۰
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۶

درخواست سعودی‌ها در مقابل «تثبیت قیمت جهانی نفت» از آمریکا

پایگاه اینترنتی «ال‌مانیتور» به بررسی دیدار کلینتون و ملک عبدالله پرداخته و می‌نویسد؛ سعودی‌ها در مقابل سخاوت خود در ثابت نگه داشتن قیمت نفت در خلیج فارس، چه خواسته‌ای از آمریکا دارند.
 پایگاه اینترنتی «ال‌مانیتور» در مقاله‌ای تحلیلی به قلم «اشموئیل راسن» می‌نویسد؛ این سوال که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدارش با ملک عبدالله در اواخر ماه مارس در عربستان سعودی به چه توافقی دست یافت، هنوز بی‌پاسخ مانده‌است. تمام آنچه که همراهان در پی دیدار این دو رهبر افشا کردند این بود که؛ گفت‌و‌گوی آنها در مورد تامین مداوم نفت در موقعیت کنونی از سوی عربستان بود.

* سعودی‌ها در مقابل سخاوت خود در ثابت نگه داشتن قیمت نفت در خلیج فارس، چه خواسته‌ای از آمریکا دارند

اما این تنها بخشی از ماجراست؛ ما از قصد و نیت آمریکایی‌ها و دستاورد آنها اطلاع داریم اما چیزی که هنوز در مورد آن بی‌اطلاعیم، این است که سعودی‌ها در مقابل سخاوت خود در ثابت نگه داشتن قیمت نفت در خلیج فارس، چه خواسته‌ای از آمریکا دارند. به‌علاوه، ما هنوز نمی‌دانیم که کلینتون، در مورد آنچه که حداقل به اندازه اسرائیل موجب نگرانی عربستان شده، چه قولی به عربستان داده است.



* اراده آمریکا برای متوقف ساختن ایران از اسرائیل ضعیف‌تر است

گرچه آن‌گونه که پیداست،‌ عربستان سعودی آن‌قدرها هم به تصمیم آمریکا در متوقف ساختن ایران اطمینان ندارد. به عقیده برخی، اراده آمریکا در این خصوص، از اسرائیل ضعیف‌تر است. کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی که ۱۵ آگوست در شهر مکه به کار خود پایان داد،‌ شاهد حضور رئیس‌جمهور ایران در کنار پادشاه عربستان بود. برغم برخورد خوب میان رهبران این دو کشور، به نظر تنش میان آنها هنوز ادامه دارد. برنامه اتمی ایران،‌ تنها مسئله مورد بحث بین آنها در خلیج فارس نیست بلکه اوضاع در سوریه نیز، عامل دیگری به شمار می‌آید.



*اسرائیل به تنهایی قادر به متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران نیست

ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش به همراه «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع آمریکا (دریک مصاحبه‌ مطبوعاتی پنتاگون در ۱۴ آگوست)، خطاب به روزنامه‌ نگاران اظهار داشت که شواهد روزافزونی در مورد حضور ایران در سوریه وجود دارد. هدف دمپسی از اظهاراتش، بیش از آنکه موضع دیرینه وی را مبنی بر اینکه اسرائیل به تنهایی قادر به متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران نیست، در برداشته باشد، درواقع دادن هشدار به ایران بود.



*اسرائیل توانایی رویارویی با ایران را ندارد

این موضوع که اسرائیل در بهترین حالت، فقط قادر به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران است و توانایی دیگری ندارد، برای اسرائیل و آمریکا امری بدیهی است. در عین حال عملیات نظامی از سوی آمریکا نیز فقط می‌تواند دستورالعملی برای ایجاد تعویق در کار ایران باشد .

*عده‌ای براین باورند که اوباما به تدریج، با راه‌اندازی عملیاتی در آینده علیه ایران موافقت خواهد کرد

بنابراین، اقدامات کنونی اسرائیل، اتخاذ تدابیری است تا با کمک آن مشارکت آمریکا را در مبارزه‌ای طولانی ‌مدت برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران،‌ جلب کند. تمامی اختلافات میان موافقان و مخالفان حمله اسرائیل به ایران،‌ مجادله‌ای تاکتیکی است که راه به مبارزه کشاندن آمریکا را تعیین می‌کند. در یک سوی این اختلاف، کسانی هستند که معتقدند در میان هیاهوی رای‌دهندگان یا لغو مجازات ایرانی ضدآمریکایی، تنها یک بحران شدید یا به عبارتی دیگر تشدید تدریجی جنگ،‌ آمریکا را وادار به مداخله در وزارت دفاع اسرائیل خواهد کرد. در مقابل این افراد نیز، عده‌ای براین باورند که اوباما به تدریج با راه‌اندازی عملیاتی در آینده موافقت خواهد کرد.

*وادار کردن آمریکایی‌ها در راستای جلب مشارکت‌شان،‌ خطراتی را نیز درپی خواهد داشت

این مسئله احتمالا هنگامی اتفاق خواهد افتاد که اوباما در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش دیگر نیازی به رای‌دهندگان خود ندارد و یا زمانی‌که در دفتر خود، آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری‌اش را سپری می‌کند و به همراه رقیب پیروزش میت رامنی، حمله نظامی آمریکا در خلیج فارس را سازماندهی می‌کند. وادار کردن آمریکایی‌ها در جلب مشارکت‌شان،‌ خطراتی را نیز درپی خواهد داشت؛ ابرقدرت‌ها دوست ندارند که همه چیز وارونه شود،‌ به‌علاوه، ممکن است که ‌شهروندان آنها در شرایطی که هزینه و تلفات بیش از انتظار شود، ذهنیت خود را نسبت به ایران تغییر دهند اما اعتماد و اطمینان بیش از حد(به آمریکایی‌ها) نیز خطرناک است.

*وعده‌های انتخاباتی رامنی نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری،‌ به معنای تعهد وی نیست

شاید اوباما امروز، به راحتی موافقت خود را (با یک عملیات نظامی) اعلام کند اما در آینده به آن پایبند نخواهد بود. وعده‌های انتخاباتی رامنی نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری،‌ به معنای تعهد وی نیست. یک ضرب‌المثل یهودی می‌گوید: آن چیزی که از اینجا می‌بینی،‌ همان چیزی نیست که از نقطه‌ای دیگر به آن نگاه می‌کنی. درمورد قصد و نیت آمریکا در آینده، می‌توان تنها از اشاره رامنی به سوریه پی برد. اگر آمریکا قصد دارد تا به تهران درمورد اقدام نظامی برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران اخطار دهد، می‌توان نخستین اخطار را در مورد موضوع سوریه تلقی کرد.
کد مطلب: 5047
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *