۰
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵
سوال دلواپسان به نتیجه نرسید

نمایندگان از توضیحات ظریف قانع شدند

نمایندگان مجلس بعد از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در مورد سوال کریمی قدوسی به نمایندگی از 40 نفر از نمایندگان،‌ با رأی خود اظهار کردند که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند.
نمایندگان از توضیحات ظریف قانع شدند
نمایندگان مجلس با ۱۲۵ رأی موافق،‌۸۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شدند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به سوال جمعی از نماینده مجلس پاسخ داد.

رسیدگی به سوال از رییس دستگاه دیپلماسی به رغم اصرار ظریف برای حضور در صحن علنی و پاسخ به پرسش های نمایندگان به دلایل مختلف از جمله حضور در مذاکرات هسته ای و برگزاری اجلاس «جهان ضد خشونت و افراطی گری» چندین بار به تاخیر افتاد.

سوال نمایندگان که با طراحی کریمی قدوسی صورت گرفته است در مورد مذاکرات و محتوای توافق ژنو، عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای و زیاده خواهی های آمریکا است.

«سید حسین نقوی حسینی» پس از حضور ظریف در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را درباره این سوالات قرائت کرد چرا که این سوال ابتدا در این کمیسیون مطرح شده بود و از آنجا که سوال کنندگان از پاسخ های ظریف قانع نشده بودند، در جلسه علنی امروز مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون مبنی بر پرسش جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و پرسش مشترک ۴۰ نفر از نمایندگان را از وزیر امور خارجه قرائت کرد.

او ادامه داد: «سوال اول مبنی بر این است که دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟ سوال دوم: آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متبکر غربی عکس العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهید و از خوشبینی به این مقامات فریبکار و غیر قابل اعتماد غربی و آمریکایی بکاهید؟»

نقوی حسینی افزود: «کریمی قدوسی در شرح سوال آورده که موافقت نامه ژنو محورهایی را به امضای طرفین رسانده که عملا حقوق هسته ای ملت ایران را نادیده گرفته و مقدمه ای را فراهم کرده که در درازمدت کل برنامه های صلح آمیز هسته ای را به طور جدی تهدید و زیر سوال برده است؟»

ظریف در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس برای پاسخگویی به سوالات جمعی از نمایندگان مجلس حضور یافت.

اظهارات ظریف
وزیر امور خارجه در ابتدای سخنانش در پاسخ به این سوالات گفت: «خدمت مردم بزرگ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض سلام و ادب و احترام دارم و از برادر عزیزم جناب آقای کریمی قدوسی و سایر دوستان که این فرصت را برای بنده فراهم کردند که یکبار دیگر در محضر مردم و نمایندگانشان حضور پیدا کنم.»

وزیر خارجه با اشاره به تهدید انگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران افزود: «این با دو هدف عمده طراحی شده بود، اول ترسیم چهره‌ای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم ایران از طریق تحریم‌های ظالمانه و نامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چند جانبه.»

ظریف با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «مردم ایران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و با پشتیبانی هوشمندانه از رویکرد تدبیر و اعتدال زمینه ورود ایران به مذاکرات هسته‌ای را فراهم کردند. این مذاکرات از یکسو چهره‌ای تعامل گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری و در ساختمان تحریم‌ها خلل انداخت. با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران هراسی می‌دمیدند و با هدف مهار ایران افراط گرایی و فرقه گرایی را تقویت می‌کردند، اکنون در چاله کوررنگی استراتژیک خود گرفتار شده‌اند.»

ظریف ادامه داد: «سیاست خارجی توانسته در پی توافق ژنو با فضاسازی‌های خصمانه و بهانه‌جویی‌ها هر روزه علیه نظام مقدس ایران مقابله و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند و این جزیی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: «به شما اطمینان می‌دهم دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نکرده و نخواهد کرد. بنده کمترین با بیش از سه دهه مطالعه، تجربه و تدریس در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف سیاسی و جناحی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هسته‌ای بر مبانی فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می‌‌شود ما از منافع همه مردم دفاع و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم.»

وزیر خارجه در قسمت دوم سخنانش در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی اظهار کرد: «به جای پاسخ به برخی نکات مطروحه از سوی آقای کریمی قدوسی جمله‌ای را از مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر در جمع مجمع عالی بسیج خدمت شما تقدیم کنم. حضرت آقا اینگونه فرمودند و اجازه دهیم قبل از اینکه جمله ایشان را بخوانم بنده و تیم مذاکره کننده همه وام دار لطف و عنایت مقام معظم رهبری و از همه مهمتر دعای ایشان برای تیم هستیم و خود را لایق این بزرگواری و لطف و عنایت ایشان نمی‌دانیم. ایشان فرمودند هیات مذاکره کننده ما حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند و ایستادگی می‌کنند و با منطق حرف می‌زنند زیر بار حرف زور نمی‌روند، دارند کار می‌کنند و همه این را توجه داشته باشند، حالا همه جزییات و آنچه را در این گفت‌وگوها می‌گذرد غالبا مردم مطلع نیستند و با جدیت و با منطق با دلسوزی دارند کار می‌کنند و منطقی عمل می‌کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «بنده و همکاران در وزارت خارجه همواره به دنبال فرصت سازی به منظور تقویت اقتدار ملی بوده‌ایم. سال گذشته که در اینجا حاضر شدم سخنم را با این نکته شروع کردم که ایران اسلامی قدرتمند است. قدرت ایران را باور کنید. من هیچگاه نگفته‌ایم این دولت یا دولت قبلی یا دولت قبل‌تر از آن برای ایران اسلامی قدرت آورده است. قدرت ما نتیجه مقاومت مردم و تلاش همه جانبه تمامی ارکان نظام در طول ۳۵ سال است.»

ظریف گفت: «ما توانسته‌ایم موانعی را که بدخواهان برای اعمال این قدرت و اقتدار ایجاد کرده‌اند به لطف خدا با عنایت خدا و اتکار به رای مردم و حمایت مقام معظم رهبری از راه برداشته و تیرشان را به سنگ بزنیم و این اهداف را با توجه به منویات رهبری دنبال کرده‌ایم.»

وزیر خارجه گفت: «حفظ عزت این مرز و بوم و مردم و دفاع از منافع مردم و کشور مستلزم مقابله همه جانبه و هوشمندانه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی با تحریم‌هایی است که با هدف به زانو درآوردن این ملت طراحی شده است.»

وی گفت که "دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را برعهده دارد با مذاکرات هوشمندانه هسته‌ای از اجرای طرح‌های تصویب شده محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده بود، جلوگیری شد و بخشی از دارایی‌های به ناحق حصر و ضبط شده این مردم مظلوم به کشور بازگردانده شد."

وزیر خارجه افزود: «به لطف خدا فشارهای روانی ناشی از روند صعودی تحریم‌ها برداشته شد و مردم ما امروز در آرامش در فضای اقتصادی و روانی در جامعه زندگی می‌کنند.»

به گفته ظریف فضای منفی بین‌المللی که با استفاده از تحریم‌ها رو به گسترش بود امروز به میزان قابل توجهی فروپاشیده و ساختمان تحریم‌ها متزلزل شده و کشورهای عمده، اقتصادهای بزرگ جهان و بنگاه‌های کلان اقتصادی بین‌المللی امروز پشت در خانه این ملت بزرگ صف بسته‌اند تا با این ملت تعامل کنند.

اظهارات کریمی قدوسی
کریمی قدوسی نماینده مشهد پس از سخنان وزیر خارجه در بیان جزئیات سؤال خود گفت: «مقام معظم رهبری در آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای استراتژی مهمی را مطرح فرمودند، مبنی بر اینکه «ما از مسئولان خودمان که دارند در جبهه دیپلماتی فعالیت می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم».

او افزود: «رهبر معظم انقلاب در ادامه نیز صراحتا فرمودند، «ملت بیدار باشد و بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد تا بعضی از تبلیغات‌چی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغات‌چی‌های بی‌مزد و مواجب روی ساده‌لوحی نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند»، مصادیق این مباحث همین روزنامه‌هایی هستند که به عنوان پایگاه کشور در داخل و رسانه‌های ضد انقلاب در خارج در طول سال گذشته انجام دادند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در طول سال گذشته چهار بیانیه با هزار امضا پیرامون مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند، اظهار کرد: «ده‌ها تذکر، بیش از ده‌ها نطق و صدها خطبه توسط ائمه جمعه، هزاران مقاله و ده‌ها همایش پیرامون مسائل هسته‌ای صورت گرفت؛ راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته نیز همانند سایر موارد برای دفاع از حقوق ملت انجام شد.»

کریمی قدوسی با تقدیر و تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کرد: «مذاکرات هسته‌ای در ایران اجماع ملی روی آن وجود دارد به همین دلیل بنده سؤال را چکیده مجددا خدمت آقای ظریف عرض می‌کنم البته باید تأکید کنم که این سؤال به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان رسیده است و قرار شد، سؤالات تجمیع شود.»

او در بیان سؤالات گفت که چرا با وجود اینکه از مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها منع شدید، بار دیگر در نشست اخیر آن را تکرار کردید؟

به گفته کریمی قدوسی "چرا اکثر زمان مذاکرات یک سال گذشته متوجه مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ شد و سایر کشورهای ۱+۵ در اولویت دوم بودند؟ چرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مذاکراتی که می‌فرمایید نباید جنایی شود در آن کشور می‌گویید اگر با ما و آن دولت کنار نیایید، ۱۶ ماه دیگر در انتخابات آینده مردم ایران به جریان ضد غربی رای می‌دهند، مگر شما جریان غربی هستید که قرار است جریان ضد غربی سر کار بیاید؟"

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان جزئیات سؤال خود از وزیر امور خارجه گفت: «چرا تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به شرق و کشورهای آسیایی بکشانید و مستمرا در نیویورک و ژنو بودید؟ چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید؟ چرا تهدید و توهین‌ها را به ملت بی‌جواب گذاشتید؟ چرا یک گزارش رسمی به ملت ایران ندادید؟ چرا در توافق ژنو در همان قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یک طرفه به طرف مقابل دادید؟»

کریمی قدوسی افزود: «چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه دیدار با عناصر فتنه داده شد؟ کمیسیون امنیت ملی در این زمینه کمیته ویژه تشکیل داد و گزارش آن به صحن فرستاده شد، تشخیص کمیته با توجه به مستندات این بود که این دیدار با اجازه و چراغ سبز شما صورت گرفته است.»

او در همین زمینه تصریح کرد: «در زمینه لغو تحریم‌ها که بیش از ۱۰ ماه از مذاکرات یکساله می‌گذرد، چرا سه چهارم بحث‌ها را به مباحث فنی اختصاص دادید و در انتها به بحث‌های مربوط به تحریم‌ها شدید؟ چرا اینقدر تلاش شد تا صدا و سیما، روزنامه‌ها و رسانه‌های ارزشی درباره اطلاع‌رسانی و تحلیل آنچه در مذاکرات می‌گذرد، خودداری کنند؟ چرا مطرح می‌کنید رهبری در جریان ریز مذاکرات است و مسائل جزئی را می‌دانند در حالی که واقعیت ندارد و ریز واقعیت به مذاکره‌کنندگان واگذار شده است؟ چرا با وجود تشدید تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول اصلی توافق بود، مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدامی برای مقابله به مثل انجام ندادید؟ چرا می‌گویید این مذاکرات بود که به ملت عزت داد.»

پس از سخنان کریمی قدوسی محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس و رییس جلسه علنی صبح امروز مجلس از نماینده مشهد پرسید که آیا از پاسخ ظریف قانع شده است که او گفت که او گفت نیازی به رای گیری نیست.

باهنر به کریمی قدوسی گفت باید پاسخ دهد که آیا قانع شده است یا خیر که قدوسی گفت قانع نشده است و باهنر دستور رای گیری از نمایندگان را صارد کرد که نمایندگان حاضر در صحن علنی اعلام کردند از توضیحات ظریف قانع شده اند.
منبع:فرارو
کد مطلب: 44049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *