۰
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۷
با تلاش پزشک ایرانی محقق شد؛

فناوري تلسكوپ‌هاي اكتشاف فضايي در اتاق عمل مغز

دكتر بابك كاتب، محقق موسسه نورولوژي مكسين دونيتز و رئيس هیئت مدیره انجمن نقشه برداری و درمان مغز با همكاري ديگر دانشمندان اين موسسه به تركيب فناوري فضا و پزشكي براي دستيابي به يك نقشه متابوليك از تومورها براي كمك به جراحان در تشخيص سلولهاي سالم از سرطاني مغز پرداخته است.
فناوري تلسكوپ‌هاي اكتشاف فضايي در اتاق عمل مغز
به نقل از ایسنا در صورت اجرايي شدن اين سيستم، اين دوربين مي‌تواند به جراحان يك ديد بلادرنگ از تغييراتي كه براي چشم غير مسلح حتي با بزرگ‌نمايي فناوري‌هاي تصويري پزشكي موجود نامرئي بوده، ارائه كند.

اين پژوهش ابتدايي به دنبال تعيين امكان ارائه جزئيات بصري لازم توسط اين دوربين است كه شايد بتواند به جراحان در تشخيص مناطق مغزي سالم از تومورهاي مرده موسوم به گلیوم كمك كند كه به دليل انتشار آنها در بافت معمولي از مرزهاي نامنظمي برخوردارند.

شاخكهاي حساس غيرقابل دستيابي تومورها يك چالش بزرگ براي جراحان اعصاب محسوب مي‌شوند. برداشتن ميزان زياد از بافت عادي مغز مي‌تواند عواقب فاجعه‌باري داشته باشد اما ناديده گرفتن حذف كامل سلولهاي سرطاني باقيمانده يك جايگاه براي آغاز بازگشت آنها است.

دوربين فرابنفش ممكن است بتواند به كمك جراحان بيايد. از آنجايي كه سلولهاي تومور فعالتر بوده و نياز به انرژي بيشتري نسبت به سلولهاي عادي دارند، يك ماده شيميايي خاص موسوم به NADH در سلولهاي سرطاني كه در سلولهاي سالم انباشته مي‌شوداز خود نور فرابنفش ساطع كرده كه ممكن است با اين دوربين مشاهده شده و در تصوير وضوح بالا قابل مشاهده باشد.

اين دوربين كه از آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا به امانت گرفته شده، فناوري فرابنفش به كار رفته در فضا براي بررسي سيارات و كهكشانهاي دور را مورد استفاده قرار مي‌دهد.

دكتر كاتب از رهبران اين پژوهش اظهار كرد: اين پژوهش و تنظيم به اشتراك‌گذاري تجهيزات نشانگر پيشروترين تلاشها توسط مركز سدارس سينا براي ايجاد نسل بعدي راه‌حل‌ها براي تومورهاي مغزي، آسيب‌ها و ديگر اختلالات نورولوژي در اين موسسه با معرفي فناوريهاي تغييردهنده الگو به اين حوزه است.

در كارآزمايي باليني، اين دوربين فوق‌حساس در نزديكي حوزه جراحي قرار گرفته و به ثبت تصاوير در زمان دستيابي جراحان به تومور و برداشتن آنها مي‌پردازد.
کد مطلب: 49
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *