۰
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۴
روحانی در جمع دانشجویان:

لازم نیست عده‌ای تازه ‌به‌‌دوران رسیده نگران ارزش‌های انقلاب باشند

رئیس جمهور با بیان اینکه جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است، گفت: جنبش دانشجویی فراتر از حزب، جناح و خط است.
لازم نیست عده‌ای تازه ‌به‌‌دوران رسیده نگران ارزش‌های انقلاب باشند
حجت الاسلام حسن روحانی امروز با حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو طی سخنانی گفت: ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی فراتر از حزب، جناح و خط است، افزود: جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: حادثه ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۰ درخشش خاصی داشت و بزرگانی همچون شریعت رضوی، بزرگ نیا و ...، دانشجویان به خون خفته ای بودند که پرچم حرکت دانشجویی را به اهتزاز درآوردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است، اظهار داشت: این حرکت هم برای استقلال، ضد استعمار و هم برای آزادی و ضد استبداد است و همچنین حرکتی برای وطن خواهی و عشق به وطن است.

روحانی افزود: عده‌ای بودند و هستند که جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم این حرکت‌ها را می دیدند، از سر نفرت روی برمی‌تافتند.

وی ادامه داد: اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود گرچه برخی می خواهند آن را به فضای خاصی منحصر کنند.

رئیس قوه مجریه گفت: این جنبش ممکن است شأن نزول هایی در حوادثش داشته باشد. ۱۶ آذر شأن نزولی با شرایط خودش داشت.

روحانی با بیان اینکه جنبش دانشجویی یک حرکت مستمر است که همواره وجود داشته و دارد، تصریح کرد: جنبش دانشجویی یعنی حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دورانی مشخص، البته در این میان حزب ممکن است امتداد داشته باشد اما دانشجو بودن تا آخر عمر به معنای لغوی آن ادامه دارد، با این حال به معنای عضویت در یک دانشگاه مدت و دوره ای مشخص دارد و یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی، محدودیت همین دوران است.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی افزود: جنبش دانشجویی با اینکه از لحاظ حضور افراد دوران مشخصی دارد اما به طور پیوسته حرکتی دائم است و دانشجویان همان خط و راه را دنبال می کنند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه دانشگاه در نهضت اسلامی جزو پیشتازان حرکت بود، گفت: دانشگاه از سال ۴۲ در کنار روحانیت حضور داشت و فعال بود و همان زمانی که روحانیت به زندان رفتند بزرگانی از دانشگاه همچون بازرگان به زندان رفتند و هم در دورانی که در حوزه علمیه و مساجد سخنان انقلابی و حرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام (ره) ادامه یافت، در دانشگاهها هم طالقانی ها، شریعتی ها، مطهری ها، بهشتی ها و مفتح ها به صحنه آمدند، سخن گفتند و در برابر استبداد و حامیان خارجی آنها و استعمار و مزدوران داخلی ایستادگی کردند.

دانشگاه از سال ۴۲ در کنار روحانیت حضور داشت و فعال بود و همان زمانی که روحانیت به زندان رفتند بزرگانی از دانشگاه همچون بازرگان به زندان رفتند

روحانی ادامه داد: دانشجویان و دانشگاه همواره در نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس پیشتاز بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما هم اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته ایم، اظهار داشت: در این شرایط دانشجویان باید پیشتاز باشند، البته در این میان قبول دارم که دانشجو باید منتقد و دیده بان ناظر باشد و نظارت کند و اگر هم نگذاشتند دانشجو جایی انتقادی کند، بیایند و نسبت به دولت انتقاد کنند چون فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاهتر است و هر کسی به هر مناسبتی از گوجه فرنگی تا انرژی هسته ای نقدش را نسبت به دولت روا می دارد.

روحانی تاکید کرد: دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می کند، ما بدون نقد نمی توانیم پیشرفت کنیم. انتقاد و پژوهش و علم دو روی یک سکه هستند.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه دانشجو تنها دانش‌پژوهی نیست، گفت: دانشجو به دانشگاه نمی‌آید که تنها از لحاظ علم و دانش پیشرفت کند. او می‌خواهد از لحاظ فرهنگ، احساس مسئولیت، مشارکت اجتماعی و از لحاظ نقادی قدرت، پیشرفت کند.

فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاهتر است و هر کسی به هر مناسبتی از گوجه فرنگی تا انرژی هسته ای نقدش را نسبت به دولت روا می دارد.

وی افزود: دانشجو در پی حکمرانی و تصرف قدرت نیست. دانشجو در پی عالم شدن است و بهترین منتقد، منتقد پرنشاط حاکمیت است.

روحانی با بیان اینکه دولت به سهم خود از نقد دانشجویان استقبال می‌کند، گفت: دانشجو باید احساس مسئولیت کند و باید بداند که عضو جامعه است. دانشجو از محیط اجتماعی، داخلی و خارجی تاثیرپذیر است و دانشگاه جایگاهی است که می‌تواند تاثیرگذار در جامعه، حکومت و اداره کشور باشد.

رئیس‌جمهور گفت: مگر می‌شود دانشجو درس بخواند و تنها به فکر واحد باشد؟ مگر می‌شود دانشجو نسبت به مسائل مهم جامعه‌اش بی‌تفاوت باشد؟ مثلا نسبت به وضعیت آب و هوا، محیط زیست، فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی در کشور بی‌تفاوت باشد. مگر شدنی است؟

وی افزود: مگر می‌شود در جامعه‌ای زندگی کنیم و نسبت به مسائلی که سرنوشت خودمان، ملت‌مان و منطقه‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بی‌تفاوت باشیم؟

روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه خانه احزاب نیست، ادامه داد: اساسا دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست اما در عین حال دانشگاه جایی است که دانشجو باید بداند در جامعه چه می‌گذرد، باید صاحب نظر باشد و نسبت به مسائل داخلی و خارجی خودش به خوبی نقد و اظهارنظر کند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی و با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی‌تواند بازگشت به گذشته کند، گفت: در انقلاب اسلامی، حاکمیت دینی و ملی به عنوان یک ارزش بزرگ است و مردم‌سالاری به عنوان یک اصل بزرگ حقوق اساسی است. در کشور ما صندوق رای به عنوان مبنای مشروعیت سیاسی و حقوقی است و ما نمی‌توانیم این حقوق اساسی را کنار بگذاریم و باید از آن صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه ما در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری به مردم نداریم، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم کاری به افکار و قضاوت عمومی جامعه نداشته باشیم. اگر می‌خواهم مسئولی را برای دانشگاه تعیین کنم، نمی‌توانم بگویم به نظر دانشگاه و دانشجو چه کار دارم. می‌توانم وزیری را برگزینم و با صاحبان نفوذ هم سر و سری خواهم داشت و رای اعتماد می گیرم و وی بر مسند قدرت می نشیند، اما بنای دولت این چنین نیست.



همان راهی که بنا بود نیلی منفرد طی کند و نگذاشتند، همان راهی که بنا بود توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، راهی که دکتر فرجی دانا آمد و نگذاشتند، همان راهی را که دکتر نجفی ادامه داد، همان راهی که قرار بود دکتر احمدی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند، امروز دکتر فرهادی نیز آن را ادامه خواهد داد.

روحانی افزود: بنای ما از روز اول این بوده که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم. بسیار خوشحالم در این رفت و آمدها، یک نظرسنجی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها صورت گرفت و آن نظرسنجی نشان داد که راه دولت یازدهم مورد تائید اساتید و دانشجویان است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دولت نسبت به دانشگاه خطی که داشته، همان را دنبال می‌کند و از آن راه بازنخواهد گشت.

روحانی با بیان اینکه وزیر علوم جدید ادامه دهنده راه مسئولین پیشین وزارت علوم در دولت یازدهم است، گفت: همان راهی که بنا بود نیلی منفرد طی کند و نگذاشتند، همان راهی که بنا بود توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، راهی که دکتر فرجی دانا آمد و نگذاشتند، همان راهی را که دکتر نجفی ادامه داد، همان راهی که قرار بود دکتر احمدی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند، امروز دکتر فرهادی نیز آن را ادامه خواهد داد.

در ادامه برخی از دانشجویان شعار «پیام ما روشن است، حصر باید بشکند» را سر دادند و برخی دیگر از دانشجویان نیز گفتند «شما به ما قول دادید رئیس‌جمهور» که رئیس‌جمهور نیز خطاب به آنان گفت: راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما باید برای حل معضلات داخلی و خارجی دست به دست هم بدهیم، گفت: اگر مسائلی در داخل کشور داریم، چه کسی باید حل کند؟ بنابراین ما باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

روحانی افزود: در بخش اقتصاد، اساتید دانشگاه چه حضوری و چه از طریق نامه، نظرات خود را به مسئولین اعلام کردند و من می‌خواهم دانشگاه‌ها بیش از آنچه که امروز فعال هستند، برای حل معضلات کشور فعال شوند و برای مشکلات ما راه‌حل ارائه کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور خود در صحن علنی مجلس برای تقدیم لایحه بودجه ۹۴، گفت: در سال گذشته هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس اعلام کردم که تورم ما به ۳۵ درصد خواهد رسید و در سال بعد نیز به دنبال تورم ۲۵ درصدی هستیم و برخی چه حضوری و چه از طریق نامه به من تذکر دادند که چرا قول دادی؟ این امر امکان‌پذیر نیست. اما به همت کارشناسان و به کمک مردم، این اتفاق افتاد، چرا که بزرگترین سرمایه دولت، اعتماد به مردم است و امروز تورم ما به ۱۷ تا ۱۸ درصد رسیده است.

وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان که در این مراسم بیان شد، گفت: من همین جا به وزرای مربوطه می‌گویم که نقل قول‌ها، دغدغه‌ها و نقدهایی که شما دانشجویان در این مراسم داشتید، بررسی و نتیجه آن را به من گزارش دهند که هر چه شدنی است، انجام دهیم.

روحانی با اشاره به قدم‌های بلند دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی، ادامه داد: امروز جایگاه ایران و افکار عمومی دنیا با ما نسبت به چند سال پیش، از زمین تا آسمان متفاوت است. مردم سراسر جهان به فضای ایران اعتماد کردند و می‌بینیم هتل‌های ما که در سال ۹۱ خالی بود، امروز همه رزرو شده است و این به معنی اشتیاق جهان برای آمدن به ایران است.

رئیس‌جهور تاکید کرد: حالا یک اقلیتی داریم که از این وضع خوشحال نیستند، آنها هم انشاءالله از منافع زودگذر خود بگذرند و سیاست خارجی ما هر چه موفق‌تر باشد، به نفع مردم و کشور است.

وی با اشاره به ویژگی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، افزود: آنهایی که امروز مسئولیت سیاست خارجی را بر دوش دارند، از رئیس دولت گرفته تا وزیر خارجه و کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره‌هایی هستند که سوابقشان در اوایل انقلاب است؛ بنابراین یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاریم، نمی‌خواهد نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل نگران باشند.

اقلیتی داریم که از این وضع خوشحال نیستند، آنها هم انشاءالله از منافع زودگذر خود بگذرند و سیاست خارجی ما هر چه موفق‌تر باشد، به نفع مردم و کشور است.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید بر ارزش‌ها اجماع نظر پیدا کنیم، گفت: امروز دنیا باور دارد که مذاکرات ما، یک مذاکرات جدی، منطقی و رو به جلو است. امروز دنیا قبول دارد که ایران مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است و امروز همه قبول دارند که ایران ضد خشونت و افراطی‌گری است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت به همه قول‌هایی که به مردم داده است، پایبند است، گفت: راهی که می‌رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است و در این راه نه از انتقاد، نه از تخریب و نه از سر و صدا باکی داریم. راهی که ما گفته‌ایم، همان هستیم و همان خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بدون نقد شما نمی‌توانیم به هدف نهایی دست یابیم، خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به اهدافمان که این اهداف نیز یکی است، نیاز به همفکری و همدلی داریم. باید دست به دست هم بدهیم از دولت نقد کنیم و از دولت در جایی که تشخیص می‌دهد آن راه درست است، حمایت کنید.
کد مطلب: 43410
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *