۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۹
معاون وزیر دفاع خبر داد؛

تولید نسل نوین جنگنده صاعقه با نام جدید/افزایش برد موشک‌های کروز

اسلامی با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای افزایش برد موشک‌های کروز گفت: با افزایش برد این موشک‌ها که در سال آینده خواهیم داشت، دشمن را تا کیلومتر‌ها از مرزهای دریایی عقب خواهیم زد.
با نام گذاری ۳۱ مردادماه به نام «روز صنعت دفاعی» که از سال ۸۹ به مناسبت سالروز تاسیس وزارت دفاع صورت گرفت، این روز محملی شد تا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دستاوردهای سالیانه خود در عرصه‌های مختلف دفاعی را به عنوان مهمترین دستاوردهای سالیانه خود معرفی کند.

دستاوردهای اعلام شده در این روز البته تنها بخشی از کارنامه صنعت دفاعی کشور است و برخی از آنها نیز در طول سال و به مناسبتهای مختلف اعلام می‌شود.

در همین راستا، گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی تفصیلی با محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع، به روند شکل‌گیری برخی دستاوردها و بررسی اخبار جدید در حوزه طراحی و تولید سامانه های دفاعی پرداخته است.

***

* جهت‌گیری صنعت دفاعی با نگاه به جریان تهدیدات تعریف می‌شود

معاون وزیر دفاع در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه این وزارتخانه مسئول تجهیز و تامین بنیه دفاعی کشور است، گفت: بنیه دفاعی کشور بر اساس دکترین و راهبرد ملی، تولید «قدرت دفاعی بازدارنده» را دنبال می کند از این رو قدرت دفاعی باید پتانسیلی ایجاد کند که هرگونه تهدیدی را علیه منافع جمهوری اسلامی ایران متوقف و خنثی سازد.

اسلامی با بیان اینکه، فراهم کردن چنین ظرفیت و ساز و کاری وظیفه صنعتگران دفاعی است، خاطرنشان کرد: جهت‌گیری این اقدامات را جریان و ظرفیت تهدید تعیین می‌کند.

وی افزود: از اول انقلاب تاکنون شاهد بودیم که جریان استکباری همیشه فعال بوده و هر روز با حرکتی، دشمنی خودش را گسترده کرده و امروز با شیطنت‌های گوناگون، مسیر رشد کشور، به مقابله با انقلاب اسلامی می‌پردازد.

اسلامی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این تهدیدات از گستردگی زیادی برخوردار است، ما باید در دریا، زمین و هوا آنها را رصد کرده و فناوری‌ها و سامانه‌های آنها را بشناسیم تا بتوانیم برای مقابله با دشمن، نیروهای مسلح را تجهیز کنیم.


محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع

* سرمایه گذاری وزارت دفاع در بیش از ۵۰ رشته صنعتی و فناورانه

معاون وزیر دفاع ادامه داد: مسئله اصلی ما این است که بتوانیم نیروهای مسلح را طوری تجهیز کنیم که با این تهدید که امروز به صورت مشخص آمریکا است، به مقابله بپردازند.

اسلامی با بیان اینکه این صورت مسئله دامنه و گستره زیادی دارد، تصریح کرد: ما در بیش از ۵۰ رشته صنعتی و فناورانه ظرفیت ایجاد کردیم و هر ساله در قالب «روز صنعت دفاعی» به معرفی این دستاوردها می‌پردازیم.

* تامین نیازهای دفاعی با تکیه بر پتانسیل‌های ملی

وی با بیان اینکه ما در وزارت دفاع و صنایع دفاعی حول دو محور فعالیت داریم، محور اول را «تامین و تجهیز نیروهای مسلح در جهت پاسخگویی به تهدیدات» و محور دوم را «دستیابی به علوم و فناوری‌های روز با استفاده از پتانسیل‌های ملی و به کارگیری ظرفیت کشور» عنوان کرد و افزود: در این دو محور، یک نگاه ما به آینده و یک نگاهمان به نیازهای روز است که این دو موضوع هم پای هم پیش میرود.

* تفاوت فضای جنگهای آینده با ۸ سال دفاع مقدس

معاون وزیر دفاع با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های موشکی و با اشاره به دستیابی به برد مورد نیاز در موشک‌ها (۲ هزار کیلومتر)، مبحث دقت و رادارگریزی موشکها را از موضوعات بسیار مهم دانست و گفت: این در حالی است که دشمن تلاش می کند با رجزخوانی‌های مدرن و اعمال تهدیداتی که با آرایش‌های مختلف سیاسی و نظامی انجام می‌دهد، ما را متوقف کند.

اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط جنگ‌های آینده تفاوتهای اساسی با دفاع مقدس دارد، گفت: اگر در طول ۸ سال جنگ تحمیلی یک گستره‌ای در اختیار بود که ما با شلیک به هر نقطه آن، محل استقرار دشمن را هدف قرار می‌دادیم، اما امروز دشمن ما در سکوهای شناوری و پروازی و در نقاطی محدود مستقر شده و این طور نیست که اگر موشک ما به هر نقطه اصابت کند، به منزله انهدام دشمن باشد.

* تست موفق «نقطه‌زنی» موشک‌های زمینی و دریایی در رزمایش اخیر

وی ادامه داد: اینجاست که موضوع دقت در زمینه موشکی خودش را نشان می‌دهد و ما در رزمایش اخیر سپاه که اهداف شبیه سازی شده در آن مورد هجوم موشکی قرار گرفت، دیدیم که چطور نسل جدید موشک‌ها به نقاط مورد نظر اصابت کرد که این موضوعات یعنی نقطه زنی موشک‌ها هم در دریا و هم در خشکی به وسیله نسل جدید موشک‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.


گفتگوی فارس با محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع

* موشک‌های ایرانی قبل از رهگیری به نقاط مورد نظر اصابت می‌کند

معاون وزیر دفاع در خصوص مبحث رادارگریزی نیز اظهار داشت: سامانه‌های موشکی ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر گونه قدرت کشف و رهگیری را از دشمن بگیرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: نسل‌های جدید موشکی و انواع موشک‌هایی که امروز در اختیار نیروهای مسلح قرار دارند با سرعتی چند برابر صوت آنقدر برق‌آسا عمل می‌کنند که قبل از رهگیری و کشف توسط دشمن، به اهداف مورد نظر اصابت می‌کنند.

* دشمن با راهبرد «جنگ از راه دور» می‌داند که در نبردهای نزدیک با ایران ناموفق خواهد بود

معاون وزیر دفاع استراتژی دشمن در نبردهای آینده با ایران را استراتژی «جنگ از راه دور» و نیز «جنگ‌های نیابتی» عنوان و تصریح کرد: دشمن ما اهل جنگ نزدیک نیست چرا که می‌داند در این صورت با دادن تلفات بسیار زیاد شکست خواهد خورد.

* دشمن از هجوم پرتعداد موشک‌های دقیق و مخرب ایران در امان نیست

اسلامی در خصوص ایجاد سپرهای دفاع موشکی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌های ایران نیز گفت: ما به دنبال این هستیم که قدرت دفاعی‌مان به لحاظ عملیاتی به قدری موثر واقع شود که ساز و کار و طراحی نظامی دشمن را دگرگون سازد.

وی افزود: آنچه در سپرهای دفاع موشکی از جمله «گنبد آهنین» باید مد نظر قرار بگیرد این است که این سامانه‌ها می‌توانند تا یک سطح، ارتفاع و برد خاصی را پوشش داده و حداکثر، قابلیت کشف و رهگیری تعداد معینی از تهدیدات را دارند و باید توجه کرد که این سامانه‌ با چه سرعت، دقت و قابلیت و در چند لایه می‌توانند خودش را بازسازی کنند. لذا طرح اینگونه مباحث، بیشتر عملیات روانی است برای دلگرمی خودشان.

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: البته خود آنها می‌دانند که به لحاظ فنی و عملیاتی بسیار آسیب پذیرند و نمی‌توانند از هجوم پرتعداد موشک‌های دقیق و مخرب ایرانی در امان باشند.


محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع

* افزایش برد موشک‌های کروز تا سال آینده

اسلامی در زمینه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه موشک‌های کروز دریایی و برنامه‌های احتمالی برای ساخت کروزهای زمینی نیز خاطرنشان کرد: یک موشک کروز در ارتفاع مشخصی از سطح حرکت می‌کند و برای مناطق پرفراز و نشیب مانند مناطق کوهستانی، معمولا از این موشک استفاده نشده و از سامانه‌های دیگر استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دشمن ما اساسا در دریا مستقر است و عملیات‌های خود را از طریق دریا انجام خواهد داد که ما هم با موشک‌های کروز دریایی که امروز به صورت انبوه در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم، می‌توانیم به مقابله با آنها بپردازیم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای افزایش برد این موشک‌ها گفت: با افزایش برد موشک‌های کروز که در سال آینده خواهیم داشت، دشمن را تا کیلومتر‌ها از مرزهای دریایی عقب خواهیم زد چون هر چقدر برد موشک‌های ما بالاتر رود، آنها مجبور می‌شوند از مرزهای ما فاصله بیشتری بگیرند.

اسلامی تاکید کرد: راهبرد ما در موشک‌های کروز این است که دشمن دورایستا را هرچه بیشتر از مرزهای خود دور کنیم.

* طرح ساقط کردن ناوهای هواپیمابر دشمن اندیشیده شده است

معاون وزیر دفاع با اشاره به حضور ناو‌های هواپیمابر فرامنطقه‌ای در اطراف ایران آن را یک موضوع قدیمی دانست و گفت: این ناو‌ها آسیب‌پذیری خود را دارند و نیروهای مسلح عزیز ما با راههای آن آشنا هستند.

* عملکرد مثبت دیپلماسی کشور در گرو اقتدار دفاعی است

وی با بیان اینکه ایجاد قدرت دفاعی یک تکلیف الهی است، گفت: ما اگر می‌خواهیم در امان بوده و محتاج غرب نباشیم، همانطور که خداوند در قرآن فرموده‌ باید با تجهیز خودمان در دل دشمن ترس ایجاد کنیم چرا که اگر خود را قوی سازیم، از حمله دشمن در امان بوده و دیپلماسی ما می‌تواند کار خود را راحت‌تر انجام بدهد.

* آمریکا برای مقابله با ایران شخصا وارد میدان شده است

معاون وزیر دفاع با اشاره به تحریم‌های همه جانبه علیه کشورمان خصوصا در عرصه‌های دفاعی گفت: امروز کسی تجهیزات نظامی را براحتی به دیگری نمی‌فروشد مگر اینکه در یک بلوک قرار داشته باشند. نمی‌توان شعار استقلال داد و قدرت دفاع نداشت چرا که قدرت دفاعی یک امر لازم برای پیشبرد استقلال کشور است.

اسلامی با بیان اینکه امروز آمریکا برای مقابله با ایران، خودش راسا وارد عرصه تقابل با ایران شده‌، تصریح کرد: اگر ما غفلت کرده و ساز و برگ لازم را فراهم نکنیم، نسل‌های آینده ملت ایران ما را نخواهند بخشید.


گفتگوی فارس با محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع

* تحریم افراد و سازمانها افتخاری برای صنعت کشور است

وی، ایجاد تحریم و قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز آوردن اسم اشخاص و شرکت‌های متعدد در این قطعنامه‌ها را افتخاری برای صنعت دفاعی کشور دانست و گفت: از آنجا که آنها می‌دانند ما به دنبال توسعه فناوری در کشور هستیم، سعی می‌کنند با انتساب اتهامات واهی جلوی این پیشرفت را بگیرند.

* سبد محصولات دفاعی کشور قابل مقایسه با گذشته نیست

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه این تحریم‌ها در ابعاد گسترده و حتی مواد خام علیه کشورمان صورت گرفته، افزود: در چنین شرایطی است که ما توانستیم با دستاوردهای مهم، عیار خودکفایی کشور را بالا ببریم و این خودکفایی نه فقط در عرصه دفاعی بلکه در تمامی موضوعات کشور به چشم می‌خورد و امروز سبد محصولات راهبردی ایران اصلا قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و امروز پیشرفت‌های کشور به گونه‌ای است که نه فقط عرصه دفاعی بلکه سایر بخش‌ها نیز از آن منتفع می‌شوند.

* هرکجا که خلا احساس شود وارد عمل می‌شویم

اسلامی در ادامه گفتگوی خود با فارس، تصریح کرد: صنعت دفاعی در حوزه‌های مختلف حتی نفت و گاز پتروشیمی مشارکت داشته و مثلا دکل‌های حفاری چاه و نفت که ما در گذشته نداشتیم، امروز توسط صنعت دفاعی کشور ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز افراد زیادی از ما می‌پرسند که چرا در برخی از حوزه‌ها مانند موبایل و یا وسائل خانگی که این وزارتخانه در گذشته در این زمینه‌ها فعال بود، اقدامی نمی‌کنید، اظهار داشت: ما هر کجا که خلا ایجاد شود حاضر شده و به انجام وظیفه می‌پردازیم و وقتی بخش خصوصی و مطمئن، توانایی انجام آن را عهده دار شود، با واگذاری این عرصه، وارد زمینه‌های راهبردی دیگر می‌شویم.

* برنامه وزارت دفاع برای ۵۰ فرودگاه کم‌پرواز کشور

معاون وزیر دفاع یادآور شد: برای مثال در گذشته ما به دنبال ساخت هواپیماهای ۵۰ نفره بودیم چرا که ۵۰ فرودگاه کشور کم پرواز و یا فاقد پرواز بودند.

اسلامی ادامه داد: در اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر، تقریبا همه پرواز‌های داخلی با هواپیماهای کوچک صورت می‌گیرد اما ما از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای مسیرهای کوتاه استفاده می‌کنیم و تولید هواپیمای ایران۱۴۰ برای این منظور بود که فرصت مسافرت هوایی در همه کشور بوجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با عملکردی که صنعت دفاعی داشت، این هواپیماها وارد مدار شده و مردم از آن استفاده می‌کنند و تولید آنها در حال گسترش است اما باید بدانیم که ما در این عرصه، یک عقب افتادگی تاریخی داشته‌ایم.


محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع

* ماهواره‌ فجر با عمر بیش از یک سال بزودی عملیاتی خواهد شد

معاون وزیر دفاع با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در عرصه‌های فضایی در سال‌های اخیر گفت: دانشمندان و صنعتگران جوان ما خیلی زود توانستند کشور را وارد باشگاه فضایی کنند.

اسلامی افزود: در سال ۸۸ ما توانستیم فقط یک ماهواره را به صورت کاملا آزمایشی با قدرت ثبت علائم حیاتی‌اش و با یک عمر کوتاه در مدار قرار دهیم که این شروع کار ما در عرصه فضایی بود.

وی تصریح کرد: در گام بعدی، با حضور دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف، ماهواره‌های دانشجویی را پرتاب کردیم و در آینده نزدیک نیز ماهواره فجر را در مدار قرار خواهیم داد که عملیاتی‌تر است و عمری بیش از یک سال دارد.

* پرتاب ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی طلوع با ماهواره‌بر سیمرغ در سال آینده

معاون وزیر دفاع اظهار داشت: پس از آن هم ماهواره‌ ۱۰۰ کیلوگرمی طلوع که از ماندگاری برابر با استانداردهای مشابه خود برخوردار است، در سال آینده ان‌شاءالله با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب و در مدار قرار خواهد گرفت.

* تا قبل از سند چشم انداز، به مدار ژئو دست خواهیم یافت

اسلامی به برنامه‌ریزی وزارت دفاع برای توسعه فناوری‌های فضایی در مدار ژئو اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم تا قبل از رسیدن به سررسید سند چشم انداز کشور بتوانیم این سامانه‌ها را تولید و در مدار قرار دهیم.

* از برنامه فضایی کشور جلوتر هستیم

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف برای فعالیت‌ در عرصه فضایی به صورت گروهی با یکدیگر کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این عرصه تنها است و کسی از ما حمایت نمی‌کند اما ما با اتکال به خدای متعال و تکیه بر دانش بومی و ظرفیت‌های داخلی بر تمامی مشکلات فائق آمده‌ایم، چنانچه تاکنون هم با وجود تحریم ها و محدودیتها از گامهای برنامه درازمدت فضایی جلوتر هستیم.

* بهره‌برداری از پایگاه جدید فضایی در ماههای آینده

معاون وزیر دفاع، ایجاد و گسترش پایگاه‌ها و سایت‌های جدید پرتاب را یکی از زیرساخت‌های مهم در عرصه فضایی دانست و گفت: در ماه‌های آینده پایگاه جدید فضایی با نام «امام خمینی (ره)» به بهره برداری خواهد رسید.

* ناوشکن جدید «ولایت» تا پایان سال به آب انداخته خواهد شد

اسلامی همچنین در خصوص توانمندی‌های دریایی و ساخت ناوشکن جدید «ولایت» و نیز مقایسه آن با ناوشکن «جماران» اظهار داشت: اگرچه شاید این دو شناور به لحاظ ظاهری شبیه یکدیگر باشند، اما قابلیت‌ها، چالاکی و سامانه‌های نصب شده بر روی ناوشکن ولایت فوق‌العاده و متناسب با مأموریت‌های آن است و از لحاظ سیستم سلاح و قدرت درگیری نیز از ناوشکن جماران پیشرفته‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به سامانه پدافند هوایی نصب شده بر روی این ناوشکن، گفت: ناوشکن «ولایت» تا آخر سال جاری به آب‌اندازی می‌شود.

* برنامه وزارت دفاع برای ساخت ناوشکن‌های سنگین

اسلامی در خصوص تجهیز یگان‌های شناوری ارتش به قابلیت حمل بالگرد، با بیان اینکه امروز یگان‌های مختلفی در نیروی دریایی از چنین قابلیتی برخوردار هستند، تصریح کرد: البته ساخت ناوشکن سنگین با این قابلیت‌ها در دستور کار است که در آینده معرفی خواهد شد.

وی ماندگاری یگان‌های دریایی در آبهای بین‌المللی را یکی از الزامات دست بلند نیروهای مسلح در آبهای دوردست دانست و گفت: وقتی نیروی دریایی ما به کشتی‌های خارجی و حتی آمریکایی در آب‌های آزاد برای رهایی از دست دزدان دریایی کمک می‌کند، این در حقیقت جلوه‌ای از همان دست بلند است.

* بکارگیری پهپادها و هواپیماهای گشت دریایی در زنجیره دفاعی کشور

معاون وزیر دفاع‌ با اشاره به آمادگی دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند گفت: علاوه بر اینها، سیستم‌های پهپاد شناسایی و مراقبتی و نیز هواپیماهای گشت دریایی نیز یک زنجیره هوشیار برای دفاع از منافع کشور را تشکیل داده است.

* ساخت نسل سوم هواپیماهای گشت دریایی با قابلیت‌های جدید

اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت هواپیماهای گشت‌دریایی اظهار داشت: این هواپیما در حال حاضر مأموریت‌های محوله را توسط گروه پروازی کارخانه انجام می‌دهد که در رزمایش اخیر نیز به انجام مأموریت پرداخت.

وی ادامه داد: این پروژه شامل دو فاز بود که یک فاز آن پیشرفته‌تر بود و ما تصمیم‌مان بر این شد تا علاوه بر این دو فاز، فاز سوم آن که در حقیقت نسل سوم این هواپیما محسوب می‌شود را کامل کنیم تا در سبد محصولات خود، هواپیمایی با هر سه قابلیت را داشته باشیم تا نقش خود را به صورت کامل ایفا کند.

* توانایی ساخت ناوهواپیمابر را داریم

معاون وزیر دفاع در خصوص توانمندی ایران برای ساخت ناو هواپیمابر نیز گفت: اینکه این ناو در دستور کار باشد یا نباشد را باید مقامات ذیربط اعلام کنند اما ما به لحاظ فنی باید زیرساخت‌های این موضوع و نیز ساخت اقلام منصوب بر روی ناو را در داخل فراهم کنیم و من اینجا می‌گویم که صنعت دفاعی آمادگی این را دارد که اگر ساخت چنین سامانه‌ای در دستور کار قرار گیرد، وارد عرصه شود.

اسلامی افزود: ما این موضوع را یک امر قابل دسترسی می‌دانیم و اگر استراتژی کشور ساخت این سامانه باشد ما سازوکار آن را فراهم می‌کنیم.


گفتگوی فارس با محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقات وزارت دفاع

* ساخت زیردریایی‌های نیمه سنگین، روزهای پایانی خود را می‌گذراند

وی در خصوص توانمندی‌های زیرسطحی و ساخت زیردریایی‌های نیمه‌سنگین نیز با اشاره به خودکفایی ایران در عرصه زیر‌دریایی‌های سبک گفت: کار ساخت زیردریایی‌های نیمه سنگین روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و در ماه‌های آینده به آب‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر دفاع ادامه داد: البته ما خیلی دوست داشتیم که این زیردریایی‌ها به روز صنعت دفاعی کشور (۳۱مرداد) برسد اما نمی‌خواهیم کارها عجله‌ای صورت بگیرد و وسواس ویژه‌ای داریم تا همه مراحل تست را پشت سر بگذارند و در حقیقت یک سامانه در وزارت دفاع زمانی تولید می‌شود که تمامی مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته باشد.

* موضوع رانش هسته ای یک گزینه برای زیردریایی‌هاست

اسلامی در خصوص استفاده از سیستم رانش هسته‌ای در زیردریایی‌ها نیز گفت: این موضوع یک گزینه است که بستگی به درخواست مصرف‌کننده دارد.

* ساخت نسل نوین جنگنده‌های صاعقه با نام جدید تا پایان سال آینده

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با فارس، در خصوص ساخت جنگنده‌های صاعقه گفت: در امتداد این پروژه، نسل جدید جنگده‌ها جایگزین خواهد شد که انشالله تا قبل از پایان سال آینده با نام جدید به نیروی هوایی تحویل می‌شود که نوع تکامل یافته هواپیماهای صاعقه خواهد بود.

* تجهیز جنگنده‌های ارتش به موشک‌های ناشناخته برای دشمن

معاون وزیر دفاع همچنین در خصوص تجهیز جنگنده‌ها به موشک‌های با برد بلند نیز اظهار داشت: چند پروژه برای نصب موشک بر روی هواپیماها داریم که اینها سلاح‌های جدیدی است که فقط برای ما شناخته شده است و طی آن هواپیماهای جنگنده به تجهیزات موشکی جدید مجهز خواهند شد.

* نخبه‌های جوان را نمی‌توان با کارهای سطحی جذب کرد

معاون وزیر دفاع در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس، باور و اراده را دو فاکتور مهم در عرصه خودکفایی دانست و گفت: ما باید بدانیم که برای جذب نخبگان کشور باید پروژه‌های سطح بالا داشته باشیم که حتی در آمریکا هم بالاترین سطح پروژه‌ها مربوط به موضوعات نظامی است.

اسلامی خاطرنشان کرد: تا قبل از اینکه ما وارد بحث فضایی شویم، جوانان علاقه‌مند به این رشته می‌بایست به خارج از کشور می‌رفتند اما اکنون این ظرفیت در داخل کشور ایجاد شده که جوانان نخبه علاقه‌مند بتوانند در داخل کشور در این حوزه فعالیت کنند.

* انقلاب اسلامی سد ورود به عرصه فناوری‌های نوین را شکست

وی تصریح کرد: اگرچه دشمن می‌خواهد عرصه‌های پیشرفت علمی و فناورانه را در انحصار خود داشته باشد، اما انقلاب اسلامی، امام(ره) و رهبری این سدها را شکستند و ما امروز در عرصه‌ فناوری‌های نوین (Hi-Tech) حرفهای زیادی برای گفتن داریم.

* صادرات نظامی ایران به ۵۶ کشور جهان علی‌رغم تحریم‌ها

معاون وزیر دفاع با اشاره به صادرات نظامی کشور به ۵۶ کشور جهان گفت: اگرچه تحریم‌ها برای ما محدودیت‌هایی ایجاد کرده، اما تأثیری بر صادرات ما نداشته است چرا که بسیاری از کشورها به ما اعتماد دارند و این موضوع، یک درآمد پایدار برای ماست که از صادرکننده نفت خام تبدیل به صادرکننده محصولات و خدمات مبتنی بر علم و فناوری شده‌ایم که پرچم‌دار آن هم صنعت دفاعی کشور است.

* توانمندی دفاعی کشور با حداقل بودجه بدست آمده است

معاون وزیر دفاع در بخش پایانی این گفت‌وگو اظهار داشت: این همه دستاورد صنعت دفاعی کشور در حالی است که بودجه دفاعی جمهوری اسلامی ایران حتی در مقایسه با کشورهای منطقه از نظر درصد و مقدار مطلق کمترین میزان است. به عبارت دیگر صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که کشور با صرف حداقل بودجه دفاعی، بیشترین امکانات و تسلیحات را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد.

اسلامی ادامه داد: رمز این بهره‌وری خیره کننده، اولا اتکال به خدای متعال و نیز تکیه صنعت دفاعی کشورمان بر طراحی و ساخت بومی سامانه‌های دفاعی بوده است که علاوه بر ایجاد اشتغال دانش بنیان، به شدت هزینه‌های دستیابی به سامانه‌ها را کاهش می‌دهد، موضوعی که کشورهای فاقد صنعت دفاعی قوی را مجبور می‌کند هزینه‌های هنگفت دفاعی بر بودجه کشورشان را تحمل کنند.
کد مطلب: 4266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *