۰
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۱
بان‌کی‌مون در دانشکده روابط بین‌الملل؛

به نفع ایران است که اعتمادسازی کند

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه با اشاره به تلاش‌های ایران برای اعتماد‌سازی بیشتر در زمینه برنامه هسته‌ای و همچنین گفت‌وگوهای خود با مقامات ایرانی تاکید کرد: به آینده مذاکرات ایران خوشبین هستم.
به نفع ایران است که اعتمادسازی کند

«بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز پس از شرکت در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران ساعاتی پیش در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان به همراه «جفری فلتمن» معاون خود برای ایراد سخنرانی حاضر شد.

وی در این سخنرانی با اشاره به تلاش‌های بسیاری از کشورهای غربی برای ممانعت به عمل آوردن از سفر وی به تهران گفت: من به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد در برابر تمام کشورهای عضو مسئولیت دارم. بنابراین وظیفه خود می‌دانم که در چنین اجلاسی شرکت کنم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان خود به موضوع تعامل قدرت‌ها در جامعه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: من به عنوان دبیرکل سازمان ملل به تعامل قدرت‌ها اعتقاد دارم و معتقدم همواره برای تمام چالش‌های موجود می‌توان راه‌حلی مسالمت آمیز پیدا کرد.

بان‌کی‌مون در ادامه اظهارات خود به فرهنگ غنی و سنت‌های هنری هزاران ساله ایران اشاره کرد و گفت: در این سفر من از زبان فارسی بسیار لذت بردم چرا که این زبان همانند شعر به نظر می‌رسد. زبان فارسی زبان شعرا و اشعار است.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تاریخ طولانی ایران در مباحث دانشگاهی و توسعه علم‌آموزی تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از اعضای متعهد سازمان ملل تاریخی طولانی در فعالیت در سازمان ملل دارد.

وی همچنین گفت: ما در حال حاضر نیازمند این هستیم که همه کشورها به طور برابر در منافع جهانی سهیم باشند. همچنین نیازمند آن هستیم که همه کشورها در دغدغه‌های بین‌المللی نیز مشارکت داشته باشند.

بان‌کی‌مون با اشاره به حضور پرشور و چشمگیر زنان در جامعه ایرانی گفت: در حال حاضر حضور زنان در جامعه، مشاغل، دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف در ایران بسیار قابل تقدیر و ستایش است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از مقامات ایران خواست تا اجازه دهند صدای مردم در طول انتخابات سال آینده شنیده شود.

وی در این رابطه گفت: همچنین از ایران می‌خواهیم تا همکاری قابل توجهی با بحث حقوق بشر سازمان ملل داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین به موضوع هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: به نفع ایران است تا در مسیر اعتماد‌سازی گام‌های موثری را در رابطه با برنامه هسته‌ای خود بردارد.

وی در ادامه به مذاکرات خود در ایران در روزهای گذشته با دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ایران و دکتر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد و گفت: من به آینده مذاکرات با ایران خوشبین هستم.

وی در پایان در موضوع جهانی عاری از سلاح هسته‌ای اشاره کرد و تاکید کرد: نماینده ویژه‌ای را برای تحقق این هدف و نظارت بر کشورهای مختلف در راستای این هدف تعیین کردند.

دبیرکل سازمان ملل در پایان ابراز امیدواری کرد تا در رابطه با تمام این مسائل پیشرفت‌های خوبی در آینده‌ای نزدیک حاصل شود.

بان‌کی‌مون همچنین در بخشی از سخنرانی خود به شعر بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد / روزگار دگر عضوها را نماند قرار سعدی اشاره کرد و گفت: این شاعر خردمند ایرانی این پند خردمندانه را حدود هزار سال پیش مطرح کرده اما در حال حاضر نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

کد مطلب: 4882
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *