۰
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۹

یک معبد تاریخی خانه آوارگان سوری شد

یک معبد باستانی حالا به خانه سوری‌هایی تبدیل شده که برای فرار از جنگ خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.
یک معبد تاریخی خانه آوارگان سوری شد
یک معبد باستانی حالا به خانه سوری‌هایی تبدیل شده که برای فرار از جنگ خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.
به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، «عبدالعزیز الحسن» نمی‌خواست به دلیل فرار از جنگ در شمال غربی سوریه در یک کمپ پر ازدحام زندگی کند، بنابراین او و خانواده‌اش در ویرانه‌های یک معبد رومی چادر زدند.
«حسن» و همسر و سه فرزندش فقط جزء کوچکی از یک میلیون سوریه‌ای هستند که زمستان سال گذشته از خانه‌های‌شان گریختند.
حالا این خانواده هم به ده‌ها سوریه‌ای ملحق شده‌اند که برای گریز از جنگ در معبد تاریخی رومی ساکن شده‌اند. ویرانه‌های معبد «باقرحا» «Baqirha» در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه قرار دارد و قدمت آن به چندین قرن پیش بازمی‌گردد.
«حسن» و خانواده‌اش یک چادر بین سه دیوار به‌جای‌مانده از معبد که وقف «زئوس» شده بود درست کرده‌اند و حالا در میان ستون‌های شکسته‌شده رومی و بیزانسی زندگی می‌کنند.
در پشت چادر این خانواده، بندهای لباس به دیوارهای باستانی وصل شده است.
«حسن» معتقد است زندگی در این ویرانه‌ها گزینه بسیار بهتری از ساکن شدن در کمپ‌های غیررسمی است، بخصوص که این روزها مشکل گسترش ویروس کرونا هم وجود دارد.
«حسن» در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «من این مکان را انتخاب کردم چراکه در این محل به دور از ازدحام جمعیت و افرادی که مبتلا به بیماری هستند، آرامش فکری دارم.»
با این حال در این منطقه مارهای سمی و حشرات وجود دارند.
«حسن» می‌گوید: « دو روز پیش در نزدیکی چادر یک افعی را کشتم. هر روز هم ناچار به کشتن عقرب هستیم. اما تا به حال مکان بهتری پیدا نکرده‌ام. کجا می‌توانم بروم؟»
یکی از بستگان «حسن» و خانواده‌اش نیز ویرانه‌های این معبد باستانی را به عنوان خانه جدیدشان انتخاب کرده‌اند چراکه این مکان به مرز ترکیه نزدیک است و اگر اتفاقی رخ بدهد می‌توانند حتی با پای پیاده به ترکیه فرار کنند.
سوریه مملو از محوطه‌های تاریخی است. بسیاری از این بناها در طول ۹ سال جنگی که منجر به کشته شدن بیش از ۳۸۰ هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است، آسیب دیده‌، بمباران و یا غارت شده‌اند.
شمال غربی سوریه خانه ۴۰ روستای راه‌یافته به فهرست میراث جهانی یونسکو است که قدمت‌ آن‌ها به قرن اول تا هفتم میلادی بازمی‌گردد.
کد مطلب: 139567
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *