۰
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳

سیدمهدی طباطبایی: آیت‌الله مهدوی کنی نماد اعتدال در جریان اصولگرا بودند

عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید دارد: : آیت الله در مسائل سیاسی پیش رو، هماهنگ کننده و منسجم کننده و وحدت گرا بودند.
سیدمهدی طباطبایی: آیت‌الله مهدوی کنی نماد اعتدال در جریان اصولگرا بودند
حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی با تسلیت درگذشت آیت الله مهدوی کنی، گفت: شناخت من از ایشان به قبل از انقلاب و دوران مبارزات انقلابی بر می گردد. آیت الله مهدوی کنی شخصیتی بی نظیر در نظام جمهوری اسلامی و مردی معتدل، قوی و جوانمرد در کارها بودند.

وی با اشاره به اینکه آیت الله همواره افراد خصوصا سیاسیون را نصیحت به خیرخواهی، دوستی و محبت بیشتر می کرد، گفت: حتی زمانیکه ایشان در مدرسه مروی بودند همین مشی را دنبال می کردند و بعد از آن در هر پست و سمتی که قرار گرفتند باز هم تلاش شان بر کم کردن اختلافات و دوستی بیشتر بین افراد بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به مراتب علمی و فقهی مرحوم آیت الله مهدوی کنی، اظهار داشت: نکته مهم درباره شخصیت ایشان مراتب بلند علمی در فقه و اصول و کلام بودند.ایشان بر مبنای روایت و دستورات دینی و اسلامی تاکید زیادی بر اخلاق دینی داشتند و کتابی نیز به عنوان «اخلاق عملی» نوشتند. خود ایشان هم تقید زیادی به رعایت اخلاق در برخورد با دیگران و کارها و امور زندگی شان داشتند.

حجت الاسلام طباطبایی در بخشی دیگر از گفتگوی خود با اشاره به مشی سیاسی آیت الله مهدوی کنی تصریح کرد: آیت الله در مسائل سیاسی پیش رو، هماهنگ کننده و منسجم کننده و وحدت گرا بودند. فردی که برای حل اختلافات گروه ها و احزاب و تشکیلات همواره در صحنه بودند و با دعوت همه جریانات سیاسی به وحدت، نقش زیادی در همسو کردن دیدگاه های سیاسی افراد و جریانات سیاسی داشتند.

وی افزود: ایشان تا می توانستند سعی می کردند از اقداماتی که موجبات اختلاف را در ساختار سیاسی کشور فراهم سازند جلوگیری کنند، به خاطر دارم قبل از انقلاب ایشان روسای هیئت ها و گروه ها و تشکل های سیاسی را گردهم جمع می کردند و به دنبال هماهنگ کردن و ایجاد وحدت بین آنها در راستای اهداف انقلاب داشتند.

این استاد اخلاق با تاکید براینکه که آیت الله مهدوی کنی برای عظمت انقلاب و نظام و اسلام می کوشیدند، گفت: بعد از انقلاب هم همین مشی سیاسی را دنبال کردند و همواره عنصر و محور وحدت بخش بین جریانات سیاسی بودند. مخصوصا این سال های اخیر که دیگر نقش ریش سفیدی را ایفا می کردند. حتی بعد از بروز برخی اختلافات و فتنه ها باز هم ایشان یک چهره موجه و قابل احترام بودند و سعی می کردند تنش ها را تا حد ممکن بکاهند و آرامش را به فضای سیاسی کشور برگردانند.

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به شیوه مدیریت جلسات جامعه روحانیت مبارز از سوی آیت الله کنی، گفت: در جلسات جامعه هم همواره حضور جدی داشتند، تلاش زیادی را برای همسویی و هماهنگی تشکل های سیاسی کردند. زحمت زیادی کشیدند که بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان دو نهاد تاثیرگذار روحانی در جریان اصولگرا هماهنگی و همراهی باشد. بارها مسیر تهران تا قم را رفتند و برگشتند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید براینکه آیت الله مهدوی کنی در اوج اختلافات و بگومگوهای سیاسی مقید به حفظ اخلاق و حریم های اخلاقی و اسلامی بودند، اظهار داشت: در مجلس خبرگان و در نقش ریاست این مجلس هم باز هم پیام آور وحدت و رفع تنش ها بودند. با ملاحظه و دقت نظری که داشتند از بروز بسیاری از تنش ها در مجلس خبرگان جلوگیری کردند.

این چهره روحانی اصولگرا با تاکید براینکه آیت الله کنی از نیروهای ارزشی انقلاب بودند، افزود: متاسفانه انقلاب بسیاری از این نیروهای ارزشی خود را طی سال های گذشته از دست داده است. نیروهای اصیل و انقلابی کمی باقی مانده اند، کاش مردم و خصوصا نیروهای سیاسی متوجه فقدان سنگین این چهره های ارزشی باشند. و بیش از گذشته به نیروها و سابقون انقلاب که در قید حیات هستند اعتماد کرده و حرف آن ها را بپذیرند. این پیرمردهای انقلابی را باید قدر بدانیم و از فرصت های حضورشان در نظام بهره بگیریم.

حجت الاسلام طباطبایی آیت الله مهدوی کنی را نمادی از اعتدال در جریان اصولگرا دانست و گفت: ایشان تلاش زیادی برای آرام کردن تندروها از یک سو و فعال کردن کندروها داشتند. همیشه تلاش داشتند که اعتدال در جامعه روحانیت حفظ شود به همین علت هم در جلسات جامعه همواره تذکراتشان را بر محور معتدل بودن و همسو بودن با یکدیگر می دادند.

وی افزود: خاطرم هست گاهی تندی ها و تنش هایی درباره برخی مسائل پیش می آمد، ایشان به سرعت ورود می کردند و اجازه ادامه دادن آن را نمی دادند، اگر گاهی برخی افرادی با اظهارات و مصاحبه های خود بیم اختلاف افکنی و تنش را ایجاد می کردند ایشان به سرعت ورود پیدا می کردند و اجازه نمی دادند این قسم اظهارات به پای کلیت جامعه روحانیت مبارز نوشته شود. تلاش شان بر حفظ اعتدال در جامعه روحانیت مبارز بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به برخی مسائل در درون این تشکل روحانی خصوصا قهر و دوری برخی از شخصیت های آن با جلسات جامعه، گفت: آیت الله کنی حتی تلاش زیادی داشتند که این افراد به جلسات جامعه باز گردند، حتی با اینکه برخی افراد دیگر به جلسات جامعه نمی آمدند ولی ایشان تلاش زیادی کردند که از ساختار جامعه جدا نشوند. آیت الله مهدوی نمی گذاشتند این افراد از عضویت جامعه خارج شوند. همین الانم فردی مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی صریحا می گویند عضو جامعه روحانیت هستم.


منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42419
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *