۰
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
پوتین در نشست خبری سالانه

به توافق هسته‌ای با ایران خیلی نزدیکیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نسبت به دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کرده است. پوتین گفته است شش قدرت جهان به اینکه با ایران به توافق برسند "خیلی نزدیک" هستند.
به توافق هسته‌ای با ایران خیلی نزدیکیم
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دهمین کنفرانس مطبوعاتی سالانه سخنرانی کرد.

بخش‌های اولیه این سخنرانی، به مسائل اقتصادی روسیه اختصاص داشت.

وی در این سخنرانی به نقش عوامل خارجی در بحران اقتصادی این کشور اشاره کرد و از کاهش قیمت نفت و گاز در بین این عوامل نام برد.

رئیس جمهور روسیه ضمن اذعان به مسائل و مشکلات موجود در اقتصاد کشورش تصریح کرد که درآمد روسیه از هزینه‌های این کشور بیشتر خواهد بود.

پوتین تصریح کرد که بازیابی اقتصاد کشورش در بدترین حالت ۲ سال به طول خواهد انجامید.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که کشورش به اندازه کافی ذخایر ارزی دارد و روبل دوباره خود را در برابر ارزهای خارجی بازخواهد یافت.

وی ضمن انتقاد از نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه، آن را شبیه به بازسازی دیوار برلین دانست و تصریح کرد که کشورهای غربی پس از فروپاشی شوروی، خود را پیروز و امپراطور تلقی کردند.

پوتین در پاسخ به سوالی در خصوص حضور سربازان کشورش در شرق اوکراین تاکید کرد که کسانی که به طور داوطلبانه به این جنگ می‌پیوندند، مزدور نیستند چرا که کسی پولی به آنها پرداخت نمی‌کند.

وی با تصریح به اینکه این دولت اوکراین بود که نیروهای نظامی به شرق این کشور اعزام کرد، نه روسیه، تاکید کرد که مشکلات اقتصادی روسیه بهای بازگرداندن شبه‌جزیره کریمه به روسیه نیست.

پوتین در بخش دیگری از این کنفرانس خبری تاکید کرد که تحریم‌های ضد روسی غرب، نه یک اقدام تنبیهی در خصوص اقدام روسیه در شبه‌جزیره کریمه، بلکه مقابله با تلاش‌های روسیه برای تحکیم هویت ملی این کشور است.

خوشبینی نسبت به مذاکرات هسته ای با ایران
وی در این کنفرانس که چند ساعت ادامه یافت تصریح کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش کشور موسوم به ۱+۵ به حصول نتیجه بسیار نزدیک است. روسیه خود یکی از کشورهایی است که در قالب ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کند.

ولادیمیر پوتین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «ما خیلی به حل این مشکل نزدیک هستیم. به اعتقاد من ایران در حال نشان دادن انعطاف زیادی است و من نمی‌فهمم چرا توافق نهایی هنوز به امضا نرسیده؛ امیدوارم در آینده نزدیک این موضوع حادث شود».

رئیس‌جمهور روسیه درباره سفر به ایران هم گفت: «امکان سفرم به تهران وجود دارد و ما اخیرا در حال برنامه‌ریزی درباره آن از طریق کانالهای دیپلماتیک هستیم. نشستهای متعددی(درباره سفر پوتین به تهران) داشته‌ایم اما سفر فقط صرف انجام آن مهم نیست».

پوتین درباره احتمال دیدار با همتای ایرانی خود هم گفت: «اگر ما نیاز به دیدار جداگانه احساس کردیم، درباره این موضوع هیچ محدودیتی نداریم و هیچ فشار خارجی درباره این موضوع بر ما وجود ندارد».

منبع:فرارو
کد مطلب: 43709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *