از مذاکرات نیز نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد.

درخواستی از سوریه برای کمک نداشته ایم

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات عملی ایران در خصوص کمک به کوبانی بیان کرد: نسبت به تحولات منطقه اعلام کردیم که باید حاکمیت ملی و احترام به موازین بین المللی در هر عملیاتی مورد نظر قرار گیرد و چنانچه کشورها از ما کمکی بخواهند آمادگی کمک را داریم کما اینکه در مورد عراق نیز پس از درخواست دولت عراق، کمک خود را ارائه کردیم و این سیاست کلی ما است و بر همین اساس نسبت به ارائه کمک و مشاوره اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا از جانب سوریه درخواستی برای کمک بوده است بیان کرد: تاکنون هیچ درخواست کمکی در این باره نبوده است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اردوغان به تهران گفت: این سفر در برنامه قرار دارد و هر زمان که زمانبندی آن مورد توافق قرار بگیرد اطلاع رسانی می شود.

وی در این باره که چرا ایران در مورد کوبانی با وجود اقدامی که در مورد اقلیم کردستان انجام داد و توانایی که در ایران برای کمک وجود دارد اقدامی صورت نمی دهد بیان کرد: نکته اصلی و بنیادین مواضع ما مبتنی بر این است که حاکمیت و استقلال کشورها مورد توجه قرار گیرد و چنانچه درخواست کمکی باشد ما آمادگی ارائه آن را داریم. اگر بخواهیم از این اصل عبور کنیم طبعا وارد مسیری خواهیم شد که نسبت به آن منتقد هستیم، اگر اقدامات خلاف موازین و حاکمیت ملی کشورها باشد دستاوردی ندارد و آسیب جدی به مواضع بین المللی وارد می کند و حتی نگرانی هایی از سوی حقوقدانان نسبت به تغییر قوانین و قواعد عرف حقوق بین الملل مطرح بوده است. جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوعات منطقه به اصول خود پایبند است و چنانچه هرگونه درخواست کمکی باشد بر اساس احترام به حاکمیت کشورها اقدام خواهد کرد.

فیلم منتشر شده از ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره فیلم منتشر شده از گفته های وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی اروپا که البته از سوی وی تکذیب شد اظهار داشت: متون اصلی چنین جلساتی منتشر شده، برخی از منتقدین و کسانی که دیدگاه دیگری نسبت به روندهای سیاسی دارند تنها به بخش کوتاهی از یک جلسه ۲ ساعته توجه کردند که آن هم متاسفانه ترجمه تحریف شده بود، کلمات و عبارتی اضافه شد که در جلسه ذکر نشده بود، متن پرسش و پاسخ در سایت شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شده است، برای کسی که نخواهد توضیح بیشتری داشته باشد این اظهارات هیچ تاثیری ندارد ما از ابتدای مذاکرات که چنین بحث هایی مطرح شد بیان کردیم که نگاه به منافع ملی یک بحث تردیدناپذیر است. پرداختن به موضوع هسته ای از موضع منافع ملی است و مسائل حزبی و جنایی در آن جای نمی گیرد.

انتقاد از اطلاع رسانی رسانه ای

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا پیشنهادی که در جریان مذاکرات نیویورک از سوی رسانه ها مطرح می شد در مذاکره مورد بحث قرار گرفته است و ایران چه موضعی در برابر آنها دارد، بیان کرد: در هر دوره از مذاکرات به ویژه در بحث های فنی، طرف ها با ابتکارات و پیشنهاداتی وارد مذاکره می شوند اما اینکه آیا این پیشنهادها تا چه اندازه مبنای فنی داشته باشد و پذیرش سیاسی در مورد آن صورت گیرد موضوع دیگری است، بحث های حاشیه ای در مورد این پیشنهادات مطرح شد اما چون بحث ها به لحاظ فنی منطقی نبود وارد مذاکره نشد، در عین حال به دلیل اینکه در مورد موضوعات مختلف اختلاف نظر وجود دارد کارشناسان آمادگی تشکیل جلسات را دارند و بخشی از این جلسات به این دلیل است که از نظر فنی مذاکرات پیش برود و در این بحث دست کارشناسان باز است و می توانند مباحث فنی را مطرح کرده و مورد مذاکره قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش آژانس و اینکه در این گزارش ایران متهم به دیرکرد در پرداختن به موضوعات شده است، گفت: مسیر کار را در زمانبندی مشخص پیش می بریم، برخی از موضوعات زمانبر است و اگر در قالب زمانی مشخص شده در مورد آنها نتیجه ای حاصل نشد، بحث ادامه پیدا می کند.

وی تاکید کرد: عدم همکاری ایران با آژانس پذیرفتنی نیست و یک موضوع حاشیه ساز است. از سوی دیگر اخبار مربوط به ایران در آژانس پیش از اینکه از مراجع ایران به شورای حکام و نماینده ایران اطلاع رسانی شود در خبرگزاری ها منتشر می شود که جمهوری اسلامی ایران به این روند انتقاد دارد و فکر می کنیم این کار نه تنها حرفه ای نیست بلکه به فضای اعتماد و کارشناسی و امور اداری مابین کشورها و آژانس نیز لطمه می زند. امیدواریم این روند متوقف شود و بیش از این حاشیه سازی ها جلوگیری شود.

پارچین از سوی وزارت دفاع به موقع اطلاع رسانی شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اتفاقاتی که در پارچین افتاد و اینکه مقامات آمریکایی در یک اقدام مداخله جویانه اعلام کردند که به این موضوع رسیدگی خواهند کرد، گفت: اینکه آنها می خواهند این مسئله را بررسی کنند و در تحقیقات مورد توجه قرار دهند مربوط به خودشان است کما اینکه ما نیز برخی از رویدادها و تحولات آنها مورد توجه قرار می دهیم؛ البته این بحث ویژه ای نیست، مسئولان وزارت دفاع در این مورد به موقع اطلاع رسانی کردند، این اطلاع رسانی شفاف بوده و فکر می کنم در چنین حوزه هایی چنین رخدادهایی یک روند طبیعی دارد و بزرگنمایی آن استفاده از فضاسازی ها است.

روابط ایران و انگلیس

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و انگلیس و اقدامات اخیر لندن بیان کرد: شاهد انتشار اخباری بودیم مبنی بر اینکه وزارت دارایی انگلیس اعلام کرد که تحریم ها نسبت به چند شرکت ایرانی لغو شده است؛ ما پیش از این نیز اعلام کرده ایم که این تحریم ها غیرقانونی و غیرعادلانه است و اعتراض خود را نسبت به ابعاد غیرقانونی آنها بیان کرده ایم و نسبت به این بحث ها از سوی مسئولان شرکت های ذیربط نیز اقدامات حقوقی صورت گرفته و ادله و مستندات لازم نیز صادر شد که منجر به صدور چنین رأیی شد.

وی تاکید کرد: در مجموع این اقدامات یک گام رو به جلو است و ما امیدواریم که این روند تداوم پیدا کند و لندن نگاه واقعی و عادلانه و منطبق با قواعد و قوانین بین المللی ادامه داشته باشد، اما اینکه این مسئله چه میزان مربوط به بحث روابط دو جانبه ایران و انگلستان است باید گفت که ارتباط خاصی ندارد و مربوط به رای دادگاه است، هرچند که ما از این رای و روند استقبال می کنیم.

بودجه وزارت خارجه و مذاکرات

افخم در پاسخ به این سوال که بودجه ای در هیات دولت برای بخش های اجرایی تصویب شده است و آیا این بودجه شامل وزارت امور خارجه می شود گفت: من در مورد جزئیات آن اطلاعی ندارم، این مسئله را می توانیم پیگیری کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا موضوعات دیگری غیر از هسته ای وارد مذاکرات می شود اعلام کرد: ما اعلام کردیم که تنها در موضوع هسته مذاکره می کنیم و موضوعات دیگر را وارد مذاکره نخواهیم کرد؛ کما اینکه گرچه در طول مذاکره تلاش هایی شده که وارد موضوعات دیگری نیز بشویم اما ما مسلما اعلام کردیم که ما در این چارچوب مذاکره می کنیم.

ائتلاف ضد داعش

وی همچنین درباره ائتلاف تشکیل شده برای مبارزه با داعش اظهار داشت: پیش از اینکه ائتلاف تشکیل شود، ایران به کمک عراق رفت و جدیت و پایبندی ما منوط به تشکیل ائتلاف و شکل گیری چنین گروه هایی نبوده است؛ کما اینکه در خبرها حتی مقامات عراقی نیز اعلام کرده اند که اگر ایران به کمک عراق نیامده بود، حتی بغداد نیز به دست داعش می افتاد. در عین حال پایبندی ما به قوت خود باقی است اما نکته ای که قابل توجه و تامل است این که در تمام ملاقات های رئیس جمهور در نیویورک با مسئولین کشورها و دیدارهایی که آقای ظریف داشتند، بر نقش منحصر به فرد و جایگاه ایران و نقش تعیین کننده ایران در کمک به مسائل منطقه ای تاکید می شد.

افخم گفت: این یک واقع بینی است که آنها نیاز به کمک ایران را اعلام کرده اند و یکی از علت هایش نقش ایران در منطقه است. در عین حال ما دیدگاه هایی نیز داریم که استاندارد دوگانه اصلا مورد توجه نیست و منافع موردی و کوتاه مدت کشورها کاملا یک بحث انحرافی است و موضوع تروریسم، داعش و هرگونه تهدیدات موجود در منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد. ما از ابتدا مسئولانه در این حوزه عمل کرده ایم هم در جهت مواضع ایران و هم در جهت کمک به همسایگان، ارائه کمک ها و مشاوره ها. البته براساس درخواست کمک ها و با احترام به حقوق کشورها.

وی تاکید کرد: اینکه این موضوع را به بحث هسته ای گره بزنیم موضوعی است که خود آقای دکتر ظریف نیز به آن اشاره کردند، مسائل منطقه ای ناخودآگاه در موضوع هسته ای تاثیرگذار است و شاید بخشی از کندی موجود، ناشی از تحولات منطقه باشد، ما کاملا هوشیار هستیم و مراقبت می کنیم که موضوعات مذاکرات هسته ای از هرگونه تبعات جمعی و تاثیرپذیری از بحث های جانبی مصون بماند، این مذاکرات کاملا فنی و سیاسی در چارچوب خود پیش رود و در زمانبندی خود به نتیجه برسد.

افخم تصریح کرد: اکنون و در زمان باقیمانده، موضوعات مورد اختلاف بیشتر مورد تاکید است که مسائل سخت تری است.

پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره امضای پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند که دارای روابط خوب در دوره های مختلف زمانی بوده اند و همکاری های خوبی در حوزه های مختلف بین دو کشور صورت گرفته است. روابط ایران و افغانستان دوستانه و برادرانه بوده است و معتقدیم که همکاری ها ادامه دارد. هر حرکتی در افغانستان در جهت منافع درازمدت افغانستان باشد برای ما امیدوارکننده است و ما نگرانی خود را نسبت به تبعات منفی چنین موافقتنامه ای اعلام کردیم. آقای رئیس جمهور نیز همین مواضع را اعلام کردند و رئیس جمهور افغانستان نیز مراقبت خواهد کرد که این پیمان تبعاتی نداشته باشد. امیدواریم این جدیت ادامه یابد و امنیت افغانستان بسیار حائز اهمیت است.

افخم در پاسخ دیگری در این باره که آیا موضوع خسارات در مذاکرات تهران و لندن مطرح شده است پاسخ داد: چنین موضوعی در مذاکرات مطرح نبوده است.

سفرالعبادی به تهران

وی درباره سفر العبادی به تهران گفت: تفاهم کلی درباره این سفر صورت گرفته و متناسب با جدول کاری برای تعیین روز برنامه ریزی ها صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که پس از مذاکرات نیویورک برخی از کشورها از جمله روسیه از توافق ۹۵ درصدی در نیویورک خبر داده اند گفت: پیشرفت مذاکرات بسیار کند بوده است، موضوعات اساسی و اصلی روی میز مذاکره است و روند کار پیش می رود، ما مذاکرات دوجانبه و چندجانبه در ادامه مذاکرات خواهیم داشت و مسائل به کندی پیش می رود که البته امیدواریم در مذاکرات دوجانبه طرفین درک بهتری پیدا کنند.

افخم گفت: در مورد میزان و درصد توافق نمی توانم ارزیابی دقیقی داشته باشم. ضمن ارائه دیدگاه ها امیدواریم که به توافق برد-برد نزدیک شویم و چنانچه این توافق حاصل شود نتیجه کلی کار مناسب خواهد بود. هر شکل دیگری از توافق، کار مشکلی است، مذاکرات در نیویورک در چندین دور انجام شد و تبادل نظرهای وسیع صورت گرفت. در عین حال این روند ادامه دارد.

توافق حماس و فتح برای اداره غزه

وی درباره توافق صورت گرفته بین حماس و فتح برای اداره غزه گفت: از هر حرکتی در مسیر وحدت فلسطینی ها حمایت می کنیم. امیدواریم مسیر وحدت به وفاق گروه های فلسطینی و احقاق حقوق ملت فلسطین بینجامد و از این مسیر بتوانند شرایط مورد نظر ملت فلسطین را به دست آورند.

افخم درباره روند انتخاب رئیس جمهور لبنان و مذاکرات ایران با عربستان نیز گفت: گفتگوها با عربستان ادامه دارد و در این زمینه، گام هایی برداشته شده است. انشاءالله گروه های سیاسی لبنان نیز به توافق برسند و اگر در این مسیر کشورها کمک کنند و نزدیکی آراء احزاب شکل بگیرد بسیار مناسب است. جمهوری اسلامی ایران در این راستا کمک می کند. ما در گذشته نیز ارتباط سازنده ای در لبنان داشتیم و کمک می کنیم تا وحدت حاصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اینکه ایران به طور مستقیم دخالتی در این موضوع داشته باشد درست نیست. امیدواریم همکاری های منطقه ای کمک کننده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره که اماکن مقدس در عراق جزو خطوط قرمز ایران است و آیا در صورت حمله داعش ایران وارد عمل خواهد شد، گفت: دولت و ملت عراق با هوشیاری نسبت به همه تحولات کار را دنبال می کنند و اگر اماکن مقدس عراق مورد حمله قرار گیرد همان انگیزه هایی را دارند که ایران دارد و در عین حال اگر کمکی بخواهند براساس درخواست دولت مرکزی عراق به آنها کمک خواهیم کرد.

افخم درباره آخرین وضعیت نیکبخت، دیپلمات ربوده شده ایران در یمن نیز گفت: اطلاعات تا امروز حاکی از سلامت ایشان است، روند پیگیری وضعیت وی دنبال می شود و امیدواریم پیگیری ها به نتیجه برسد.
کد مطلب: 42079
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *