۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
6 تايي‎ها، زوج طلايي و سيبلوي جاودانه

تيم منتخب تاريخ ايران مقابل کره جنوبي

شايد هيچ مسابقه اي در تاريخ فوتبال ايران به اندازه رويارويي هاي هميشگي با کره جنوبي براي ما خاطره نساخته باشد.
تيم منتخب تاريخ ايران مقابل کره جنوبي
از ۵۶ سال پیش که ایران در اولین مسابقه با کره جنوبی با ۵ گل مغلوب قرمزپوشان شرق آسیا شد تا امروز که خود را برای اولین بازی دوستانه مقابل کره در تهران آماده می‌ کنیم، بیش از ۱۰۰ بازیکن ملی مقابل کره صف آرایی کرده اند. بازیکنانی بزرگ و تاریخ ساز که هر یک عصری را برای خود ساخته اند. در این مطلب، که شاید مرورش برای شما جالب باشد بهترین های تیم‌ملی ایران در بازی های مقابل کره جنوبی را انتخاب کرده ایم؛ ۱۱ بازیکنی که یکی از آنها دیگر در جمع ما نیست ...

دروازه‌بان:
بهروز سلطانی: نمایش ویژه بهروز سلطانی دروازه‌بان سابق تیم‌ملی در مرحله مقدماتی بازی های آسیایی ۱۹۸۲ رخ داد. زمانی که سلطانی با قد بلند و تسلطش در محوطه جریمه بارها مهاجمان سریع کره را متوقف کرد. این مسابقه شاید بهترین نمایش دروازه‌بانی سلطانی در تاریخ فوتبالش هم هست. جالب است بدانید مرحوم ناصرحجازی بعد از خودش سلطانی را به عنوان بهترین گلر ملی قبول داشت.

مدافعان:
مجتبی محرمی: دفاع چپ تاریخی فوتبال ایران یک نمایش استثنایی مقابل کره دارد. سال ۱۹۹۰ در بازی های آسیایی پکن، زمانی که قدرت کره بر فوتبال ایران می‌ چربید. ایران که در آخرین رویارویی ۳ بر صفر مغلوب کره شده بود، در یک نمایش کاملا دفاعی حریف را با یک گل از پیش رو برداشت و به فینال رسید.مجتبی محرمی در این بازی یک پاس گل داد و کیم جو سونگ مهاجم نامی کره را مهار کرد.

محمد پنجعلی: محمد پنجعلی دو نمایش خوب مقابل کره دارد. کاپیتان سابق تیم‌ملی فوتبال ایران در ۳ نوبت در بازی های آسیایی مقابل کره بازی کرده که خط دفاعی ایران به رهبری او تنها یک گل دریافت کرده است. نمایش پنجعلی در دو مسابقه پیروزی بخش تیم‌ملی در سال های ۸۲ و ۹۰ که با برد یک ـ صفر ایران توام بود، بالاتر از حد معمول مدافعان ماست.

سیدجلال حسینی: مدافع بلندقامت و جنگنده تیم‌ملی ۶بار مقابل کره به میدان رفته و تقریبا در همه آنها نمره قبولی گرفته است. بهترین نمایش سیدجلال مقابل کره در بازی آخر ما مقابل این تیم در اولسان اتفاق افتاده که به جام‌جهانی صعود کرده ایم. حسینی همچنین در مسابقه رفت همان تورنمنت در تهران خط دفاع تیم ۱۰ نفره ایران را مقابل کره هدایت کرد. او در ۶ بازی، ۳ بار مغلوب مهاجمان کره شده است.

مهدی مهدوی کیا: سه پاس گل مهدوی کیا در بازی تاریخی ایران مقابل کره در مرحله یک چهارم نهایی جام‌ ملت های آسیا ۲۰۰۴ در جینان چین، یکی از بهترین بازی های عمر مهدی برای تیم‌ملی را رقم زده است. مهدوی کیا در برد ۶ ـ ۲ مقابل کره هم در نیمه دوم به میدان رفته است. او یک خاطره بد هم از این بازی دارد که به شکست ۲ ـ۱ ایران در لبنان بازمی گردد، زمانی که مهدوی کیا متهم به کم کاری در تیم‌ملی شد.


هافبک ها:
جواد نکونام: کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران احساس خاصی نسبت به این مسابقه دارد. زمانی بود که بازی ایران ـ کره تقابل شخصی او مقابل پارک جی سونگ بود و البته با بازنشستگی پارک، نکو همچنان در تیم ایران می‌ درخشد. او در ورزشگاه آزادی ۲ گل مهم به کره زده. اولی در زمان علی دایی روی یک ضربه کاشته و دومی گلی برای کارلوس کی‌روش در بازی بزرگ ۲ سال پیش در دور رفت مرحله مقدماتی جام‌جهانی. نکو در برد ۴ ـ۳ مقابل کره هم هافبک ثابت تیم‌ملی در آن بازی بود.

سیروس قایقران: سیروس یکی از شخصیت های مهم تاریخ تیم‌ملی فوتبال ایران است، بازیکنی که مرگ نابهنگامش او را در دل ما عزیزتر کرد. قایقران در ۳ مسابقه مقابل کره به میدان رفته و یک برد، یک مساوی و یک باخت در کارنامه دارد. مهمترین گل عمر سیروس روی پاس محرمی در وقت اضافه بازی نیمه نهایی مسابقات آسیایی سئول رقم خورده، جایی که فوتبال ایران دوباره به غرور و شوکت بازگشت. جایت خالی آقای قایقران.

کریم باقری: شوتی که کریم باقری در لبنان به سمت دروازه کره شلیک کرد، یکی از زیباترین گل های ملی تاریخ فوتبال ماست. ایران در آن مسابقه ۲ ـ ۱ به کره باخت. اما می‌ توانست به سادگی برنده بازی باشد تا گل کریم چنین پرپر نشود. باقری به جز این بازی، سابقه حضور در برد ۶ گله مقابل کره را دارد و یک گل هم برای ایران به ثمر رساند.

علی کریمی: هت تریک علی کریمی در بازی مقابل کره در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا ۲۰۰۴ یکی از مسابقات پرتعداد او مقابل این رقیب سنتی است. کریمی در ۶ مسابقه به تناوب مقابل کره حضور داشته و یکی از بهترین بازی های تاریخ ملی اش را مقابل همین تیم انجام داده است. به جز این ۳ گل در یک بازی، یک موقعیت استثنایی از دست رفته در مسابقه یک چهارم نهایی جام ملت ها لبنان ۲۰۰۰ نیز در کارنامه کریمی هست. ناکامی ای که علی آن را ۴ سال بعد وحشتناک جبران کرد.


مهاجمان:
علی دایی: دایی گلزن ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران در بازی مقابل کره است و همان یک مسابقه برای انتخاب علی دایی کافی است. دایی خاطرات بدی هم از این مسابقه دارد که مهمترین آن به دفع توپ غیرمتعادلش در جام ملت های آسیا لبنان ۲۰۰۰ برمی گردد که منجر به گل کره و حذف ایران شد. با این حال ۴ گل دایی در مسابقه سال ۹۶ آنقدر خارق العاده هست که هرگز آن را از یاد نبریم. گل های دایی در این بازی درخشان و تکنیکی هستند.


غلامحسین مظلومی: مهاجم تاریخی فوتبال ایران در نیمه نهایی بازی های آسیایی ۱۹۷۴ در تهران در وقت اضافه ۲ گل به کره زد تا ایران به فینال صعود کند و قهرمان مسابقات بشود. گل های مظلومی مقابل چشم ۸۰هزار تماشاچی ایرانی در ۲۲ شهریور ۱۳۵۳ به ثمر رسید.

ذخیره ها:
مسعود شجاعی، احمدرضا عابدزاده، حسین کلانی، حسین کعبی، رضا قوچان نژاد، مهرداد میناوند، امیرحسین صادقی، جعفر کاشانی، حمید درخشان، علیرضا خورشیدی، علی جباری، صفر ایرانپاک، رضا احدی، رضا حسن زاده، سیدمهدی ابطحی و ... بازیکنانی هستند که می‌ توانستیم آنها را در تیم اصلی قرار بدهیم.

یاد همه پیروزی ها بخیر.
کد مطلب: 42951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *