۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳
در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات مطرح شد؛

به‌جای بلندکردن سقف آزادی، کف آن را پاس بداریم

متولیان مطبوعات در دولت وهمچنین اهالی رسانه در آئین اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، حضور رئیس رسانه ملی را مغتنم شمردند و خواستار نگاه تعاملی و حمایتی صدا و سیما نسبت به رسانه های مکتوب شدند.
به‌جای بلندکردن سقف آزادی، کف آن را پاس بداریم
آئین اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها عصر دیروز جمعه ۲۳ آبان با حضور محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از اهالی رسانه در سالن شبستان محل برپایی این نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین انتظامی، نمایشگاه را حاصل تلاش اهالی رسانه دانست و گفت: قریب به ۶۰۰ غرفه در این ۷ روز در نمایشگاه فعال بودند که بخش عمده ای از آنها را رسانه ها تشکیل می دادند. در کنار آنها دو بخش دیگر هم دایر بود؛ یکی روابط عمومی ها بودند که آنها هم به نوعی کار رسانه ای می کنند و بخش دیگر هم مربوط به کسب و کار مرتبط با رسانه ها بوده که هدف از آن فراهم کردن فضایی برای مفاهمه و تعامل رسانه ها با این شبکه های کسب و کار بود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین استقبال مخاطبان و حضور مسئولان را در نمایشگاه بیستم خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این زمینه فراهم شد که در این ۷ روز از زحمات عناصر خدمتگزار عرصه فرهنگ در مراسم پایانی قدردانی شود. یکی از دستور کار این جلسه قدردانی از زحمات غرفه داران و همکاران رسانه ای مطابق آنچه در روز اول در مورد غرفه های برتر اعلام شد، است.

وی اضافه کرد: دستور کار دیگر، قدردانی از شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی رسانه ای است که امیدوارم حضور آنها در نمایشگاه که در حوزه طرح و برنامه صورت گرفت، مقدمه ای باشد برای برگزاری کامل نمایشگاه مطبوعات در سال آینده توسط صنوف مطبوعاتی و وزارت ارشاد تنها پشتیبانی این امر را برعهده داشته باشد.

انتظامی همچنین با مغتنم شمردن حضور محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما در آئین اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، به خاستگاه مطبوعاتی او اشاره کرد و یادآور شد: من از زمانی که آقای سرافراز عضو شورای سیاستگذاری روزنامه رسالت بودند، ایشان را می شناسم. تدبیر مقام معظم رهبری در انتخاب آقای سرافراز، یک پیام مدیریتی هم داشت و آن اینکه از داخل سازمان، قدیمی ترین معاون آن را به این سمت منصوب کردند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد سپس گفت: با توجه به اینکه آقای سرافراز تاکنون به جز در مراسم معارفه‌شان، در مراسم رسمی دیگری حضور نداشته اند، حضور ایشان در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات یک پیام نمادین هم دارد و آن اینکه، رسانه ملی، جنبه حمایتی نسبت به رسانه های مکتوب را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: بحث دیگر مربوط به حوزه زبان و ادبیات فارسی است که عنصر هویت‌بخش و هویت‌آفرین است و بی توجهی به آن ممکن است ما را به سرنوشت برخی کشورهای همسایه مبتلا کند. رسانه ها نقش موثری در ساخت زبانی مردم دارند.

انتظامی در همین رابطه با یادآوری اقدام فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جشنواره مطبوعات در تقدیر از کسانی که به این زبان در مطبوعات اهمیت می دهند، گفت: خوشبختانه با همت آقای حدادعادل، شیوه‌نامه‌ای برای تقدیر از رسانه هایی که به درست نویسی و پاکیزه‌نویسی در زبان فارسی اهمیت می دهند، تدوین و مقرر شد جوایزی به این رسانه ها اعطا شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در ادامه گفت: همه ما باید به عنصر هویت‌بخش زبان فارسی توجه داشته باشیم و اگرچه نمایشگاه مطبوعات به ساعات پایانی خودش نزدیک می شود، اما کار مطبوعاتی متوقف نمی شود و ما باید مساله زبان فارسی را همچنان مدنظر قرار دهیم.

انتظامی در ادامه به شعار «رسانه، آزادی مسئولانه» که برای نمایشگاه امسال مطبوعات و خبرگزاری ها انتخاب شده بود، اشاره و تاکید کرد: امیدوارم همه ما این مساله را به طور جدی در سرلوحه کار خود قرار دهیم؛ چراکه شاید متغیر بحرانی رسانه های کشور، اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی باشد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و از پیشکسوتان عرصه رسانه در ایران در سخنانی با اشاره به سابقه آشنایی خود با خاندان سرافراز خاطر نشان کرد: سال های ۴۲ و ۴۳ بود که به قم آمده بودیم. آن زمان دو اتفاق مبارک افتاده بود، یکی اینکه شهید بهشتی تلاش خود را برای متحول کردن حوزه آغاز کرده بود و برای فرزندان بسیاری از روحانیون که دغدغه فرستادن بچه هایشان را به مدارس داشتند، مدرسه ای با عنوان «دین و دانش» تاسیس کرده بود.

دعایی در ادامه نقل این خاطره افزود: در کنار این مساله، یک روحانی به نام حاج آقا ابوالفضل سرافراز حضور داشت که یکی از همشهری های ما هم درون طلبگی را نزد ایشان می خواند و تا مقطع دکترای حقوق هم پیش رفت. او در دورانی که دو رشته را با هم تحصیل می کرد، شبهه می کرد که آیا من حق دارم شهریه حوزه را دریافت کنم یا نه و از این کار استنکاف می کرد، چنین فردی که نامش علی‌اصغر حاتمی سیرجانی بود، افتخارش این بود که در مدرسه آقای ابوالفضل سرافراز تدریس می کرد.

وی سپس با اشاره به تقدیر رئیس صدا و سیما به نقل خاطره دیگری در همین رابطه پرداخت و گفت: زمانی تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه برای موسساتی که تابع مقام معظم رهبری هستند، نمایشگاهی تاسیس شود. تصادفا غرفه صدا و سیما، روزنامه اطلاعات و روزنامه کیهان هم که هر سه زیر نظر رهبری هستند، کنار هم قرار گرفته بود. آقا آمدند تفقدی کردند و در پایان من رفتم خدمتشان و عرض کردم که مگر خوشگل‌تر از آقای ضرغامی نبود که برای این مسئولیت انتخاب کنید تا به این مثلث خدشه وارد نشود؟! حالا آقای ضرغامی رفته اند کنار و نازنینی وارد شده که می شود به او نگاه می کرد!

در ادامه این مراسم، محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) هم در سخنانی با تقدیر از زحمات معاون مطبوعاتی در یکسال گذشته که به گفته او موجب فراهم شدن فضای هم‌افزایی و صمیمیت در بین رسانه ها شده است، گفت: نیاز ما در کار رسانه ای، شناخت همدیگر و هم‌افزایی رسانه ای است و بستر این مساله بومی کردن دانش رسانه ای است. ما باید تلاش کنیم که حلقه های رسانه ای در مسیر منافع و امنیت ملی باشد.

خدادی افزود: هر رسانه ای که در سپهر رسانه ای کشور وجود دارد، رسانه ملی است. رسانه ملی فقط صدا و سیما نیست حتی یک وبلاگ می تواند رسانه ملی باشد. ما در داخل کشور باید بجای تقابل به تضارب آراء فکر کنیم و من از بابت اینکه آقای سرافراز امروز در جمع ما هستند خوشحالم.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) افزود: مهمترین بخش اصلی کارکردی رسانه ای این است که از مخاطب به پیام برسیم، نه از پیام به مخاطب. توسعه کشور بدون دانش رسانه ای فنی و حرفه ای میسر نیست.

در آئین اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، همچنین حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در سخنانی درباره شعار این دوره از نمایشگاه گفت: تقابل میان رویکرد آزادی‌خواهانه و مسئولیت‌طلبانه در سیاست های رسانه ای در کشورها، یک تقابل طولانی و تقریبا بی پایان بوده است. شعار «رسانه، آزادی مسئولانه» حاکی از نگاه دولت تدبیر و امید به سیاست رسانه ای در کشور است.

وی در توضیح بیشتر افزود: معنای این شعار این است که بدون آزادی نمی توان از رسانه ها مسئولیت خواست و از طرف دیگر رسانه ها نمی توانند مطالبه آزادی بکنند، بدون اینکه مسئولیت بپذیرند. اگر صنف رسانه ها بتوانند دور هم جمع شوند، بسیاری از نگرانی هایی که در حوزه مطبوعات وجود دارد، می تواند برطرف شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور تاکید کرد: صنف رسانه‌گران در کشور باید به این بلوغ رسیده باشد که به دور از تندروی های دوران اصلاحات و به دور از خموشی ها و خاموشی های دوره قبل، به جمع بندی رسیده باشد که نگاه‌داشت کف آزادی از بلند کردن سقف آزادی بدون ضربه زدن به آن بسیار به مصلحت است. حتما این بلوغ در قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه هست که آزادی رسانه ها را بپذیرند.

آشنا ادامه داد: بدون رسانه های مستقل، آزاد و پرسشگر، نمی‌توان کشور را با آرامش و به شکلی متقن اداره کرد و امیدوارم این مسیر، مسیری باشد که بتوانیم در ادامه آن به قدم های بعدی هم نزدیک شویم.

در آئین اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، همچنین غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تایید اظهارات آشنا گفت: بنده از انتخاب عنوان «رسانه، آزادی مسئولانه» برای شعار نمایشگاه مطبوعات بسیار خوشحالم و کسی را که این شعار را ا نتخاب کرده، تحسین می کنم؛ چراکه این شعار آن‌قدر جامع است که باید بگویم همه حرف ما همین است. یعنی آنچه ما در این سال ها می خواستیم درباره رسانه بگوییم، عنوان «رسانه، آزادی مسئولانه» گفته است.

وی افزود: یکی از مسئولیت های رسانه ها، مسئولیت نسبت به زبان است؛ ما صاحب یک زبان گرانقدر توانای تاریخی و ادبیاتی هستیم که در معرفی ما نزد مردم دانای جهان، نقش بسیاری دارد. رسانه ها باید در این خصوص احساس مسئولیت کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اعطای جایزه این فرهنگستان در جشنواره مطبوعات سال گذشته به یک روزنامه نگار باسابقه از اقدام فرهنگستان متبوعش برای تقدیر از یک روزنامه سراسری و یک روزنامه استانی به جهت رعایت درست‌نویسی و پاکیزه‎‌نویسی و همچنین یک روزنامه به جهت پرداختن به مساله زبان و ادبیات فارسی در نمایشگاه مطبوعات امسال سخن گفت.

به تعبیر حدادعادل این جایزه برای اهل رسانه یک پیام دارد و آن اینکه مراقب زبان فارسی باشند. ضمن اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی آماده است برای دست اندرکاران مطبوعات انواع و اقسام دوره های آموزشی را در خصوص این زبان برگزار کند و بر این باور است که تولید واژه فارسی در مقابل لغت بیگانه، کار فرهنگستان است، اما ترویج آن در جامعه کار رسانه ها.

در پایان این مراسم، از سه روزنامه یاد شده، دو رسانه که بیشترین فعالیت را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته اند و همچنین غرفه های برتر بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تقدیر شد.
کد مطلب: 42905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *