۰
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۶

شمارش معکوس تولید گاز در فاز20و21

یک مقام مسئول با تشریح آخرین وضعیت توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از آغاز تولید گاز و راه‌اندازی اولین واحد شیرین سازی گاز در پالایشگاه این دو فاز ۲۰مشترک گازی تا دی ماه خبر داد.
یک مقام مسئول با تشریح آخرین وضعیت توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از آغاز تولید گاز و راه‌اندازی اولین واحد شیرین سازی گاز در پالایشگاه این دو فاز ۲۰مشترک گازی تا دی ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا عبادی درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، گفت: هم اکنون آخرین مراحل ساخت خط لوله به منظور اتصال پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ به پالایشگاه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی در حال انجام است.

سرپرست طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه به زودی راه اندازی اولین ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه این فاز با استفاده از گاز ترش فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی آغاز می شود، تصریح کرد: مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده از آذر ماه سال جاری راه اندازی اولین ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی کلید خواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه دومین ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ پاسر جنوبی هم تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر بخش‌های اصلی واحدهای یوتیلیتی پالایشگاه این فاز مشترک گازی همچون کمپرسورهای هوا و پمپ‌های تغذیه بویلرها راه اندازی شده است.

عبادی با اشاره به انجام آخرین مراحل آماده سازی اولین کمپرسور واحد ۱۰۶ به منظور ارسال گاز شیرین به شبکه سراسری خطوط لوله، تبیین کرد: تنظمیات نهایی اولین کمپرسور تکمیل شده و مراحل نهایی آماده سازی توربین در حال انجام است، همچنین دومین کمپرسور نیز یک ماه پس از کمپرسور اول راه اندازی خواهد شد.

وی با یادآوری این که پیش بینی می‌شود تا دی ماه سال جاری امکان شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی با راه اندازی اولین ردیف شیرین سازی گاز و کمپرسورها فراهم شود، بیان کرد: بر این اساس با هماهنگی انجام شده گاز شیرین سازی شده در پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به خط لوله چهارم سراسری انتقال داده خواهد شد.

عبادی با اشاره به پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی طرح اتصال پالایشگاه فاز ۲۰ و ۲۱ به پالایشگاه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی، افزود: حفاری و لوله گذاری بخش‌های باقیمانده این خط لوله در حال انجام بوده و مطابق با برنامه تا آذر ماه امکان اتصال بین دو پالایشگاه فراهم خواهد شد.

سرپرست طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ساخت سازه‌های فراساحلی و دریایی این پروژه مشترک گازی، توضیح داد: هم اکنون متوسط پیشرفت ساخت سکوهای دریایی این فازها به ۸۲ درصد رسیده است.

عبادی با بیان اینکه تا فروردین سال آینده ساخت سکوی فاز ۲۱ پارس جنوبی تکمیل و برای نصب روانه آب‌های خلیج فارس خواهد شد، گفت: هم اکنون ساخت سکوی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به ترتیب از پیشرفت ۸۰ و ۸۳ درصدی برخوردار هستند.

وی با اعلام اینکه نیمه نخست سال آینده تولید گاز از مخزن فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به منظور انتقال و شیرین سازی در پالایشگاه‌های ساحلی آغاز خواهد شد، تاکید کرد: علاوه بر این در حال حاضر پیشرفت ساخت خطوط لوله زیر دریایی این پروژه به ۹۲ درصد رسیده است.

عبادی همچنین از پیشرفت حدود ۸۵ درصدی حفاری چاه‌های دریایی این دو فاز مشترک گازی در خلیج فارس خبر داد و تصریح کرد: در این راستا تاکنون حفاری ۶ حلقه از ۱۱ حلقه چاه سکوی فاز ۲۱ و همچنین ۵ حلقه چاه سکوی فاز ۲۰ پارس جنوبی تکمیل شده است.

سرپرست طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه تعیین شده تا پایان اردیبهشت و خرداد سال آینده، به ترتیب حفاری تمامی چاه‌های فاز ۲۱ و ۲۰ پارس جنوبی در خلیج فارس آماده بهره‌برداری می شوند.

به گزارش مهر، هدف از توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین و تصفیه ‌شده برای تامین نیاز مصارف داخلی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.
کد مطلب: 52867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *