۰
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸

10 شخصیت جنجالی جهان در سال 2014 میلادی

سال 2014 میلادی 2 روز دیگر به اتمام می رسد و جهان در سالی که رو به پایان است دست خوش حوادث و رخدادهای مهم و قابل توجهی بود.
10 شخصیت جنجالی جهان در سال 2014 میلادی
ادامه دیپلماسی بر سر پرونده هسته ای ایران، ظهور داعش، از سر گیری روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا پس از ۵۰ سال تخاصم، پیروزی اعتراضات اوکراین، پیوستن کریمه به خاک روسیه و ...همگی سال ۲۰۱۴ را به یکی از جنجالی ترین سال های قرن اخیر تبدیل کرده است.

در حالی که ۴۸ ساعت تا پایان سال پر حاشیه ۲۰۱۴ باقی مانده است ۱۰ شخصیت پر حاشیه در سال جاری میلادی را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه مشاهده می فرمایید:

باراک اوباما؛ ایستادگی مقابل کنگره برای ادامه دیپلماسی با ایران تا پایان ۵۰ سال تخاصم با کوبا

۲۰۱۴، سال سختِ تاکید بر میز دیپلماسی و گفت وگو برای رئیس جمهوری آمریکا در ششمین سال حضور در کاخ سفید بود؛ اوباما در سالی که گذشت و در ادامه تاکید بر طی مسیر میز مذاکره در قبال ایران در مقابل مردان کنگره این کشور ایستاد و با تهدید آنها به وتو در آستانه سوم آذر ماه و دستیابی به توافق نهایی تاکید کرد که در صورت حصول توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران، نه تنها کنگره بلکه مردم آمریکا را نیز متقاعد خواهد کرد.

اوباما در سالی که گذشت از متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه و جهان خواست تا ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش تشکیل دهند و در راس آن به مقابله با گروه تروریستی داعش در منطقه پرداخت تا شاید از حجم انتقادات گسترده به سیاست خارجی واشنگتن را کاهش دهد.

در پایان سال ۲۰۱۴، اما اوباما خبر از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا پس از ۵۰ سال تخاصم داد. وی با تاکید بر اینکه سیاست تحریم و انزوای واشنگتن در قبال کوبا طی ۵۰ سال گذشته، کارساز نبوده است عنوان کرد که روابط دو کشور از سر گرفته خواهد و تحریمهای واشنگتن علیه این کشور به پایان خواهد رسید.

ابوبکر البغدادی؛ از الفاعده تا رهبری افراطی‌ترین گروه تروریستی جهان

ابوبکر البغدادی، که خود را خلیفه خود خوانده مسلمین می‌داند، رهبری رادیکال ترین گروهک تروریستی جهان را بر عهده دارد که در سال میلادی که گذشت جنایت های وحشتناک بی شماری را رقم زد. هزاران نفر در پی لشکر کشی این گروه تروریستی در عراق و سوریه به قتل رسیدند، هزاران نفر بازداشت و آواره شدند.

البغدادی از اعضای سابق گروه تروریستی القاعده، با سودای تشکیل خلافت اسلامی و گسترده کردن آنچه خود مملکت اسلامی می داند، در سالی که گذشت اغلب کشورهای غربی و منطقه را تهدید به حملات تروریستی کرد و بیشترین اعضای خود را نیز توانست از این کشورها جذب کند. آمریکا در قبال دریافت اطلاعاتی از این تروریست جایزه ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرده است.

ولادیمر پوتین؛ بحران کریمه تا تحریم های سنگین غرب

رئیس جمهور روسیه در سالی که گذشت بحران مهمی را در منطقه اروپای شرقی رقم زد و پس از شکست سیاست های مسکو در پایتخت اوکراین به جزیره کریمه لشکرکشی کرد و این جزیره زیبای دریای سیاه را به روسیه منضم کرد. حضور چکمه پوشان مسکو در کریمه سرآغازی برای از سر گرفته شدن جنگ سرد دیگری میان روسیه و غرب بود؛ غرب سلسله تحریم های اقتصادی و سیاسی را متوجه مسکو و در مقابل روسیه اروپا را به قطع شریان های گازی تهدید کرد.

بحران تحریم های اقتصادی غرب در کنار کاهش قیمت نفت اکنون مسکو را در تنگنای سخت اقتصادی قرار داده است و ارزش واحد پول این کشور را به شدت کاهش داده است.

اردوغان؛ از ادعاهای تعجب برانگیز آقای رئیس جمهور تا قلع و قمع مخالفان

رجب طیب اردوغان، در سالی که گذشت توانست لقب نخستین رئیس جمهور ترکیه با رای مستقیم مردم را به خود اختصاص دهد و به دنبال گسترش اختیارات خود باشد. اردوغان سال جنجال برانگیزی را پشت سر گذاشت؛ وی در سخنرانی های مخالفی که ایراد داشت جملات جنجال برانگیزی به زبان آورد که تا چندین روز وی را به صدر اخبار رسانه های ترکیه و منطقه برد. اظهاراتی از جمله کشف آمریکا از سوی مسلمانان، نابرابری زن و مرد، لزوم بازگشت خط و رسم عثمانی که انتقادات بسیاری را علیه این تازه رئیس جمهور در ترکیه به همراه داشت.

سیاست های اردوغان در قبال سوریه و همچنین کوبانی همچنین منجر به آن شد که اردوغان تا مدت های طولانی به سیبل انتقاداتو اعتراضات داخلی و منطقه ای تبدیل شود. اخیرا نیز وی به اقدام به قلع و قمع مخالفان خود کرده و بازداشت بسیاری از روزنامه نگاران و مخالفان و عنوان کرد که مخالفانش را طوری از بین خواهد برد که نامی از آنها در تاریخ باقی نماند.

حضور اردوغان در کاخ سفید ریاست جمهوری که با هزینه هنگفتی ساخته شده است از جمله دیگر اقدامات جنجالی وی در سال رو به پایان میلادی بود.

تیموشنکو؛ بانوی نارنجی از آزادی از زندان تا ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری

یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین ستاره اعتراضات زمستان گذشته اوکراین بود که در نهایت به پیروزی معترضان و فرار نخست وزیر متمایل به روسیه از کی‌یف منجر شد.تیموشنکو در سال ۲۰۱۰ کمی پس از انتخابات ریاست جمهوری به فساد مالی متهم و تا سال ۲۰۱۴ در حبس خانگی بود که پس از پیروزی اعتراضات ضد دولتی مردم اوکراین وی از حبس خانگی آزاد و به کی‌یف رفت و در جمع مردم ایستاده در سرمای چند درجه زیر صفر کی‌یف سخنرانی کرد.

وی اما نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ به پیروزی برسد و پترو پروشنکو در دور نخست این انتخابات با کسب بیش از ۵۰ درصد از آرا به پیروزی رسید.

بشار اسد؛ ادامه ۱۴ سال ریاست جمهوری پس از ۳ سال بحران

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همانند سه سال اخیر، سال ۲۰۱۴ را در بحران جنگ داخلی سپری کرد و تکیه خود بر کرسی ریاست جمهوری را ادامه داد. بشار اسد در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار پس از آغاز بحران جنگ داخلی این کشور انتخابات برگزار کرد و اصلاح قانون اساسی برای نخستین بار در کنار رقبای خود به استقبال انتخابات رفت و توانست بار دیگر به این سمت انتخاب شود.

پیروزی بشار اسد و ادامه ریاست جمهوری وی برای هفت سال آینده تا حدی موجب عقب نشینی مخالفان دمشق از گزینه حذف اسد و موافقت با حضور وی در راس قدرت در این کشور شد.

ظریف؛ از لبخندهای دیپلماتیک هسته ای تا فریاد بر سر وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه ایران که نخستین سال حضور در این سمت از زمان آغاز به کار دولت جدید ایران را تجربه می‌کرد بی شک یکی از سخت‌ترین اوقات کاری خود را سپری می کرد، وی با هدایت پرونده مذاکرات هسته ای ایران توانست مسیر جدیدی را در روند دیپلماسی بر سر فعالیت های هسته ای ایران آغاز کند و چندین بار وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ را به پای میز مذاکره بکشاند.

ظریف با ارسال پیام های دیپلماتیک به مردم و دولت های جهان به زبان انگلیسی نشان داد که قرار است یک وزیر خارجه متفاوت باشد؛ وی در سالی که رو به پایان است بیش از ۱۰ نشست هسته ای در نیویورک، عمان و وین برگزار کرد و با لبخندهای دیپلماتیک پای یکی از مهمترین و حساس ترین پرونده های جهان نشست تا جدیت وی پای میز مذاکره به سوژه رسانه ها تبدیل شود.

کیم جونگ اون؛ میزبانی جنجالی بسکتبالیست آمریکایی تا هک شرکت سونی

سال۲۰۱۴ برای رهبر جوان کره شمالی سال تماما جنجالی بود؛ وی دست به اعدام شوهر عمه خود زد، اعدامی که شایعه های بسیاری درباره آن مطرح شد و بیش از پیش حدس و گمان ها درباره رهبری جدید این کشور را در هاله ای از ابهام فرو برد. کیم جونگ اون در سالی که رو به پایان است در کنار ادامه سیاست های سختگیرانه پدرش اما اقدامات تعجب برانگیزی هم انجام داد. وی میزبان یکی از بسکتبالیست های مشهور و قدیمی آمریکایی بود که دوباره به این کشور سفر کرد.

رسانه های مختلف جهان تصاویر و فیلم های مربوط به حضور این دو در کنار هم را منتشر کرد تا گمانه زنی ها درباره امکان میانجگری ورزشی میان پیونگ یانگ و واشنگتن قوت یابد، گمانه زنی هایی که البته از سوی این بسکتبالیست رد شد.

هک شرکت سونی به دلیل اقدام به پخش فیلم سینمایی درباره نحوه ترور رهبر کره شمالی یکی دیگر از اقدامات دولت کره شمالی بود که بار دیگر نام کیم جونگ اون را بر سر زبان ها انداخت.

کاترین اشتون؛ پایان حضور در اتحادیه اروپا و ادامه نقش‌آفرینی در نشست‌های هسته‌ای

اشتون ۵۸ ساله از ۲۰۰۹ میلادی و همزمان با حضور در سمت مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئولیت هدایت تیم مذاکره کننده گروه ۱+۵ با ایران در موضوع پرونده هسته ای را برعهده داشت؛ در سالی که گذشت کاترین اشتون در بیش از ۱۰ نشست هسته ای با حضور نمایندگان ایران و غرب در وین، عمان و نیویورک حضور پیدا کرد و به زعم مقامات تهران و غرب تلاش بی شائیه ای برای نزدیک کردن اختلافت نظرات و دیدگاه ها در زمینه دستیابی به توافق هسته ای انجام داد.

سالی که گذشت اما آخرین سال از حضور اشتون در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و از این رو حدس و گمان‌هایی درباره رفتن وی و جایگزینی اشتون به وجود آمد؛ حدس و گمان هایی که البته با بیانیه ای اتحادیه اروپا به پایان رسید.

بر این اساس، با تمدید هفت ماه و هفت روزه مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی، اتحادیه اروپا از اشتون خواست تا همچنان به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات باقی بماند. اشتون همچنین در اسفند ۹۲ به ایران سفر کرد که البته با حواشی بسیاری همراه بود.

نوری المالکی؛ پایان نخست وزیری با توافق ایران و آمریکا

پایان ۱۰ سال نخست وزیری نوری المالکی در عراق و توافق گروه‌های سیاسی این کشور برای توافق بر سر یک گزینه دیگر شاید یکی از بحران های مشترک ایران و آمریکا در خاورمیانه در سالی که گذشت، بود. پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۴ عراق، حزب دولت قانون به ریاست مالکی توانست بار دیگر اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرد اما این بار شرایط مثل سال ۲۰۱۰ نبود و عراق با پدیده بدخیم تروریسم داعش مواجه بود.

مالکی پس از داعش اما دیگر گزینه مورد توافق گروه های سیاسی عراق و حتی حامیان منطقه ای و بین المللی این سیاستمدار شیعه عراق نبود؛ پس از گذشت چندماه از برگزاری انتخابات پارلمانی و خالی ماندن کرسی شخص نخست وزیر در نهایت با توافق گروه های سیاسی عراق، «حیدر العبادی» یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون به این سمت انتخاب شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با چراغ سبز تهران و واشنگتن انتقال قدرت در عراق صورت گرفت و این موضوع را قرار گرفتن ایران و آمریکا در یک جبهه مشترک در مقابل عربستان خواندند.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 43889
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *