۰
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۲

پدیده ۹۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومانی به سبک شاندیز

اولین و آخرین شرکت در دنیا که بنا به گفته‌های مدیرعامل آن سهامش فقط رشد صعودی دارد و هیچگاه نزولی نمی‌شود، سرانجام با بدهی ۹۴ هزار میلیارد تومانی، به درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد مقدس از دادستان کل کشور پلمپ شد.
پدیده ۹۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومانی به سبک شاندیز
۱۰ دی ماه سال جاری خبری فضای رسانه های مجازی را فرا گرفت که حکایت از کلاه برداری بزرگی در یکی از بزرگترین مجتمع‌های تفریحی خدماتی کشور می‌داد. کلاه‌برداری که اینبار خیل عظیمی از مردم را گرفتار کرده است و رقم آن معادل یک هشتم رقم کل بودجه سال ۹۴ می‌باشد.

پدیده

سید مرتضی بختیاری معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور در این خصوص اظهار داشت: با توجه به درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد مقدس از دادستان کل کشور در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان، که پرونده قضایی آنان در شعبه ۹۰۴ بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی مشهد در حال بررسی است، طبق دستور دادستان کل کشور؛ صدا و سیما، رسانه های نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداری ها، فرودگاه ها، راه آهن و تمام معابر از درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکت ها منع شدند و این دستورالعمل طی نامه کتبی به ریاست سازمان صدا وسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر مسکن، راه و شهرسازی اعلام شده است.

معاون امنیتی سیاسی دادستان کل کشور ادامه داد: تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف پرونده قضایی هر گونه تبلیغات و انتشار آگهی تجاری در مورد شرکت های مذکور ممنوع است.

این ممنوعیت شامل رسانه های حوزه فضای مجازی، روزنامه ها، صدا و سیما و غیره می شود بنابراین فعالیت وبسایت این شرکت ها نظیر پدیده شاندیز ممنوع است. انتظار می رود با توجه به ورود به هنگام مقامات قضایی در این پرونده، تمام وبسایت های این شرکت ها فیلتر شده تا مردمی که از ماجرا بی اطلاع هستند در دام این شرکت ها نیافتند.

این اتفاق در شرایطی افتاد که ماه هاست بسیاری از مردم، تحت تاثیر تبلیغات گسترده در صداوسیما، سطح شهرها، برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها و … قرار گرفته و سهام این شرکت را خریداری کردند و حال که پشت پرده کلاه برداری این شرکت افشا شده است که شرکت مذکور توانست حجم انبوهی ثروت از مردم را جمع‌آوری و با آن ساخت‌وساز کند و به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها زیان‌کننده باز هم مردمی هستند که با توجه به شرایط سخت اقتصادی این روزها، به فکر یک سرمایه‌گذاری به ظاهر پرسود و بی‌دردسر افتاده بودند اما…

۱٫۵ درصد از حجم تبلیغات صداوسیما در دستان پدیده‌ای‌ها

گفته می‌شود ۱٫۵ درصد از حجم درآمد صدا و سیما از محل تبلیغات مربوط به شرکت پدیده شاندیزاست، علاوه بر این روزانه در روزنامه‌های سراسری هم تبلیغات دارد که به طور متوسط هزینه هر روز تبلیغ تنها در یک روزنامه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و هر زمان که بحث‌ها مبنی بر اشکالات قانونی این شرکت بالا می‌گیرد، حجم تبلیغات بیشتر شده و تا آگهی‌های ۱۲۰ میلیون تومانی هم می‌رسد.

هشدارهایی که داده شد، گوش هایی که بدهکار نبود

با شروع فروش گسترده سهام این شرکت به مردم، پس از گذشت مدتی ارزش سهام پروژه‌ها آنچنان بالا رفت که ارزش ذاتی آن‌ها، فعالان بازار سرمایه را دچار تردید ساخت چرا که پس از گذشت تنها ۵ سال، ارزش هر سهم این شرکت از ۱۰۰۰ ریال به بیش از ۱۱۳۰۰۰ ریال افزایش یافت. براساس گفته فعالان بازار سرمایه، ارزش ذاتی هر سهم فروخته شده توسط این مجموعه درحدی که خرید و فروش می‌شده است نبوده و اوج‌گیری قیمتی این سهام باعث شده تا مسئولان قضایی پس از مدت‌ها سکوت به ناگاه در هفته جاری به این ماجرا ورود و ضربتی با دفاتر غیرقانونی این شرکت‌ها برخورد کنند.

این شرکت‌ها برای احداث شعب و گسترش حوزه فعالیت‌هایشان در شهرهای کیش و مشهد، اقدام به فروش سهامی می‌کردند که نه قوانین اوراق مشارکت را داشت و نه نماد بورسی خاصی را تبعیت می‌کرد. شاهد ادعای ما بند ب ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم و ماده ۲۷ قانون بازار سرمایه به وضوح نشان می‌دهد این شرکت از قوانین مربوط به شرکت‌های سهامی عام هم تبعیت نمی‌کند.

این سهام که به نوعی مشارکت در ساخت‌وسازهای این مجموعه بوده به صورت دستی و دلال‌وارانه در دفاتری خرید و فروش می‌کردند که قانونی نبوده است؛ چرا که این سهام قوانین کشور را مراعات نکرده و حجم بالای کار این دفترها با حکم دادستان عمومی مشهد متوقف شده است.

اما بحث اصلی تنها در این مشکل قانونی نیست، بر اساس گزارشات رسیده و آنچه که در صورت های مالی ”شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز” مشخص است سرمایه ثبت شده شرکت ۱۵۰۰ میلیارد ریال منقسم بر ۱٫۵ میلیارد سهم هزار ریالی می‌باشد که بر اساس آنچه از اخبار پس از مجمع سالیانه نیز منتشر شده است که سرمایه شرکت با ۲۵٪ افزایش به ۱۸۷۵ میلیارد ریال(معادل ۱٫۸۷۵ میلیارد سهم) افزایش یافته است. با سرمایه جدید و قیمت ۸۲۷۸ تومانی از سوی سایت وابسته به شرکت است که مجموعا ارزش این روز این شرکت را به عدد ۱۵۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. عددی که فعالان بازار سرمایه رقمی بسیار کمتر از آن را برای غول‌های صنعت کشور این روزها در بازار بورس می‌بینند.

نکته تاسف بار قضیه جایی است که طبق یادداشت ۴-۸ صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت، کل ارزش پروژه ۱۷۱۱ میلیارد تومان از سوی کارشناس دادگستری ارزش‌گذاری شده است که این رقم نزدیکی بسیاری با ارزش‌گذاری فعالان بازار سرمایه برای این پروژه دارد و این در حالیست که بدهی بانکی سنگین ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت طبق یادداشت ۱-۱۷ صورت‌های مالی حسابرسی شده، تماما با نرخ ۳۰٪ تامین مالی شده و قاعدتا با جرایم تاخیر ۶٪ مجموعا ۳۶٪ هزینه مالی بر این رقم افزوده می‌شود.

خالق اصلی پدیده کیست؟

گفتنی است محسن پهلوان مقدم، خالق اصلی پدیده و فردی که در راه‌اندازی رستوران‌های زنجیره‌ای فعال است. دامنه فعالیت وی به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره و مدیر‌عامل شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز آنچنان پیش رفته که وی با شکستن مرزها نه تنها در ایران بلکه در امارات و افغانستان نیز پروژه‌هایی را تعریف کرد و به تجارت مشغول شد؛ تا جایی‌که وی توانست به یکی از ۱۰ میلیاردر ایران تبدیل شود. در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد سهام “پدیده” در اختیار خانواده پهلوان مقدم قرار دارد و میان سایر سهامداران نیز مشابهت فامیلی دیده می‌شود؛ بطوریکه سهامداری خانوادگی در این مجموعه کاملا مشهود به نظر می‌رسد.

در حال و هوای این روزهای آشفته بازار اقتصادی و رکود حاکم بر بازار که به نظر می‌رسید بنا به گفته‌های مدیرعامل پدیده شاندیز «اولین و آخرین شرکت در دنیا که سهامش فقط رشد صعودی دارد و هیچگاه نزولی نمی‌شود»، هیچ فعالیت اقتصادی به اندازه خرید و فروش سهام شرکت پدیده شاندیز در ایران سودآور نیست، در میان تمام هشدارهایی که از سوی فعالان اقتصادی و بورسی داده شد، روند تبلیغات و عرضه سهام‌ این شرکت ادامه پیدا کرد و کسی از خود نپرسید تکلیف مردم چه می‌شود؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
کد مطلب: 44018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *