۱
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۱
روز پرالتهاب مجلس چطور گذشت؟

وقتی دلواپسی داد ظریف را در می آورد!

امروز بهارستان صحن پرالتهابی داشت! جلسه امروز با آرامش شروع شد و نمایندگان در اولین دستور خود وارد طرحی درباره تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس شدند. سپس رئیس دیوان محاسبات گزارشی را در مورد حقوق‌های نامتعارف ارائه داد و مجلس خیلی زودتر از همیشه از ساعت 9:25 دقیقه صبح وارد نطق‌های میان دستور شد تا ظریف به مجلس بیاید و دستور اصلی که سوال از وزیر امور خارجه بود آغاز شود.
وقتی دلواپسی داد ظریف را در می آورد!
امروز بهارستان صحن پرالتهابی داشت! جلسه امروز با آرامش شروع شد و نمایندگان در اولین دستور خود وارد طرحی درباره تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس شدند. سپس رئیس دیوان محاسبات گزارشی را در مورد حقوق‌های نامتعارف ارائه داد و مجلس خیلی زودتر از همیشه از ساعت 9:25 دقیقه صبح وارد نطق‌های میان دستور شد تا ظریف به مجلس بیاید و دستور اصلی که سوال از وزیر امور خارجه بود آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در میانه‌های نطق دوم بود که ظریف با همراهی قشقاوی وارد ساختمان بهارستان شد. با وجود اینکه نطق‌ها در جریان بود، تعداد زیادی از نمایندگان در فواصل مختلف در ردیف جلوی مجلس و در کنار ظریف حاضر می‌شدند تا مطالبات منطقه‌ای و ملی خود را مطرح کنند. آنچه امروز را در 4 ماه گذشته خاص می کند، صحبتهایی بود که در میان کریمی قدوسی و ظریف رد و بدل شد. طنین صدای ظریف شاید تا مدتها در صحن مجلس باقی بماند وقتی به کرمی قدوسی گفت: «از شما تقاضا میکنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی،‌ وجهه مبارز و انقلابی مناسبات خارجی جمهوری اسلامی در جهان را خدشه دار نکنید.» اما داستان از چه قرار بود؟
پاسخ‌های قاطع ظریف به سوالات سیاسی نماینده دلواپس
در جلسه علنی امروز مجلس چهار سوال از وزیر امور خارجه مطرح شد. اولی موضوع اقتصادی داشت و سوال محمدرضا پورابراهیمی بود. اما سه سوال بعدی که رویکرد دیپلماسی داشت را جواد کریمی قدوسی از محمد جواد ظریف مطرح کرد تا حال و هوای مجلس نهم در مجلس دهم زنده شود. البته تلاش او همانند مجلس قبل با اقبال سایر نمایندگان همراه نشد. اولین سوال ملی این بود که چرا تنظیم گزارش سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی در موضوع اجرای مفاد برجام به دور از واقعیت بود؟ سوال ملی دوم جواد کریمی قدوسی از محمدجواد ظریف این بود که چرا در رسانه های خارجی رسما با موضوع علت مخالفت با برگزاری نمایشگاه افسانه‌ای هولوکاست مخالفت کرده است؟ سوال سوم او نیز اینگونه طرح شد: تغییر معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در شرایط حساس منطقه چرا صورت گرفته است؟
امیرعبداللهیان مشکل خانوادگی داشت
ظریف در پاسخ به سوالات کریمی قدوسی اظهار کرد: این سه سوال را به ترتیب کوتاه بودن پاسخ عرض می کنم،‌ درباره تغییر آقای امیر عبداللهیان،‌ کمترین تغییر در وزارت خارجه صورت گرفته است. چرخش نیرو در وزارت خارجه واقعیت بدیهی است. بنا بود ایشان سفیر ایران در کشور مهم عمان تشریف ببرند،‌ همه تشریفات صورت گرفته و معاون بعدی انتخاب شده بودند، اما ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند به ماموریت نروند. وی تاکید کرد: این توهین به وزارت خارجه نیست،‌ توهین به کل نظام است که یک مقام با فشار خارجی ها عوض بشود. وی درباره سوال بعدی اظهار کرد: در مورد هولوکاست،‌ اعتقاد شخصی من این است که این موضوع به نفع مظلوم نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم ظلوم فلسطین نیست. ضمنا من برگزاری نمایشگاه را محکوم نکردم. بلکه گفتم در آن شرکت نمی کنم و تاکید کردم که این نمایشگاه مربوط به نظام نیست بلکه مربوط به بخش غیر دولتی است.
مگر هدف برجام حفظ عزت ایران نبود؟
ظریف درباره سوال برجامی کریمی قدوسی نیز اظهار کرد: آنچه که ما گزارش دادیم گزارش همه واقعیات است. یعنی برجام توانسته حق هسته ای ایران را در شورای امنیت به رسمیت بشناسد و شورای امنیت از بقیه کشورها بخواهد که با ایران همکاری کند. ظریف با تاکید بر اینکه وزارت خارجه در کمال صداقت همه موضوعات مرتبط با برجام را در گزارش آورده است،‌ گفت: اگر بیمه ایران باز شده،‌ نباید بگوییم؟ اگر فروش نفت به قبل تحریم برگشته نباید مردم را خوشحال کنیم؟ آیا مردم ما نباید احساس کنند که بر اساس مقاومت و ایثار خودشان و نه کاری که ما کردیم، بر اثر حضورشان در پای صندوق های رای توانسته اند حربه تحریم را بی اثر کنند؟ وی تاکید کرد: نطنز و فردوی ما باز مانده و اراک ما به عنوان آب سنگین ادامه فعالیت می دهد. مگر هدف برجام حفظ عزت ایران نبود؟ وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در کنار اینها بدعهدی ها را هم گزارش دادیم، اظهار کرد:‌ وزارت خارجه یک دستگاه اجرایی است. هیات اجرایی برجام فراتر از وزارتخانه است و وزیر تنها یک عضو آن هیات است و نظارت می کند. امیدوارم کماکان بتوانیم به همکاری همه دستگاه های نظام شرایط را رو به گشایش پیش ببریم. پس از اتمام بخش اول سخنان ظریف،‌ صدای احسنت گفتن نمایندگان بلند شد.
برجام گوساله سامری بود
سپس نوبت به کریمی قدوسی رسید. این نماینده دلواپس در توضیح سوالش اظهار کرد: توافق برجام جزوی از یک طرح جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است اگر انها را بی اثر نکنیم. روز اجرای برجام قرار بود روز برداشته شدن همه تحریم ها بود. اما دشمنان ایران نقشه های شوم دیگری مثل برجام دو، ‌سه و چهار را در ذهن داشتند. وی اظهار کرد: در این گزارش ایشان عمدتا بخش های برجام بازخوانی شده بود. انتظار این بود که موارد نقض برجام و بدعهدی های امریکایی ها را به صورت شفاف به مجلس می گفتند تا مجلس به کمک وزارت خارجه بیاید. او برجام را به گوساله سامری تشبیه کرد و گفت: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از دروازه برجام به زعم خودش بود. راهبرد دشمن و شیطان بزرگ و صهیونیسم جهانی از اجرای برجام،‌ خلق گوساله سامری در این عصر بود تا جریان توحیدی و انقلابی موثر ملت ایران را دچار انحراف کند و امید ملت مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است،‌ معطوف کند. در این زمان، علی مطهری به عنوان رئیس جلسه به کریمی قدوسی تذکر داد که در موضوع سوالاتش صحبت کند.
کریمی قدوسی در ادامه گفت: شیطان بزرگ در این مذاکرات، با یک راهبرد و سه استراتژی برای مقابله از دروازه برجام برآمد. یک تضعیف نفوذ کلام ولایت فقیه در داخل و سطح منطقه. دوم، تضعیف و تعطیل کردن فرهنگ مقاومت در منطقه با اولویت حذف سپاه پاسداران،‌ حذف حزب الله، حذف حشد الشعبی در عراق و سوریه،‌ حذف وفاق در بحرین و انصارالله در یمن بود. سه، فراهم کردن مقدمات تغییرات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود. کریمی قدوسی افزود: اقای ظریف و روحانی برای اجرایی شدن برجام وعده های زیادی می دادند اقای روحانی می گفتند که برجام اجرا شود، مشکل آب،‌ بیکاری، محیط زیست و... حل می شود. آقای ظریف هم گفته بودند با برجام همه درگاه های بانکی اروپایی به روی ایران باز می شود. کل تحریم ها ایالات متحده از روز اجرا متوقف می شود، در حالی که در گزارش ایشان متوجه نقض عهدها می شویم. نماینده دلواپس مجلس ادامه داد: خود ایشان هم امروز در سازمان ملل گفتند که آمریکا به جز یک امضا پای برجام کاری نکرده است. در حالی که ملت ایران به تمام وظایف خود عمل کرده است. نماینده سوال کننده از وزیر امور خاجه درباره سوال دیگرش نیز اظهار کرد: آقای سرمدی معاون آقای ظریف به آقای امیرعبداللهیان می گوید ما می خواهیم یک شو اجرا کنیم،‌ تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می شود. این حرف مستند است. وی تاکید کرد: جابجا کردن یک مسئول،‌ به لحاظ قانونی اختیار آقای وزیر است،‌ در این بخش حرفی نداریم اما در این شرایط برداشتن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع می شود،‌ نوعی برداشتن موانع از سر راه برجام دو است.
چطور به خودتان جرات می دهید در مجلس خلاف بگویید؟
پس از سخنان کریمی قدوسی و توضیحات او درباره سوالاتش، ظریف دوباره به پشت تریبون رفت. او این بار صدایش را کمی بلند کرده بود و لحنش عصبانی بود. ظریف اظهار کرد: من با همه احترامی که به آقای کریمی قدوسی دارم،‌ واقعا متاسفم که از تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می کنند که وزیر خارجه ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند،‌ زمینه ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است. این حرف از هیچکس پذیرفته نیست. هیچکس چنین حقی را ندارد. ظریف گفت: از شما تقاضا می کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی،‌ وجهه مبارز و انقلابی مناسبات خارجی جمهوری اسلامی در جهان را خدشه دار نکنید. اگر کسی آب به آسیاب دشمن ایران و انقلاب اسلامی می ریزد کسانی هستند که در پیگیری سیاست های نظام تردید می کنند. در این زمان دوباره صدای احسنت گفتن برخی از نمایندگان در صحن علنی مجلس شنیده می شد. وزیر امور خارجه بیان کرد: کدام شخص جرات دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام است را زیر سوال ببرد؟ من خوشحالم که مسئول مقاومت و نه جنابعالی از بنده تشکر می کند. خوشحالم که برداران بزرگوارم قاسم سلیمانی،‌ حسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های ایران تشکر می کنند. او گفت: چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرات می دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می کنم و اجازه نمی دهم هیچ کدام از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند. هیچ کسی حق ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید. وی گفت: با این تهمت ها، به دشمن اجازه می دهید جرات لاطائلات گفتن پیدا کند، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن، نسبت به تغییر همکارانمان اقدامی بکنیم. سیاست ما براساس اصول انقلاب است. سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است. این اصول کشور را توانمند ساخته و کشور را در عرصه بین المللی فعال کرده است.
کریمی: اين روش آقاي ظريف براي فرار از پاسخگويي است
كريمي قدوسي بعد از ظریف به بيان اظهاراتش پرداخت و خطاب به ظريف گفت: من متاسفم كه يك ديپلمات ارشد اينگونه با عصبانيت جواب نماينده ملت را با الفاظي كه نمي خواهم بگويم اما در شان خودشان بود به ما گفتند. من طبق قانون سئوال مي كنم، ‌قانع مي شوم يا نمي شوم. همكاران من هم به جاي احساسي شدن دقت كنند و فردا نوبت شما هم مي رسيد. اينجا خانه ملت است بايد بيايند پاسخ بگويند. اين روش آقاي ظريف براي فرار از پاسخگويي است.
مطهری: اظهارات ظریف توهین به مجلس نبود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صحبت‌های وزیر امور خارجه در صحن مجلس توهین به نمایندگان نبود، گفت: نمایندگان می‌توانند آزادانه سوالات خود را در حوزه‌های مختلف از مسئولان مطرح کنند. علی مطهری پس از اظهارات وزیر امور خارجه و جواد کریمی قدوسی گفت: صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مطرح شد که شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی می‌شود بنابراین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس کاسته شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: جمله‌ای را وزیر امور خارجه مطرح کردند که برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد که هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرند اما هر نماینده‌ای آزاد است که در خصوص همه مسائل کشور اظهارنظر کند بنابراین ما این موارد را سهواللسان تلقی می‌کنیم و نمی‌گوییم که وزیر امور خارجه در این خصوص عمدی داشتند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته نیت نمایندگان در طرح سوال نیز نباید به گونه‌ای تلقی شود که فرد سوال کننده دارای نیت سیاسی است بنابراین هر نیتی که داشته باشد می‌تواند آزادانه حرف خود را مطرح کند البته وزیر امور خارجه نیز یادداشتی را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کردند که اگر عرایض بنده را به دقت گوش کنید توهینی به نمایندگان نشده است اما اگر کسی برداشت توهین‌ دارد بنده عذرخواهی می‌کنم.
کد مطلب: 61655
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *