۰
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۲

وليد المعلم: آمريكا بازيگر اصلي عليه سوريه است

وزير امور خارجه سوريه در اولين مصاحبه خود با رسانه‌هاي غربي پس از شروع درگيري‌ها در كشورش گفت: معتقديم كه آمريكا اصلي‌ترين بازيگرعليه سوريه است و بقيه كشورها ابزارهايش هستند.
وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه در مصاحبه اختصاصي با روزنامه انگليسي اينديپندنت تصريح كرد: آمريكا پشت خشونت‌هاي سوريه است و حتي زماني كه درگيري‌ها در حلب به پايان رسيده است، آن‌ها اجازه نمي‌دهند كه اين شهر آرام بماند.

وي در ادامه افزود: من به اروپايي‌ها مي‌گويم نمي‌فهمم كه شعار شما در خصوص رفاه مردم سوريه چيست در حالي كه ۱۷ قطعنامه بر عليه رفاه مردم سوريه صادر كرده‌ايد؟ من خطاب به آمريكايي‌ها نيز مي‌گويم شما بايد اقداماتي كه در افغانستان و سومالي انجام داده‌ايد را بار ديگر بررسي كنيد. متوجه نمي‌شوم كه شعار شما براي مبارزه بين‌المللي با تروريسم چيست وقتي كه شما در حال حمايت از تروريسم در سوريه هستيد.

وزير امور خارجه سوريه كه به زبان انگليسي صحبت مي‌كرد، در ادامه افزود: پيش از اينكه من وزير باشم، يك شهروند سوري هستم و از اتفاق‌هاي ناگواري كه در كشورم مي‌افتد در مقايسه با دو سال گذشته غمگين مي‌شوم. سوري‌هاي بسياري همانند من هستند و دوست دارند كه كشورشان به روزهاي خوب گذشته و زماني كه ما به امنيت خود افتخار مي‌كرديم، بازگردد.

المعلم همچنين گفت: حدود ۶۰ درصد از تروريست‌ها در سوريه از خارج از جمله تركيه، قطر، عربستان سعودي به داخل كشور مي‌آيند و از همه مهمتر آمريكا از نفوذ خود برديگران در اين زمينه بهره مي‌برد.

وي در ادامه اظهار كرد: زماني كه آمريكا مي‌گويد ما در حال تجهيز مخالفان سوريه با وسايل ارتباطي پيچيده و وسايل ارتباطي هستيم، آيا اين اقدام كمك نظامي به مخالفان محسوب نمي‌شود؟ زماني كه آن‌ها به مخالفان ۲۵ ميليون دلار كمك مالي مي‌كنند و بيشتر اين پول از كشورهاي حوزه خليج فارس و عربستان سعودي تامين مي‌شود، آيا اين كمك نظامي نيست؟

مصاحبه‌گر اينديپندنت به وزير امور خارجه سوريه گفت كه يك سال پيش امير قطر از اقدامات بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه انتقاد كرد و وي را متهم به دروغ‌گويي كرد.

المعلم در پاسخ به اين اظهارات گفت: اما دو سال پيش امير قطر از اسد تقدير مي‌كرد و او را يك دوست خوب مي‌دانست آن‌ها روابط خانوادگي دارند و تعطيلات خانوادگي را در دمشق و گاهي مواقع در دوحه سپري مي‌كردند، حال يك سوال مهم پيش مي‌آيد: چه اتفاقي افتاده است؟ من امير دوحه را حدود نوامبر ۲۰۱۱ ديدم در آن موقع اتحاديه عرب رايزني‌هاي خود را با اعزام ناظران اتحاديه عرب به سوريه آغاز كرده بود و ما توافق كرديم. امير قطر به من گفت: چنانچه شما با اين تصميم موافقت كنيد من رويكردها را نسبت به شما تغيير خواهم داد و به شيخ القرضاوي،‌ رئيس اتحاديه علماي مسلمين جهان مي‌گويم كه از سوريه و طرح سازش در اين كشور حمايت كند و چندين ميليارد دلار براي بازسازي سوريه اختصاص مي‌دهم.

المعلم در ادامه گفت: در همان موقع زماني كه ما منتظر بوديم، رئيس رهبر حزب اسلامي النهضة تونس با امير ديدار كرد و قرار شد كه ۱۵۰ ميليون دلار به اين حزب پرداخت شود تا در انتخابات به آنها كمكي شده باشد. به هر حال اين موضوع به خودشان ارتباط دارد.

وزير خارجه سوريه افزود: من آن زمان از امير قطر يك سوال پرسيدم: شما ارتباط بسيار نزديكي با معمر قذافي،‌ ديكتاتور ليبي داشتيد و شما تنها رهبري بوديد كه در كاخ وي در زمان برگزاري نشست به ميزباني قذافي حضور يافتيد. بنابراين چرا شما هواپيماهاي خود را براي حمله به ليبي اعزام كرديد و جزئي از ناتو شديد؟ امير قطر در پاسخ به سوال من گفت: براي اينكه شما از اقدامات ما در تونس و مصر حمايت نكرديد و قذافي مقصر تقسيم سودان بود.

وزير امور خارجه سوريه تاكيد كرد: به هر حال ما معتقديم كه آمريكا يك بازيگر مهم عليه سوريه است و ساير كشورها ابزارهايش هستند. شما به اين حرف‌ها مي‌خنديد. اما زماني كه شما رئيس‌جمهور باشيد، اخباري از اين دست به گوش شما مي‌رسد اينكه موسسه بروكينگز در گزارشي با نام "جاده‌اي به سمت تهران" اعلام كرده است: اگر مي‌خواهيد به ايران برسيد، بايد از دمشق شروع كنيد.

وزير امور خارجه سوريه گفت: برخي از فرستادگان غرب در آغاز بحران‌ها به ما گفتند كه روابط ايران و سوريه،‌ سوريه و حزب‌الله و سوريه و حماس از عوامل اصلي اين بحران‌ها است. چنانچه اين موارد را حل كنيم‌، آنها (آمريكايي‌ها) به پايان اين بحران به ما كمك مي‌كنند. اما هيچ كس به ما نگفت كه چرا ما نبايد روابط خود را با ايران حفظ كنيم در صورتي كه بيشتر كشورهاي حوزه خليج فارس با ايران روابط مهمي دارند.

وليد المعلم همچنين گفت: از من سوالاتي درباره تسليحات شيميايي كرده‌اند. اگر سوريه چنين تسليحاتي داشته باشد هرگز عليه مردمش استفاده نخواهد كرد. ما با گروه‌هاي مسلح در داخل حلب مبارزه مي‌كنيم، با شورشيان در حومه دمشق مبارزه مي‌كنيم، در حمص و ادلب نيز به همين صورت است و اين بدان معنا است كه مبارزه در داخل شهرهاي سوريه است و ما موظف هستيم تا از جان مردم خود محافظت كنيم.
کد مطلب: 4581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *