۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۲۱

خريد و فروش مواد اوليه در دست دلالان

محصولات شركت پتروشيمي تبريز توسط دلالان و صاحبان سرمايه در بورس خريداري مي‌شود و با قيمت هاي بسيار بالا در بازار آزاد به فروش مي‌رسد.
مهدي خسروشاهي - توليد كننده اسفنج و فوم -  با بيان مطلب بالا اظهار كرد: محصول EPS (ماده اوليه توليد اسفنج و فوم ساختماني) پتروشيمي تبريز در بورس به مزايده گذاشته مي‌شود. پيش‌تر اين شركت پتروشيمي به عنوان تنها توليد كننده EPS در ايران براي توليد كنندگان صنايع مرتبط بنا بر توان اسمي "پروانه توليد" كه از سوي وزارت صنايع و معادن سابق صادر مي‌شد، سهميه‌اي در نظر مي‌گرفت كه اين روند كاري تا چهار سال پيش اجرا مي شد. متاسفانه در حال حاضر محصولات شركت پتروشيمي تبريز در بورس عرضه مي‌شود كه تماما توسط دلالان و صاحبان سرمايه خريداري مي‌شود و با قيمت هاي بسيار بالا در بازار آزاد به فروش مي‌رسد.

وي ادامه داد: قيمت حال حاضر EPS حدود ۴۵۰۰ تومان در هر كيلوگرم بوده كه قيمت اصلي آن بين ۲۹۰۰ تومان تا ۳۱۰۰ تومان است كه اين اختلاف قيمت به دليل وجود دلالان و شايعاتي درباره توقف خط توليد شركت پتروشيمي تبريز است.

خسروشاهي درباره مصارف محصولات اين واحد به ايسنا گفت: اسفنج و فوم در صنعت ساختمان سازي و بسته بندي محصولات صوتي – تصويري، آشپزخانه (گاز، يخچال و ...)، خودروسازي و امثال آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اسفنج و فوم مصرفي در صنعت ساختمان سازي طبق استاندارد جهاني بايد از EPS كندسوز توليد شده باشد كه اين محصول در داخل توليد نمي‌شود و وارداتي است. متاسفانه EPS بسوزهم در صنعت ساختمان سازي ايران مورد استفاده قرار مي گيرد و واردات آن به علت توليد داخلي ممنوع است.

او در پايان با انتقاد از عدم حمايت از توليدكننده گفت: متاسفانه با برداشتن يارانه حامل هاي انرژي سختي كار توليد دو چندان شده است. فشارهاي وارد بر توليد كننده باعث پايين آمدن حجم توليد و كاهش سرمايه مي شود كه همين امر در مرحله اول تعديل نيرو و در مراحل پاياني تعطيلي كارخانه و نگهداري سرمايه در حساب هاي بانكي را در پي دارد.
کد مطلب: 5313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *