۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه:

حضور مرسی به توسعه روابط تهران - قاهره کمک شایانی می کند

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در حاشیه نشست کارشناسان جنبش عدم تعهد در نشستی خبری در پاسخ به این سئوال که آیا ریاست جنبش عدم تعهد به ایران واگذار شده است، افزود: چنین خبری صحت ندارد و بناست در مراسم افتتاحیه اجلاس سران ریاست جنبش عدم تعهد به ایران واگذار شود.
وی همچنین درباره اینکه آیا پس از برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد، کارگروه های ویژه ای در وزارت خارجه تشکیل خواهد شد یا نه افزود: از زمانی که مشخص شد ریاست جنبش عدم تعهد به ایران واگذار می شود طراحی ها و ساختارهای لازم را در وزارت امور خارجه پیاده کردیم و در حال حاضر که درآستانه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد هستیم وزارت امور خارجه کارگروه های ویژه ای را در این وزارتخانه فعال خواهد کرد. همچنین نمایندگی های ایران در کشورهای خارج نیز فعال تر ظاهر خواهند شد.

وی همچنین به فعالیت گسترده معاونت بین الملل وزارت امور خارجه اشاره کرد و افزود: بعد از انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به ایران به مدت ۳ سال به صورت فعال ظاهر خواهیم شد تا ریاست این جنبش را در این دوران تقویت کنیم.

مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که آیا رئیس دوره آتی جنبش عدم تعهد مشخص شده است یا نه، گفت: رئیس دوره آتی جنبش بر اساس توافقاتی که بین اعضا صورت گرفته است به کشور ونزوئلا واگذار خواهد شد.

وی گفت: بر اساس آماری که به دست ما رسیده است ۲۷ رئیس جمهور، ۲ پادشاه، ۸ نخست وزیر، ۹ معاون رئیس جمهور، ۲ رئیس مجلس، ۶ فرستاده سران آمادگی خود را برای شرکت در اجلاس عدم تعهد اعلام کرده اند. همچنین ۲۵ وزیر خارجه و ۳ وزیر که مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده ندارند در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

به گفته مهمانپرست ۸۰ هیات بالاتر از سطح وزیر در اجلاس جنبش عدم تعهد شرکت خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا این احتمال می رود که هنیه نیز در این اجلاس شرکت کند افزود: کشور میزبان برای دعوت اعضا دعوتنامه ارسال می کند و در این دعوتنامه از همه کشورهای عضو برای شرکت در اجلاس عدم تعهد دعوت می کند. در رابطه با هیات فلسطینی تنها محمود عباس به عنوان رئیس دولت خودگردان در این اجلاس دعوت شده است و از شخص دیگری برای حضور در این اجلاس دعوت نکردیم.

وی گفت: انتشار اخباری مبنی بر دعوت غیر رسمی ایران از هنیه صحت ندارد و ما به عنوان میزبان فقط از محمود عباس دعوت کرده ایم.

مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که ایران به عنوان رئیس جدید اجلاس سران عدم تعهد چه ابتکارات جدیدی را برای این جنبش در نظر گرفته است افزود: قبل از اینکه به این سئوال پاسخ دهم باید به این نکته اشاره کنم که هدف جنبش عدم تعهد بیان نقطه نظرات اعضا بوده است و اعضا می توانند در محیطی باز تمامی دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان کنند. از این رو اگر بخواهد هر ابتکار، ایده و نظر جدیدی برای جنبش عدم تعهد اعلام شود باید به تصویب اعضا برسد.

وی گفت: البته تمامی اعضا می توانند دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را بیان کنند اما تصمیم گیری با کلیه اعضا است.

مهمانپرست گفت: امیدوارم با توجه به اهداف جنبش عدم تعهد، این جنبش در دوره جدید بتواند در عرصه بین الملل تاثیرگذاری خود را به نحو مطلوب نشان دهد.

وی درباره اینکه آیا پس از برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد دبیرخانه این جنبش در تهران تشکیل می شود یا نه افزود: این موضوع نیز فقط در حد پیشنهاد مطرح شده است و باید به بحث کارشناسی گذاشته شود و اگر به تصویب اعضا رسید این دبیرخانه می تواند تشکیل شود.

خبرنگاری از مهمانپرست پرسید آیا بان کی مون با مسئولان بلندپایه ما نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد که وی در پاسخ گفت: شخصیت هایی که در اجلاس شرکت می کنند فرصت خوبی برای آنها فراهم می شود تا در حاشیه این اجلاس ملاقات های دو یا چند جانبه ای را با همکاران خود انجام دهند. با این حساب حضور آقای بان کی مون فرصت خوبی را فراهم می کند که وی با برخی از مسئولان بلندپایه کشور ما نیز دیدار و گفتگو کند.

به گفته وی ملاقات بان کی مون با مسئولان کشورمان موثر خواهد بود.

مهمانپرست همچنین درباره حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در این اجلاس و اینکه گفته می شود وی فقط به مدت ۴ ساعت به تهران سفر خواهد کرد و پس از آن کشور ما را ترک می کند افزود: محمد مرسی به عنوان رئیس فعلی جنبش عدم تعهد به همراه هیاتی بلند پایه وارد ایران خواهد شد اما تا به امروز هیچ کس از زمان حضور وی در کشور ما خبر ندارد و نمی دانم شما (خبرنگار) زمان حضور رئیس جمهور مصر را جویا شدید؟ اما آنچه مسلم است حضور رئیس جمهور مصر در تهران به توسعه روابط تهران - قاهره کمک شایانی کند.

وی در خصوص اینکه نتیجه اجلاس جنبش عدم تعهد را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: باید منتظر ماند تا اجلاس برگزار شود و پس از برگزاری آن درباره نتیجه اجلاس اظهار نظر کرد اما معتقدم در این اجلاس می توان حوزه های متعددی را با حضور کارشناسان، وزرای امور خارجه و سران مطرح کرد. همچنین بر این باورم که تقویت همکاری های اقتصادی و بررسی موضوعات اجتماعی، آسیب های اجتماعی می تواند به عنوان دو رکن مهم در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مهمانپرست در ادامه این گفتگو که با حضور اکثر خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود اظهار داشت: امیدوارم همه کشورها با کنار هم قرار گرفتن به قدرتی از استقلال برسند که تحمل مقابله با رفتار زورگویانه غرب را داشته باشند و به این راحتی تسلیم تصمیمات آنها نشوند.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در افکار عمومی می تواند تاثیرات مهمی را داشته باشد گفت: برگزاری این اجلاس در تهران تبلیغات غرب را از بین می برد چرا که غرب تمام تلاش خود را به کار برد تا با تبلیغات متعدد ایران را منزوی کند تا با این منزوی کردن چنین اجلاسی در ایران برگزار نشود اما امروز شاهد آنیم که کشورهای عدم تعهد با احساس مسئولیتی که دارند در این اجلاس شرکت می کنند و فریب تبلیغات رسانه های غربی را نخواهند خورد چرا که بر این باورند که باید در این اجلاس از ظرفیت های خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری موثر در منطقه است، گفت: برگزاری این اجلاس برای کشورهای عضو و به خصوص ایران بسیار مهم است و به عنوان یک موفقیت برای کشورهای عضو و کشور ما محسوب می شود چون ما زیر بار تحریم ها و فشارهای قدرت های بزرگ نمی رویم و حاضر نیستیم به هیچ وجه از حقوق اولیه خود عقب نشینی کنیم.

مهمانپرست گفت: در سیاست خارجی ما برنامه ها و گفتمان هایی را دنبال می کنیم که این برنامه ها مد نظر کشورهای مستقل نیز قرار گرفته است. یکی از این برنامه ها استفاده از فناوری هسته ای است و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر استفاده از این فناوری تاکید دارند و این نشاندهنده اهمیت اعضا به اصول، اهداف و آرمان های جنبش عدم تعهد است.

مهمانپرست همچنین با بیان اینکه وزیر خارجه آذربایجان در اجلاس جنبش عدم تعهد شرکت خواهد کرد افزود: رسانه های غربی تلاش کردند تا بین کشورهای منطقه اختلاف ایجاد کنند و یکی از آن کشورها آذربایجان بود. آنها تلاش کردند تا اختلافی بین ما و آذربایجان بیندازند اما باز در این مسیر موفق نشدند.

وی گفت: اخیرا آقای عراقچی به آذربایجان سفر کرد و مذاکرات خوبی را با مقامات بلندپایه این کشور انجام داد و این مذاکرات باعث آن شد تا ابهامات برطرف شود و انشاءالله ما از این به بعد روز به روز شاهد روابط این دو کشور (ایران و آذربایجان) خواهیم بود.

خبرنگاری از مهمانپرست سئوال کرد آیا در حاشیه این اجلاس کمیته ای تحت عنوان کمیته فلسطین تشکیل خواهد شد، که وی در پاسخ گفت: یکی از موضوعات مهم برای ما موضوع فلسطین است و در تلاشیم این موضوع را در سطح کارشناسان و وزرای خارجه مطرح کنیم. البته علاوه بر بحث و بررسی این موضوع کمیته ای به نام کمیته فلسطین پیش بینی شده است که بر گرفته از ۱۰ عضو می باشد و این کمیته در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران تشکیل جلسه خواهد داد و انشاءالله نتیجه بحث ها این کمیته در سند اجلاس درج خواهد شد.

وی همچنین از حضور نمایندگان ویژه کشورهای روسیه و چین در اجلاس عدم تعهد خبر داد.
کد مطلب: 4297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *