۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۱

آغاز مذاکرات برقی ایران-ترکمنستان

دور جدید مذاکرات برقی ایران و ترکمنستان برای تکمیل و بهره برداری خط جدید ۴۰۰ کیلوولتی انتقال برق ماری به سرخس، بین دو کشور در تهران انجام شد.
دور جدید مذاکرات برقی ایران و ترکمنستان برای تکمیل و بهره برداری خط جدید ۴۰۰ کیلوولتی انتقال برق ماری به سرخس، بین دو کشور در تهران انجام شد.

به ‌گزارش خبرنگار مهر، دور جدید مذاکرات ایران و ترکمنستان برای طراحی و ساخت یک خط جدید انتقال برق بین دو کشور در تهران انجام شد.

بر این اساس در این دور از مذاکرات برقی هوشنگ فلاحتيان معاون برق و انرژی وزارت نیروی ایران و آنايف قائم‌ مقام شرکت ترکمن انرگو ترکمنستان در تهران به منظور تسریع در روند احداث و بهره برداری از یک خط انتقال ۴۰۰ کيلوولتی دیدار و گفتگو کردند.

فلاحتيان در تشریح محور مذاکرات برقی انجام گرفته با طرف ترکمنستانی، گفت: احداث و تکمیل خط ۴۰۰ کيلوولت بين ايران و ترکمنستان توسط کشورمان مهمترین محور این مذاکرت بود و در شرایط فعلی ساخت اين خط در داخل کشور تا مرز ترکمنستان اجرايي شده و به‌ زودي با صدور مجوزهاي لازم، عمليات اجرايي آن در خاک ترکمنستان هم آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به سفر به عشق آباد و ديدار با وزير انرژي ترکمنستان تصریح کرد: در اين ديدار پيشنهاد احداث خط ۴۰۰ کيلوولت «ماري – سرخس» توسط ایران ارائه شد و پرداخت هزينه‌های طرح از محل مطالبات دو کشور به وزير انرژي ترکمنستان مطرح شده و نتايج مثبتي هم حاصل شد.

معاون وزیر نیرو درباره همکاری با این شرکت ترکمنی هم اظهار داشت: این شرکت ترکمنی اگر اختیارات لازم در خصوص تصميم ‌گيري برای آغاز پروژه را دارد، پس از بازگشت از ايران باید آمادگی خود را اعلام کند تا بر اساس آن مجوز اجرايي شدن اين پروژه آغاز شود.

وي با اشاره به اينکه به محض دريافت اطلاعات و مشخصات خط انتقال برق ماري-سرخس نسبت به برآورد هزينه‌ها اقدام خواهيم کرد، بیان کرد: در حال حاضر براي پيشبرد روند کار، ۱۵ ميليون دلار از طريق افغانستان و ۵ ميليون دلار از طريق ترکيه به این شرکت ترکمنی پرداخت خواهد شد.

فلاحتیان با یادآوری اینکه پیش بینی می‌شود تا دو ماه آينده که تحريم‌ها برداشته شود مشکلات مالي اجرای این طرح برقی از طريق بانک‌ها برطرف شود، خاطرنشان کرد: با تکمیل و بهره برداری از این پروژه حجم مبادلات برقی ایران و ترکمنستان به میزان قابل توجه ای افزایش می‌یابد.

به گزارش مهر، طرح مطالعاتي خط ۴۰۰ کيلوولت ماري - سرخس با هدف افزايش صادرات برق، از حدود ۷ سال قبل آغاز شده و مراحل اجرايي آن از ۳ تا ۴ سال قبل از مشهد به طول ۱۷۰ کيلومتر آغاز شده و در حال حاضر اين خط تا مرز ترکمنستان با هزينه‌اي حدود ۱۰۰ ميليون دلار اجرايي شده است.

بر این اساس، اجراي آن در داخل ترکمنستان به طول ۱۶۵ کيلومتر با هزينه برآوردي حدود ۱۰۰ ميليون دلار باقي مانده که به‌زودي با توافقاتي که انجام خواهد شد، توسط ایران اجرايي مي شود.
کد مطلب: 53041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *