۰
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۹

روایت ایندیپنت از حال و هوای ایرانی‌ها در آستانه مذاکرات هسته‌ای: درهای کشور را به روی دنیا باز می‌کنیم

سایت روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به فضای کسب و کار ایران در آستانه 24 نوامبر می نویسد.
روایت ایندیپنت از حال و هوای ایرانی‌ها در آستانه مذاکرات هسته‌ای: درهای کشور را به روی دنیا باز می‌کنیم
تصویری از کریستین رونالدو که همانند یک فوتبالیست عصر فضا لباس پوشیده بر روی یک بیلبورد تبلیغاتی در قلب تهران در بازار گوشی های هوشمند، یکی از جنبه های دیده نشده پایتخت ایران است.

در کشوری که تحریم‌ها، اقتصاد آن را با محدود کردن سیستم بین المللی بانکی، تجارت آن را در چند سال اخیر بر سر برنامه هسته ای تضعیف کرده است، تبلیغات تکنولوژی های بالا با سلبریتی های غربی در میان تولیدات، بسیار به کار گرفته می شوند.

در حقیقت، پایتخت ایران با تبلیغات سامسونگ و ال جی در هر خیابانی غرق شده است. برخی حتی تلاش می کنند که مصرف کنندگان را به خرید تلویزیون های ۶۵ اینچی اچ دی ترغیب کنند و به نظر می رسد که هر عضو از طبقه متوسط در ایران یکی از گوشی های تلفن همراه نمایش لمسی متعلق به یکی از این دو شرکت را در اختیار داشته باشد.

یک مهندس جوان در شیراز می گوید که خیلی هم از بابت تحریم ها نگران نیست چرا که این تحریم ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا که از ابتدای سال ۲۰۰۱ نیز بیشتر شده اند، بر اقتصاد و شرکت های نفت بیشتر تاثیرگذار بوده اند تا بر کار وی.

تحریم ها تنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی توسعه برنامه هسته ای به کار گرفته نشدند، بلکه برای ایجاد فشار داخلی علیه مقامات ایران از سوی مردم برای دستیابی به توافق هسته ای نیز بود.

یک فرش فروش در اصفهان نیز می گوید که اخبار مربوط به مذاکرات را دنبال می کنند و امیدوار است که به نتیجه مناسب رسیده و تحریم ها برداشته شوند. وی می گوید: ۱۰ سال گذشته بسیار سخت بود و امیدواریم خبرهای خوبی بشنویم.

یکی از کارمندان حوزه توریسم نیز گفت: میخواهیم دوباره آغاز کنیم و به مردم دنیا خوش آمد بگوییم و درهای کشور را به روی توریست ها باز کنیم.

بر این اساس قرار است، جان کری وزیر خارجه آمریکا به همراه همتای ایرانی خود و مسئول عالی سیاست خارجی اروپا در تاریخ ۹ نوامبر در مسقط دیدار و مقدمات مذاکرات ایران و ۱+۵ با نزدیک شدن به ضرب الاجل ۲۴ نوامبر را فراهم کنند.

برای طبقه کارگر، شرایط حادتر است، یک کارگر میگوید: مردم نمی توانند گوشت و برنج بخورند و اجاره خانه های خود را پرداخت کنند.اما آنها تجربه سخت تر از این را نیز داشتند و می توانند چطور راهی برای ادامه زندگی پیدا کنند. بسیاری در زمان جنگ ایران و عراق در شرایط سختی زندگی کردند که چیزهایی داشتند فراتر از قیمت غذا که نگران آن باشند.

با افزایش امید در میان مردم ایران به حصول توافق هسته ای، برخی نیز به پروازهای مستقیم میان تهران و نیویورک فکر می کنند.
کد مطلب: 42633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *