۰
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰

ارتقای روابط تهران – آنکار زیر سایه اختلافات منطقه ای

تلاش برای بهبود روابط ایران و ترکیه شتاب تازه ای گرفت. دیروز وزیر خارجه ترکیه به تهران آمد و ماه آینده نخست وزیر این کشور راهی کشورمان می شود.
ارتقای روابط تهران – آنکار زیر سایه اختلافات منطقه ای
زیر سایه تمام اختلافات منطقه ای، ایران و ترکیه به جد در پی بهبود مناسبات و گسترش سطح روابط و تحقق افق در نظر گرفته شده برای در سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی رسیدن به رقم ۳۰ میلیارد دلار در مبادلات دوجانبه هستند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز برای نخستین بار راهی تهران شد تا با مقامات جمهوری اسلامی ایران به خصوص همتای خود محمد جواد ظریف پیرامون روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو کند.

در پایان دیدار دوجانبه وزرای خارجه دو کشور، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که اولین سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران هم خاطرات خوبی را برای او به دنبال داشته باشد و هم سر آغاز یک روند پر تحرک‌تری از روابط بین دو کشور مسلمان، همسایه، برادر و دوست ایران و ترکیه باشد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خبری با تاکید بر اهمیت بهبود روابط دو کشور با اشاره به روابط دو جانبه اقتصادی گفت:‌ در سال گذشته میزان حجم مبادلات اقتصادی دو کشور تاحدودی کاهش یافت اما امیدواریم با اتخاذ تدابیری به هدف ۳۰ میلیارد دلار دست یابیم.

روابط ایران و ترکیه در دو سال پایانی دولت محمود احمدی نژاد به دلیل عدم مدیریت از سوی دو کشور با پایین ترین سطح خود طی سال های گذشته رسیده بود.

اختلافات منطقه ای به خصوص تحولات سوریه و عراق سبب شد که ماه عسل روابط ایران و ترکیه خیلی زود فرا برسد و روابطی که داشت به اوج خود نزدیک می شد بار دیگر به سرازیری افتاد.

همین امر سبب شد که همزمان با سردی روابط تهران – آنکارا بر سر مواضع متضاد دو کشور درباره بحران سوریه ، رسانه های دو کشور به انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی یکدیگر روی بیاورند. هر چند در این میان مقامات دو کشور هم از بیان برخی سخنان علیه یکدیگر هم ابایی نداشتند.

با این حال با آغاز دولت حسن روحانی و تاکید او بر بهبود روابط با همسایگان و نخستین سفر رییس جمهوری ایران به ترکیه پس از ۱۸ سال، فصل جدید از روابط زیر سایه اختلافات دوجانبه فرا رسید. آخرین سفر رسمی در سطح رئیس جمهور از ایران در سال ۱۳۷۴ با سفر هاشمی رفسنجانی به ترکیه انجام گرفته بود.

در این سفر دو کشور برای اولین بار شورای عالی همکاری های اقتصادی با حضور وزیران دو طرف تشکیل دادند که نشان از اراده تهران و آنکار برای گسترش روابط داشت.

دو کشور در حالی تلاش دارند که روابط از ریل خارج شده گذشته را به ریل بازگرداند که هنوز اختلافات منطقه ای گذشته پابرجا است و مسائلی که منجر به بروز اختلاف در روابط دو جانبه شده بود حل و فصل نشده است. این اختلافات دیروز در نشست خبری هم یک بار دیگر چهره خود را عیان کرد.

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود با طرح این ادعا که رژیم اسد فاقد مشروعیت کافی برای اداره سوریه است، گفت: در سوریه حاکمیتی باید بر سر کار باشد که تمام مردم کشور تحت پوشش قرار دهد و بیانگر تمام مواضع مردم این کشور باشد.

چاووش اوغلو ادامه داد: صلح و ثبات در سوریه مد نظر ماست. ممکن است ایران و ترکیه در این زمینه دیدگاه متفاوتی داشته باشند، ولی هر دو کشور همکاری می‌کنیم تا راهکاری مشترک برای سوریه پیدا کنیم.

شکاف میان ایران و ترکیه بر سر بحران سوریه و همچنین عراق آنقدر عمیق است که بعید به نظر می رسد دو کشور بتوانند به راهکار مشترکی دست پیدا کنند.

با این حال آنچه مشخص است هم تهران و هم آنکار تلاش دارند که زیر سایه این اختلافات به طور جد در پی بهبود مناسبات و گسترش سطح روابط روابط هستند و به دنبال آن هستند که در فصل جدید روابط مانع از اثرگذاری مسائل حاشیه ای بر روابط دو جانبه شود.

بر همین اساس پس از مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، تهران ماه آینده هم یک مهمان ترک دارد، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه.
کد مطلب: 43711
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *