۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۶
نائب رئیس پارلمان اروپا :

جنبش غیر متعهد می‌تواند، نسخه دوم سازمان ملل متحد باشد

نائب رئیس اول پارلمان اروپا با تاکید بر تاثیرگذار بودن جنبش عدم تعهد در هزاره سوم، گفت: حق وتو در شورای امنیت قدیمی و تاریخ گذشته است و باید در مذاکرات سازمان ملل متحد، توسط جنبشی مانند عدم تعهد لغو شود.
 حالا دنیا باور کرده است که جنبش غیر متعهد می‌تواند، نسخه دوم سازمان ملل متحد باشد. این را می توان از امواج پروپاگاندای این سازمان در سراسر دنیا فهمید. این روزها نیز که جمهوری اسلامی ایران میزبانی غیرمتعهدها را به عهده گرفته، تمام نگاه‌های بین‌المللی به ایران دوخته شده است. ۱۲۰ عضو باشگاه عدم تعهد در حالی می‌خواهند در تهران دور هم جمع شوند که اوضاع منطقه خاورمیانه از سه سال پیش تاکنون، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است.

با این وجود، جنبش غیرمتعهدها فقط توانسته از قاره اروپا، کشور بلاروس را به عضویت در باشگاه عدم تعهد درآورد. با این حال اما از گوشه و کنار قاره سبز خبر می‌رسد که دولت‌ها و پارلمان‌های برخی کشورهای اروپایی، خواهان عضویت در جنبش غیرمتعهدها هستند و به دنبال راهی هستند که بتوانند از زیر قیمومیت آمریکا خارج شوند.

در این بین، شکل‌گیری محور ایران –مصر و پروپاگاندای مثبت این مدالیته در دنیا، از همین حالا خواب راحت را از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل ربوده است.

پارلمان اروپا دارای یک استقلال نسبی است و نمایندگان آن توسط مردم انتخاب می شوند. مردم اروپا که دل خوشی از سیاست‌های اقتصاد ورشکسته کاپیتالیستی ندارند، این روزها به سازمان های عدالت طلبی چون جنبش غیرمتعهدها، گرایش پیدا کرده اند و اگر برخی ملاحظات (شما بخوانید ترس از آمریکا ) نباشد، دولت‌های اروپایی سریعاً درخواست عضویت خود را برای پیوستن به جنبش عدم تعهد ارائه می‌دهند.

«جیووانی پیتلا» (Giovanni Pittella)، نائب رئیس اول ایتالیایی پارلمان اروپا که کشورش در کانون بی ثباتی اقتصادی قرار دارد، در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس، با ابراز علاقه به ماهیت و اهداف جنبش عدم تعهد از اثرات مثبت این سازمان در روابط بین‌الملل، دفاع می‌کند. متن کامل این مصاحبه را در ادامه بخوانید.
کد مطلب: 4257
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *