۰
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
19 اسفندماه رییس خبرگان تعیین می شود

سیاسی ترین انتخابات خبرگان

با درگذشت آیت‎الله مهدوی کنی، کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری به نائب رئیس اول رئیس مجلس خبرگان رهبری رسید و تصمیم‌گیری برای ریاست این نهاد مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس این مجلس موکول شد.
سیاسی ترین انتخابات خبرگان
اجلاس هفدهم خبرگان رهبری در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اسفند برگزار خواهد شد و در این اجلاسیه درباره انتخاب رئیس جدید در روز ۱۹ اسفند، به عنوان اولین دستور کار اجلاسیه نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

با نزدیک شدن به نزدیک‎‌ترین نشست مجلس خبرگان رهبری، گمانه‎‌زنی‎‌ها درباره رییس آینده این مجلس افزایش یافته و چهره‎‌های گوناگون سیاسی در این باره به اظهار نظر پرداخته‎اند.

بزرگان مجلس خبرگان رهبری کیستند؟
هرچند مجلس خبرگان رهبری، مجمعی از بزرگان و با سابقه‌های نظام هستند اما مقصود اعضای این مجلس از «بزرگان مجلس» چیست؟ و آن‌ها اشاره به کدام یک از اعضای این مجلس یا چهره ‌ای سیاسی ایران دارد؟

در میان کسانی که جزو گزینه‏‌های احتمالی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام شده‌اند می‌‎‏توان به، هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقه بیش از سه سال سابقه ریاست مجلس خبرگان رهبری و دو دوره ریاست جمهوری و مجلس را داشته است اشاره کرد؛ وی چندین بار توسط مردم انتخاب شده و به مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی و قوه مجریه راه پیدا کرده است.

همین‌طور اسامی دیگری مانند، هاشمی شاهرودی نیز در میان اسامی برجسته به چشم می‌خورد او برای مجلس خبرگان از سوی مردم انتخاب و راهی این مجلس شده است و دیگر سمت‌هایش مانند رباست قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب رهبری بوده است.

محمد یزدی است نیز نایب رییس دوم فعلی مجلس خبرگان رهبری است وی پیش از این از سوی مردم روانه مجلس خبرگان قانون اساسی و رهبری بوده است و در سمت‌هایی نیز از سوی رهبری منصوب شده است.

با این حال به عقیده یک فعال سیاسی و حوزوی، هاشمی رفسنجانی دیدی وسیع نسبت به مناسبات جهانی و اسلام دارد و گزینه مناسب تری برای تکیه بر این کرسی است.

فاضل میبدی، در گفت‎وگو با فرارو می‎گوید: هاشمی رفسنجانی تجربه حضور در مناسب حساس مانند رئیس شورای عالی دفاع و جانشینی فرمانده کل قوا را نیز را داشته است.


حاشیه‌های یک نام
با وجود سبقه زیاد سیاسی و انقلابی هاشمی رفسنجانی، ورود نام وی در میان گزینه‌های ریاست مجلس خبرگان رهبری بدون حاشیه نبوده است. در اظهار نظری از احمد خاتمی وی با سخنی به فضای مجلس خبرگان رنگ و بویی سیاسی داد و اعلام کرد «جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته‌اند که تمایلی به ریاست ندارند.»

موضع گیری که به دلیل اختلاف نظر سیاسی او با هاشمی رفسنجانی منجر به واکنش نزدیکان هاشمی رفسنجانی شد. نزدیکان هاشمی اعلام کردند «آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند» را تکذیب کرد.

منبع آگاهی به نقل از هاشمی رفسنجانی در واکنش به این سخان گفته بود:«آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»

فاضل میبدی درباره حاشیه سازی‌ها علیه هاشمی رفسنجانی می گوید:«بار‌ها هاشمی رفسنجانی در دفاع از نظام برخواسته است و مانع از انحراف نظام به سمت و سویی شده است که در این میان همواره مخالفنی مقابل او ایستاده اند.»

به عقیده این فعال حوزوی تلاش‌ها برای حذف هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری مشابه تلاش‌هایی است که در دهه ۶۰ برای حذف چهره‌هایی انقلابی انجام می‌شد.

بدور از حاشیه‌ها
در فضایی به دور از حاشیه‏‎‌ها قرار است درباره آینده مجلس خبرگان رهبری تصمیم گیری شود. در این نهاد حساس باید به نحوی اتخاذ تصمیم شود که کشور ضرری نبیند.

محمد تقی فاضل میبدی دراین‎باره می‎گوید: «فشارهایی که از بیرون بر انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری آورده می‌‏‎شود ممکن است منجر به حذف چهره‎های با سابقه نظام شود.»

به عقیده این چهره حوزوی و فعال سیاسی دو ضرر عمده متوجه کشور خواهد شد در صورتی که انتخابات هیئت رئیسه خبرگان رهبری تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار گیرد«اولین ضرری که کشور متوجه این قبیل رفتار‌ها می‌شود این است که نشان می‌دهد تنش آفرینان به موفقیت دست پیدا کرده‌اند و در یکی از نهادهای حساس کشور تنش آفرینی کرده‌اند و اداره مجلس را در اختیار کسانی قرار داده‌اند که تجربه کافی در این باره را ندارند.»
منبع:فرارو
کد مطلب: 44645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *