۰
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۱

مغرب به نقض هدفمند حقوق بشر در صحرای غربی متهم شد

یک مرکز مدافع حقوق بشر به دنبال بازدید از منطقه صحرای غربی، مغرب را به نقض هدفمند حقوق بشر در صحرای غربی متهم کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیاد عدالت و حقوق بشر «رابرت اف کندی» مستقر در آمریکا در گزارش مقدماتی خود در مورد بازدید اخیر کارشناسان این بنیاد از صحرای غربی اعلام کرد مردم این منطقه در شرایط بیم و هراس به سر می‌برند.

در این گزارش از حضور شمار زیاد نظامیان و پلیس مغرب در صحرای غربی و ارعاب گسترده مردم این منطقه ابراز نگرانی شده و آمده است در سفر به این منطقه گزارش‌های متعددی از خشونت پلیس مغرب علیه اعتراضات مسالمت آمیز مردم صحرای غربی دریافت شده است.

این بنیاد حقوق بشر حضور گسترده نیروهای امنیتی کشور مغرب را نقض آزادی بیان و برگزاری تجمع مردم مغرب دانست.

این مرکز در عین حال در گزارش خود اعلام کرد: تغییرات مثبت در قانون اساسی مغرب شامل جرم دانستن شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و اخراج‌های اجباری در این کشور قابل لمس است.

در این گزارش همچنین آمده است در مورد برابری زن و مرد و آزادی بیان در مغرب پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

ساکنان اصلی صحرای غربی خواستار برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت خود هستند، اما سال‌ها است که دولت مغرب هرگونه استقلال برای صحرا را رد کرده و تنها برای اعطای خودمختاری محدود به این منطقه اعلام آمادگی کرده است.

الجزایر که میزبان بسیاری از آوارگان صحرای غربی است، از خواسته مردم و «جبهه آزادی‌بخش صحرا» برای تعیین سرنوشت ساکنان صحرا حمایت می‌کند.

همین امر موجب تیرگی روابط بین الجزیره و رباط شده و تاکنون چندین دور مذاکرات نمایندگان مغرب و صحرای غربی در نیویورک تحت نظارت سازمان ملل به شکست انجامیده است.
کد مطلب: 5453
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *