۰
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۰
آسیب‌دیدگی ۲۹۰ بنای فرهنگی

1100کشته در حملات هوایی ائتلاف به سوریه

دیدبان حقوق بشر سوریه در تازه‌ترین گزارش خود در دوم آبان ماه، می‌گوید بیش از ۱۱۰۰ نفر طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه تروریست ها در سوریه کشته شده‌اند، که عمده آنها اعضای «داعش» هستند.
1100کشته در حملات هوایی ائتلاف به سوریه
از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ۲۹۰ اثر و بنای فرهنگی کهن سوریه در جنگ داخلی آن کشور آسیب دیده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است در گزارش تازه خود می‌گوید از زمان آغاز حملات هوایی در آن کشور (۲۳ سپتامبر) دست‌کم ۱۱۷۱ نفر کشته شده‌اند.

از این میان -به گفته این سازمان- ۱۰۴۶ نفر اعضای داعش، ۷۲ نفر عضو «جبهة النصرة» و ۵۲ نفر نیز غیرنظامی هستند.

در تصاویر چهارگانه (از بالا سمت چپ) اعضای داعش که هدف حمله هوایی قرار می‌گیرند

یک ماه پیش همین سازمان شمار کل کشته شدگان را ۹۱۰ نفر اعلام کرده بود که باز هم بیشترین تعداد عضو داعش بودند.

طی این زمان شمار کشته‌شدگان «جبهة النصرة» و نیز قربانیان غیرنظامی در گزارش‌های دیدبان حقوق بشر سوریه افزایشی پیدا نکرده است و در گزارش پیشین نیز همین مقدار بود.

هزینه‌ جنگ با داعش
ایالات متحده آمریکا و متحدانش حملات هوایی خود را از اواخر سپتامبر گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. در هفته‌های نخست عملیات هوایی حملات سنگینی علیه داعش انجام شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط منابع نظامی، ایالات متحده آمریکا تا ۱۵ دسامبر در مجموع ۴۸۸ حمله هوایی علیه پیکارجویان انجام داده است.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی هزینه حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه علیه داعش یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. بر اساس برآوردها هزینه روزانه حملات در عراق و سوریه بین هفت تا ده میلیون دلار است.

۱۱۰۰کشته در حملات هوایی ائتلاف به سوریه
آسیب‌دیدگی ۲۹۰ بنای فرهنگی
سازمان آموزش و تحقیقات ملل متحد (یونیتار) می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طی جنگ داخلی سوریه، به ۲۹۰ اثر و بنای تاریخی آن کشور که برخی قدمتی بسیار کهن دارند آسیب رسیده است.

به گزارش رویترز این سازمان که از تصاویر در دسترس ماهواره‌‌ای استفاده کرده، می‌گوید ۲۴ بنا، کاملا نابود شده، ۱۸۹ بنا به شدت یا نسبتا آسیب دیده و آسیب‌دیدگی احتمالی در ۷۷ بنای دیگر نیز دیده می‌شود.

«یونیتار» این موضوع را «نشانه‌ای هشدارآمیز» در جنگ داخلی سوریه و در مورد بناها و آثار فرهنگی آن کشور توصیف کرده است.

این سازمان وابسته به «ملل متحد» مدارکی را منتشر کرده که نشان می‌دهند از جمله به بناهایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند، آسیب‌های گسترده‌ای رسیده است. بسیاری از این بناها در «حلب» قرار دارند.

جنگ داخلی سوریه در حالی به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود که تلاش‌ها برای برقراری صلح میان طرف‌های درگیر فرجامی پیدا نکرده است و به گفته سازمان ملل متحد بیش از ۲۰۰ هزار نفر طی آن کشته شده‌اند.
کد مطلب: 43813
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *