۰
پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۰

نوری مالکی: به دنبال دست یابی به دموکراسی و عدالت هستیم

نخست وزیر عراق گفت: ما ایمان داریم که جنبش عدم تعهد می تواند در میان جریان ها قطبی باشد.
 آقای نوری مالکی در سخنرانی خود در نشست عصر امروز سران جنبش عدم تعهد با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی اجلاس و نیز تبریک به آقای احمدی نژاد برای ریاست سه ساله این جنبش افزود: عراق از مؤسسان این جنبش است و خوشحالم که نشست تهران فرصتی فراهم آورده است تا درباره تحولات روزافزون و چالش های موجود بحث و بررسی کنیم.
نخست وزیر عراق گفت: ما به دنبال تحقق اهداف جنبش و دست یابی به دموکراسی و عدالت هستیم .
نوری مالکی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد تاسیس شد تا در زمان جنگ سرد میان دو قطب آن زمان باشد افزود: جهان امروز تغییر یافته و جنبش عدم تعهد در۶۰ سال قبل با چالش های کنونی مواجه نبوده اما در اصول تغییری صورت نگرفته است.
نخست وزیر عراق گفت: تعداد زیادی از کشورها توانسته اند از زیر چتر استعمار خارج شوند که کشورهای نم باید در چارچوب اصول آزادی برای زندگی آنها را یاری کنند.
نوری مالکی افزود: تحقق این اهداف فقط بر اساس همکاری و همبستگی میسر است و ما ایمان داریم که جنبش می تواند در میان جریان ها قطبی باشد.
وی ادامه داد: جنبش باید بر اساس روند جدید جهان و نیز اهداف خود حرکت کند.
نخست وزیر عراق تصریح کرد: متعهد بودن به اصول کشورهای جنبش منافاتی ندارد که این جنبش براساس ساختار بین المللی خود را توسعه دهد.
نوری مالکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمایل ما حفظ حقوق سوریه است و راه آن را خشونت نمی دانیم.
وی تاکید کرد: نظام سوریه و مخالفان در این کشور نباید وارد درگیری های مسلحانه شوند البته طرف هایی به دنبال این هستند که اختلافات داخلی سوریه جنبه مسلحانه به خود گیرد که باید با آن مخالفت کرد.
نخست وزیر عراق گفت: دشمنان دنبال این هستند که روابط نظام سوریه و مخالفان آن بعد نظامی داشته باشد.
نوری مالکی با بیان اینکه نگاه ما به حل بحران سوریه از طریق سیاسی و دو راهکار است افزود: اولا خشونت و مسلح کردن طرفین متوقف شود و ثانیا طرفین برای مذاکره و توقف خون ریزی کار کنند.
وی گفت: ادامه نزاع و درگیری و اقدامات مسلحانه به جایی نخواهد رسید و امیدواریم فردی که جانشین کوفی عنان شده است در کارش موفق باشد.
نخست وزیرعراق افزود: جنبش عدم تعهد باید فعال شود و برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز در خصوص بحران سوریه فعالیت کند.
نوری مالکی در ادامه گفت: خطرناک تر از پدیده تروریسم که اکنون با آن مواجهیم مواضع طایفه ای است که باید کنار گذاشته شود.
وی ادامه داد: کشورها و ملت های ما با بمب طایفه ای و قومی مواجهند که اگر چاره ای نیابیم منفجر خواهد شد.
نوری مالکی در ادامه با تاکید بر حمایت از مبارزات ملت فلسطین گفت: در این خصوص همچنین تجاوزات اسرائیل را محکوم می کنیم و معتقدیم صلح جز در سایه پایان اشغالگری اسرائیل محقق نمی شود.
نخست وزیر عراق افزود: با برگزاری دولت مستقل فلسطینی موافقیم و به برادران فلسطینی خود نیز توصیه می کنیم آشتی ملی میان یکدیگر را تقویت کنند.
کد مطلب: 4888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *