۱
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۱

بازار سرمایه هم چنان بر مدار قرمز حرکت می کند

برخی از کارشناسان بازار بورس نسبت به کاهش دوباره شاخص ها هشدار داده و بازگشت روند صعودی به بورس را در گرو ثبات سیاسی و به نتیجه رسیدن روند مذاکرات هسته ای و هم چنین دریافت سیگنال های مثبت از بررسی لایحه ودجه در مجلس می دانند.
بازار سرمایه هم چنان بر مدار قرمز حرکت می کند
روند منفی قیمت سهام شرکت های بورسی در حالی تداوم دارد که سهامداران هر روز شاهد کاهش ارزش سرمایه خود هستند و به اعتقاد برخی از کارشناسان در پی عدم اقبال سهامداران جهت سرمایه گذاری در بورس، به تدریج منابع نقدینگی در حال خارج شدن از این بازار است.

 با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه ۱۴ دی ماه شاخص کل بورس با ۱۷۹ واحد افت به رقم ۶۸۶۵۰ واحد رسید. علاوه بر شاخص کل بورس تمام شاخص های بورسی امروز نیز همانند شش روز کاری گذشته منفی بود و در نتیجه تالار شیشه ای باز هم قرمزپوش شد و با افت قیمت سهام شرکت‌ها به کار خود پایان داد. شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۷۱ واحد افت به رقم ۵۰۶۶۵ واحد رسید. همین اتفاق در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) نیز رخ داد، بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۹۳ واحد کاهش عدد ۱۳۴۴۰۶ واحد را تجربه کرد. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ۵ واحد، آزاد شناور ۹۵ واحد و صنعت ۱۶۲ واحد افت کردند.

در بازار منفی امروز حجم سهام معاملات نیز به شدت کاهش یافت و در مجموع ۳۰۶ میلیون سهم به ارزش ۶۸ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح ۳۱۰ هزار میلیارد تومان افت کرد.

حدود دو ماه است که روند نزولی بازار سرمایه بار دیگر تشدید گردیده و شاخص کل بازار با بیش از ۸۰۰۰ واحد کاهش از ۷۶۷۰۹ در بیستم آبان به ۶۸۶۵۰ واحد در چهاردهم دی ماه نزول پیدا کرده است.

با این حال مسئولان بارها کوشیده اند با ایجاد شوک و دادن وعده از ریزش بیشتر شاخص های بورس جلو گیری نمایند اما بازار سرمایه هم چنان به روند نزولی خود ادامه داده و زیان بیشتری را نصیب سرمایه گذاران خود نموده است.

حتی جلسه ۱۳ دی ماه کمیته ثبات بازار سرمایه نیز تاثیری در بهبود اوضاع امروز بورس نداشت و بازار سرمایه به دلیل روند کاهشی قیمت ها همچنان به روند نزولی ادامه داده و به کانال ۶۸ هزار و ۶۵۰ واحد رسید.

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه ابهامات سیاسی و اقتصادی در کنار کاهش قیمت نفت و کسری احتمالی بودجه دولت موجب گردیده است تا بورس تهران از کمبود شدید نقدینگی رنج برده و تغییر مدیریت نیز برای آن کارساز نباشد. ضمن اینکه بررسی لایحه بودجه در مجلس نیز بر این کمبود نقدینگی دامن زده است. با توجه به شرایط حاکم بر روند جهانی بهای نفت و احتمال کسری بودجه دولت به نظر می رسد بودجه تصویب شده توسط نمایندگان مجلس تفاوت حائز اهمیتی با لایحه بودجه ارئه شده داشته باشد و در بخش درآمدها و هزینه های دولت شاهد اعمال تغییراتی باشیم. ضمن اینکه نهاوندیان، امروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور نسبت به اصلاح بودجه سال آینده و بازنگری نفت ۷۲ دلاری در بودجه ۹۴ چراغ سبز نشان داده و اظهار داشت: " با توجه به اینکه قیمت نفت هم اکنون در بازارهای جهانی تغییر کرده است، به نظر می رسد باید بودجه نیز از این حیث مورد بازنگری واقع شود."

با این حال به نظر می رسد در شرایط کنونی سهامداران تنها به دنبال انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاسی کشور هستند و بازار سرمایه تنها با رخداد اتفاق مثبت در این زمینه شاهد اقبال دوباره سرمایه گذاران به خود خواهد بود و در این شرایط حتی اخبار مثبت منتشر شده در سایر بخش ها اثر مثبتی بر وضعیت بورس اعمال نمی کند.

از سوی دیگر امروز طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارای نیز نسبت به افت های پی در پی بازار سرمایه موضع گیری کرده و اظهار داشته است: "معتقدیم که بازار سرمایه هم اکنون در وضعیتی است که قیمت ها و شاخص به کف رسیده و این در حالی است که قاعدتا عوامل داخلی اقتصاد از این امر دفاع نمی کند تا شاهد کاهش بیشتر شاخص بورس باشیم. برخی از صنایع با محدودیت ها و مشکلاتی مواجه هستند که اگر به آنها کمک کنیم، بازار سرمایه به ثبات می رسد."

به گفته وی، دولت عزم جدی دارد از بازار سرمایه حمایت و مشکلات این بخش را حل کند.
با این حال باید منتظر ماند و دید آیا وعده های حمایتی دولت و احتمالا سیاست های اعمالی می تواند بازار سرمایه را از شرایط نزولی خارج کند و روند صعودی به آن ببخشد یا اینکه همانند هفته های گذشته این بازار به روند نزولی خود ادامه داده و سرمایه گذاران خرد را با زیان های بیشتری همراهی خواهد کرد؟ با این حال برخی از کارشناسان بازار بورس نسبت به کاهش دوباره شاخص ها هشدار داده و بازگشت روند صعودی به بورس را در گرو ثبات سیاسی و به نتیجه رسیدن روند مذاکرات هسته ای و هم چنین دریافت سیگنال های مثبت از بررسی لایحه ودجه در مجلس می دانند.
منبع:اعتدال
کد مطلب: 44009
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *