۰
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۱
دو ماموريت لاريجاني برای مركز پژوهش‌هاي مجلس:

تفحص در باب "دلايل رشد گراني ها" و" تدوين استراتژي مجلس"

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه بايد سازمان و تشكلي براي سازماندهي موسسات تحقيقاتي در قالب هميار مجلس تعريف شود تا بتوان از تحقيقات نخبگان براي مجلس استفاده كرد.
تفحص در باب "دلايل رشد گراني ها" و" تدوين استراتژي مجلس"
علي لاريجاني در مراسم توديع و معارفه رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مركز پژوهش‌ها بايد داراي تحليل پايداري براي ارائه به مجلس از وضعيت كشور باشد، گفت: معمولا در مورد مسائل امنيت ملي گزارشي از وضعيت كشور تهيه مي‌شود و به عنوان پايه كار مطرح مي‌گردد، بر اين اساس توصيه‌ام بر اين است كه هر سال مركز پژوهش‌ها گزارش و تحليلي را به نمايندگان ارائه دهد تا نمايندگان از وضعيت كشور تحليل مشتركي داشته باشند.




وي ادامه داد: ممكن است هر كدام از نمايندگان تحليل‌هايي از نواقص و نقاط قوت رخدادهاي مختلف داشته باشند كه شايد بعضا اين تحليل‌ها پايه‌اي نباشد و بر اساس گزارش‌هاي پراكنده تدوين شده باشد، از اين رو ضروري است كه مركز پژوهش‌ها تحليل‌هاي از شرايط موجود كشور را مجلس ارائه دهد، در همين راستا همواره جزو مشتري‌هاي پر و پا قرص گزارش‌هاي مركز بودم كه معمولا اين گزارش‌ها پختگي لازم را داشت.




رييس قوه مقننه تاكيد كرد كه تحليل‌هاي مركز پژوهش‌ها بايد واقعي،‌ جامع و تمام ابعاد اقتصادي، فرهنگي، سياست داخلي و خارجي و امنيت داخلي و خارجي را شامل شود، البته در اين بين ممكن است اين شائبه به وجود آيد كه اين كار به عهده مركز ديگر است اما چون چنين تحليل‌هايي را شاهد نيستيم مركز پژوهش‌ها بايد عهده‌دار اين كار باشد.




لاريجاني با بيان اينكه مركز پژوهشها بايد براي مجلس استراتژي داشته باشد،‌ گفت: شان مركز پژوهش‌ها داشتن استراتژي براي كل كشور نيست، اما اقتضا مي‌كند كه اين مركز استراتژي براي پارلمان داشته باشد، اين كار در دوره هشتم از مركز پژوهش‌ها خواسته شد كه كار اوليه‌اي تهيه و ارائه گرديد اما شباهتي به استراتژي نداشت.




به گفته وي، استراتژي مركز پژوهش‌ها بايد براي چهار سال كار مجلس باشد تا با مشخص كردن اولويت‌ها بتوان ظرفيت‌سازي كرد.




رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مركز پژوهش‌ها بايد اولويت‌هاي كار مجلس را در بخش‌هاي مختلف همچون مسكن، عمران، صنعت، كشاورزي و سياست داخلي و خارجي مشخص كند، افزود: در برخي مواقع لوايحي از دولت و يا طرح‌هايي از سوي نمايندگان در مجلس مطرح مي‌شود كه اولويت كار مجلس نيست، اين موضوع در دوره‌هاي مختلف مجالس نيز ديده مي‌شد كه تمامي آن به دليل وجود خلاء نبود استراتژي و اولويت براي مجلس است، به طوري كه هر كسي هر فكري را مي‌كرد به مجلس مي‌آورد و تبديل به قوانين مازاد مي‌شد.




لاريجاني در ادامه با بيان اينكه گزارشات مركز بايد به موقع به نمايندگان ارائه شود، گفت: تدوين اظهارنظرها و گزارش‌هاي به موقع، مجلس را در تصميم‌گيري‌ها كمك مي‌كند به طوري كه گاهي گزارش‌هاي مركز ديرهنگام به دست نمايندگان مي‌رسيد كه اين موضوع باعث مي‌شد كه اين گزارش‌ها تاثير چنداني در تصميم‌گيري‌هاي نمايندگان نداشته باشد.




به گزارش ايسنا، رييس قوه مقننه با تاكيد بر اينكه مركز پژوهش‌ها بايد ارتباط بيشتري با نخبگان داشته باشد، گفت: مركز پژوهش‌ها بايد به سراغ نخبگان برود و با پهن كردن تور، آنها را جذب كند نه اينكه منتظر باشد كه نخبگان به سراغ مركز بيايند، در حال حاضر وضعيت به گونه‌اي است كه بعضا شاهد حضور نخبگان در دستگاه‌ها نيستيم كه بايد از اين ظرفيت به خوبي استفاده كرد.




وي با بيان اينكه بيش از ۳۰۰ انجمن علمي در كشور داريم، گفت: ظرفيت نخبگي در كشور ما بالاست كه بايد از اين نخبگان كه بعضا اساتيد برجسته نيز هستند، براي كار در مركز استفاده كرد؛ در اين راستا ضروري است كه سازوكار ارتباط با انجمن‌هاي علمي به خوبي تبيين شود و از اين افراد در مركز استفاده گردد.




نماينده مردم قم اضافه كرد: با توجه به تدوين تحقيقات كاربردي در مركز بايد از افراد دانشگاهي و صاحب‌نظر استفاده كرد، در حال حاضر در كشور افرادي حضور دارند كه بعضا ۳۰ سال در سمت‌هاي مختلف اجرايي مسئوليت داشته و مجموعه ارزشمندي از تجارب را در اختيار دارند بايد براي بهره‌گيري از اين تجارب از آنها استفاده كرد و تنها به شنيدن نظرات اين افراد اكتفا ننمود.




لاريجاني در همين راستا تاكيد كرد كه بايد سازمان و تشكلي براي سازماندهي موسسات تحقيقاتي در قالب هميار مجلس تعريف شود تا بتوان از تحقيقات نخبگان براي مجلس استفاده كرد.





رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه در كشور دو سطح نخبه در سطح ملي و منطقه‌اي داريم، گفت: معمولا نخبگان ملي در دانشگاه‌ها شناسايي مي‌شوند و از آنها در مراكز اجرايي استفاده مي‌گردد اما نخبگان مناطق و استان‌ها كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرند و از ظرفيت اين افراد حتي براي توسعه منطقه‌اي نيز استفاده نمي‌شود.





وي افزود: بر اين اساس ما دنبال اين هستيم تا در سازماني از اين نخبگان و كارشناسان منطقه‌اي استفاده كنيم تا نظرات‌شان را به نمايندگان بدهند و نمايندگان نيز حامل نظرات آنها بشوند، در اين راستا ضروري است كه مركز پژوهش‌ها ظرفيتي براي ارتباط با نخبگان فراهم كند.




لاريجاني در توصيه‌ به رييس جديد مركز پژوهش‌ها گفت: بايد چتر خود را براي استفاده از نخبگان در مركز پژوهش‌ها باز كنيد و ارتباطات خود را در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها گسترش دهيد تا بتوانيد از تمامي نخبگان در سطوح مختلف كشور بهره بگيريد، مطمئنا اين نخبگان مي‌توانند توسعه و آباداني ملي و محلي را محقق كنند.




به گزارش ايسنا، رييس قوه مقننه در عين حال خاطر نشان كرد: گاهي رويدادهايي خارج از پيش‌بيني‌هاي قبلي در كشور رخ مي‌دهد كه در اين زمينه مطلوب است كه مركز پژوهش‌ها تحليل‌هاي مقدماتي نسبت به تمامي وقايع داشته باشد و آن را به نمايندگان ارائه دهد چرا كه نمايندگان به عنوان عناصر سياسي كشور بايد بتوانند در تمامي موارد اظهارنظر دقيق كنند.




لاريجاني ادامه داد: مثلا در حال حاضر موج گراني در كشور وجود دارد كه مركز پژوهش‌ها مي‌تواند در گزارشي دلايل رشد گراني و اقدامات براي مقابله با آن را بررسي كرده و آن را به نمايندگان ارائه دهد.




وي اضافه كرد: در مورد حوادث خارجي نيز اتفاقاتي در سطح دنيا رخ مي‌دهد كه ضروري است مركز پژوهش‌ها گزارش‌هايي در اين رابطه به نمايندگان ارائه دهد، به طور مثال در شرايط كنوني موضوع كشتار وسيع مسلمانان ميانمار و آواره كردن هزاران مسلمان در اين كشور وجود دارد كه مركز پژوهش‌ها بايد در اين رابطه گزارشاتي را ارائه دهد.




وي گفت: بايد سازمان و تشكلي براي سازماندهي موسسات تحقيقاتي در قالب هميار مجلس تعريف شود تا بتوان از تحقيقات نخبگان براي مجلس استفاده كرد.




رييس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: البته در اين رابطه نكاتي در برخي مطبوعات اشاره شده است اما ضروري است كه مركز پژوهش‌ها در گزارشي دلايل كشتار وسيع مسلمانان ميانمار را بررسي كند و اينكه چرا مجامع بين‌المللي در اين رابطه سكوت مي‌كنند؟ مطمئنا گزارش‌هاي مركز پژوهش‌ها باعث مي‌شود كه نمايندگان تحليل‌هاي بسيار مفيدي را داشته باشند.




به گزارش ايسنا، لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش با تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، از زحمات توكلي در هشت سال تصدي پست رياست مركز پژوهش‌ها قدرداني كرد و گفت: آقاي توكلي در طول دو دوره مجالس هفتم و هشتم زحمات خوبي كشيده‌اند كه مطمئنا اقدامات ايشان در چنين زمان مختصري نمي‌گنجد. بنده تاييد مي‌كنم كه ايشان نظرات خود را در ارائه گزارش‌هاي پژوهشي و علمي مركز اعمال نمي‌كردند و حتي گاهي در جلسات كميسيون تلفيق شاهد بودم كه نظرات كارشناسان با رييس مركز تفاوت داشت، اين رويكرد نكته مثبتي است كه باعث نشاط علمي مي‌شود.




وي ادامه داد: در دوره رياست آقاي توكلي در مركز پژوهش‌ها،‌ارتباط خوبي با مجموعه هاي علمي برقرارشد كه مطمئنا اين ارتباطات براي موفقيت بيشتر مجلس، ايجاد نشاط علمي و استفاده از استعداد نخبگان بسيار مفيد بوده است.



رييس قوه مقننه همچنين از تمامي كاركنان مركز پژوهش‌ها، معاونين و مديران اين مركز قدرداني كرد، گفت: بنده همواره از گزارش‌هاي مركز پژوهش‌ها استفاده مي‌كردم و حتي در برخي موارد كميسيون‌هاي مربوطه را به پيگيري موضوعات مندرج در گزارش‌ها ملزم مي‌كردم. اين موضوع به خوبي نشان مي‌دهد كه در درون مركز تعاملات فكري خوبي برقرار بود.



لاريجاني همچنين از جلالي رييس جديد مركز پژوهش‌ها براي پذيرفتن اين پست تشكر كرد و گفت: آقاي جلالي از لحاظ سن و سال نسل بعدي ما محسوب مي‌شوند، جواني ايشان مي‌تواند جهش‌هاي عميق‌تري به اين مركز بدهد، اميدوارم ايشان با داشتن ذهن خلاق نسبت به آگاهي از شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي بتوانند مركز پژوهش‌ها را در اين حوزه فعال‌تر كنند.



وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه جلالي در حوزه‌هاي اقتصادي و تحولات داخلي نيز بتوانند مركز پژوهش‌ها را فعال‌تر كنند و گزارش‌هاي مفيد‌تري را به نمايندگان ارائه نمايند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد كه جلالي نيروي تازه نفسي براي اين مركز هست كه ديدگاه‌هايش مي‌تواند براي آينده مركز مفيد باشد.
کد مطلب: 455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *