۱
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۷
متن کامل توضیحات روزنامه مغرب درباره انتشار کاریکاتور احمدی نژاد

روزنامه مغرب تا اطلاع ثانوی منتشر نمی‌شود

روزنامه مغرب یکبار دیگر هم اعلام کرده بود تا اطلاع ثانوی منتشر نمی شود اما پس از یک روز وقفه منتشر شد
روزنامه مغرب یکبار دیگر هم اعلام کرده بود تا اطلاع ثانوی منتشر نمی شود اما پس از یک روز وقفه منتشر شد

روزنامه مغرب با انتشار مطلب کوتاهی در شماره امروز دوشنبه ششم آذر اعلام کرد که روزنامه تا زمان اعلام نظر هیات نظارت بر مطبوعات منتشر نمی شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، روز پنجشنبه کاریکاتوری از احمدی نژاد در صفحه اول روزنامه مغرب منتشر شد که او را در تریبون مجلس و در حال پاره کردن ورقهای کاغذی نشان می داد که به نظر می رسید طرح سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهور باشد. این کاریکاتور با عنوان "ختم سوال" پس از آن منتشر شد که مقام معظم رهبری در سخنان خود در جمع بسیجیان ادامه پیگیری طرح سوال از رییس جمهور را در شرایط فعلی مصلحت ندانستند و در پی آن، نمایندگان مجلس، طرح سوال از رییس جمهور را پس گرفتند. اما انتشار این طرح اعتراض وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت؛ به طوریکه پدرام پاک‌آئین، مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرد به دلیل چاپ "مطالب توهین آمیز" از این روزنامه به قوه قضاییه شکایت کرده اند. پاک آئین همچنین گفت که پیش از این تذکراتی به این روزنامه داده شده است که این روزنامه به آنها توجهی نکرده است. این کاریکاتور روزنامه مغرب از این جهت با اعتراض مواجه شد که وزارت ارشاد معتقد است انتشار کاریکاتور رییس جمهور مطابق قانون مطبوعات ممنوع است. در پی این اتفاقات، روزنامه مغرب روز دوشنبه ۶ آذر در مطلبی با عنوان "کژتابی های یک طرح" منتشر کرد که بر طبق آن از آنچه رخ داد اعلام برائت کرده است. متن کامل توضیحات روزنامه مغرب به شرح ذیل است :
روزنامه «مغرب » طي سه ماه انتشار خود سعی کرده احترام به قانون اساسي و قانون مطبوعات را سرلوحه كار خود قرار دهد و با رعايت حريمهاي تعيين شده در اين قوانين و مصوبات شوراي عالي امنيت ملي رسالت اصلي خود در اطلاع رساني و آگاهي بخشي به مخاطب را ايفا كند. همانطور كه پيش ازاين نيز بارها تاكيد كرده ايم روزنامه «مغرب » روزنامه اي مستقل است كه به هيچ جريان، گروه يا فردي وابسته نيست و موضع گيري هايش در مقاطع مختلف نيز نه براساس منافع جناحي، كه بر مبناي اصولي است كه از روز نخس ت سياستگذاري شده است؛ اصولي كه در درجه اول بر حفظ منافع ملي و حركت در چارچوب نظام جمهوري اسلامي ايران استوار بوده و مشي انتقادي خود را نيز با در نظر گرفتن اين مواضع و دوري از خطوط قرمز تعيين شده و حفظ اخلاق حرفه اي و رسانه اي پي گرفته است. بر اين اساس همواره از توهين و تخريب افراد و گروهها دوري كرده و مرز بين نقد و تخريب را حفظ كرده است. انتخاب تصوير صفحه اول روزنامه پنجشنبه گذشته «مغرب » نيز بر پايه همين اصول صورت گرفت و اگر در زمان انتخاب اين طرح، ذره اي به توهين آميز بودن آن شك كرده بوديم قطعا مانع ازانتشار آن ميشديم. اين درحالي است كه معتقديم در شرايطي كه مقام معظم رهبري سران قوا و مسئولان را به وحدت و همراهي با يكديگر دعوت كرده اند، انتشار اين طرح فارغ از توهين آميز بودن يا نبودن آن به صلاح نبوده و از بابت كژتابيهاي آن متاسفيم. از این رو بابت انتشار اين طرح چه توهين برداشت شود و چه نه،از رئيس جمهور و نمايندگان محترم مجلس که به نوعی مرتبط با این سوژه بودند، پوزش ميخواهيم. باشد كه در اين روزها و شبهاي عزيز كه فرصتي است براي بازگشت به خود و طلب بخشش از درگاه خداوند منان، خطاهاي يكديگر را همچون اشكي كه براي سيد و سالار شهيدان(ع) و ياران باوفايش از ديده مي ريزيم، از دل بيرون ريخته و ياد خدا را جايگزين آن كنيم.
روزنامه مغرب در دور جدید ۷۸ شماره منتشر شده است. پیش از این در ۲۹ شهریور ماه نیز، تنها بعد از انتشار ۲۵ شماره، این روزنامه اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی منتشر نمی شود. آن زمان گفته شد این تصمیم خودخواسته "برای احترام به فشارهای تحمیلی دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از انتشار این روزنامه" گرفته شده است. اما بعد از یک روز، دوباره مغرب منتشر شد. روزنامه مغرب با سرمایه گذاری بسیار زیاد و تبلیغات فراوان پای به عرصه مطبوعات گذاشته بود.

کد مطلب: 14753
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *