۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۶

نشست فوق‌العاده مجمع عمومي سازمان ملل درباره سوريه

بان‌ كي‌ مون دبيركل سازمان ملل، با متهم كردن دولت سوريه به اعمال خشونت عليه شهروندان خود از مقامات اين كشور خواست تا به استفاده از هواپيما،‌ تانك و اسلحه‌هاي سنگين براي رويارويي با مخالفان پايان دهند.
بشار الجعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با اعلام اينكه دمشق به طور كامل از طرح‌هاي سازمان ملل حمايت مي‌كند از نقش مخرب برخي كشورها در سوريه انتقاد كرد. وي در سخناني در مجمع عمومي با بيان اين كه راه حل بحران كشور بايد سوري باشد، گفت، سوريه با تعيين الابراهيمي به عنوان "نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل" موافقت كرده و با ابراهيمي همكاري‌هاي لازم را براي موفقيت در ماموريتش انجام خواهد داد.
مجمع عمومي سازمان ملل با برگزاري نشستي فوق‌العاده درباره سوريه از طرف‌هاي درگير در اين كشور خواست تا به درگيري‌ها و نقض حقوق بشر پايان دهند.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره، مجمع عمومي سازمان ملل با حضور اخضر الابراهيمي نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه نشست فوق‌العاده‌اي را در خصوص تحولات اين كشور برگزار كرد و حاضران از دو طرف درگير در سوريه خواستند تا هرچه سريعتر به خشونت‌ها پايان دهند.

در اين جلسه بان‌ كي‌ مون دبيركل سازمان ملل، با متهم كردن دولت سوريه به اعمال خشونت عليه شهروندان خود از مقامات اين كشور خواست تا به استفاده از هواپيما،‌ تانك و اسلحه‌هاي سنگين براي رويارويي با مخالفان پايان دهند.

بان‌ كي‌ مون در سخناني كه در مجمع عمومي سازمان ملل ايراد كرد، گفت: دولت و مخالفان با پرداختن به عمليات نظامي حقوق بشر را نقض مي‌كنند و ما خواستار توقف هرچه سريعتر خشونت‌ها هستيم كه به غيرنظاميان آسيب جدي وارد كرده است.

وي ادامه داد:‌ دولت سوريه در حمايت از ملت خود و احترام به حقوق بشر شكست خورده و بايد به اقدامات نظامي خود پايان دهد.

وي همچنين از مخالفان سوريه خواست تا دست از مبارزات مسلحانه بردارند و پاي ميز مذاكره بنشينند.

دبيركل سازمان ملل با اشاره به دخالت‌هاي برخي از كشورها در امور سوريه گفت: وضعيت سوريه هم اكنون به مرحله وحشتناكي رسيده و برخي كشورها با كمك نظامي به طرف‌هاي درگير به اين مساله كمك مي‌كنند كه اين امر باعث گسترش دردهاي ملت‌ سوريه شده است.

وي ادامه داد: ادامه اين وضعيت عواقب نامطلوبي به دنبال خواهد داشت و نبايد درگيري‌ها در اين كشور گسترش يابد.

بان‌ كي‌ مون گفت: تا كي قتل‌ عام مردم سوريه ادامه يابد تا دولت سوريه شيوه خود را در برخورد با اوضاع كنوني تغيير دهد، تا كي مردم سوريه كشته شوند تا خشونت‌ها در اين كشور متوقف شود.

دبيركل سازمان ملل همچنين انتقادهاي شديدي را متوجه نظام حاكم سوريه كرد و گفت: استفاده از هواپيما، تانك و سلاح‌هاي سنگين بايد هرچه سريعتر متوقف شود.

وي با اشاره به حوادث رخ داده در شهر داريا سوريه گفت: قتل عام داريا يك فاجعه انساني و نقض آشكار حقوق بشر و قوانين بين‌المللي است كه بايد اين امر روشن شود و نبايد دوباره شاهد چنين فجايعي در سوريه باشيم.

وي با هشدار به احتمال گسترش ناآرامي به كشورهاي همسايه سوريه گفت: وضعيت سوريه بسيار شكننده است و در صورت سرايت ناآرامي به خارج از سوريه تمامي منطقه ناامن خواهد شد.

بان كي مون گفت: ويراني‌ها در سوريه به مرحله فاجعه‌ باري رسيده كه اين امر در آينده سوريه تاثير بسياري خواهد داشت.

دبيركل سازمان ملل وضعيت آوارگان سوري را بسيار فاجعه‌بار ارزيابي كرد و گفت: بيش از دو نيم ميليون آواره سوري در داخل و خارج اين كشور با وضعيت اسف‌باري روبرو هستند و نياز به كمك‌هاي فوري دارند.

بان‌ كي‌ مون با اشاره به ماموريت اخضر الابراهيمي در سوريه گفت: ابراهيمي مي‌تواند به طرف‌هاي درگير در سوريه كمك كند تا يك نظام دموكراتيك چند حزبي در اين كشور مستقر كند.

بان کی مون ماموریت الابراهیمی را "بسیار دشوار، اما قابل انجام" خواند.

وي گفت كه وضعیت در سوریه "به سوی خشونت بیشتر" پیش می‌رود.

او استفاده بیشتر از اسلحه را "بسیار خطرناک و تاثرآور" دانست.

الابراهيمي نيز در سخناني كه پس از نطق بان‌ كي‌ مون ايراد كرد، عنوان داشت: من و معاونم ناصر القدوه از هيچ تلاشي براي تحقق روياي صلح در سوريه فروگذار نخواهيم كرد.

وي همچنين اعلام كرد كه به زودي براي ديدار با نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب، راهي قاهره خواهد شد و پس از آن براي گفت‌وگو با مقامات سوري به دمشق پايتخت اين كشور مي‌رود.

وي ادامه داد: آينده سوريه را ملت سوريه مي‌سازند و هيچ طرف ديگري در آن سهم نخواهد داشت و تلاش‌ها در سوريه زماني به نتيجه خواهد رسيد كه تمامي طرف‌هاي موجود در اين كشور براي رسيدن به صلح و توافق تلاش كنند.

الابراهیمی در سخنان کوتاه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: وضعیت در سوریه "رو به بدتر شدن" است و مردم در این کشور "رنج زیادی را متحمل شده‌اند.

وی در ادامه سخنانش گفت: آینده سوریه تنها به دست مردم این کشور ساخته خواهد شد.

همزمان فرستاده ویژه سازمان ملل، بر حمایت جامعه بین المللی در حل بحران سوریه تاکید کرد و نیاز به آن را "فوری" دانست.

وی در ادامه گفت: راه حل تنها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که همه با هم کمک کنند.

در همين حال بشار الجعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با اعلام اينكه دمشق به طور كامل از طرح‌هاي سازمان ملل حمايت مي‌كند از نقش مخرب برخي كشورها در سوريه انتقاد كرد.

وي در سخناني در مجمع عمومي با بيان اين كه راه حل بحران كشور بايد سوري باشد، گفت، سوريه با تعيين الابراهيمي به عنوان "نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل" موافقت كرده و با ابراهيمي همكاري‌هاي لازم را براي موفقيت در ماموريتش انجام خواهد داد.

بشار الجعفري ادامه داد: استعفاي كوفي عنان نماينده پيشين سازمان ملل در سوريه، نبايد ادامه پيگيري طرح شش ماده‌اي سازمان ملل كه از حمايت قطعنامه ۲۰۴۲ شوراي امنيت نيز برخوردار است متوقف شود.

نماينده سوريه در سازمان ملل با انتقاد از كشورهاي كمك كننده به مخالفان مسلح گفت:‌ ما از تمامي كشورهاي عربي،‌ منطقه‌اي و طرف‌هاي بين‌المللي مي‌خواهيم تا براي موفقيت الابراهيمي در ماموريتش با وي همكاري لازم را انجام دهند.

وي عمليات نيروهاي نظامي سوريه را حمايت از ملت سوريه و تاسيسات زيربنايي كشور خواند و گفت:‌ براي همگان مشخص است كه ارتش سوريه با چه كساني مقابله مي‌كند و مخالفان مسلح از سوريه چه كشورهايي حمايت مي‌شوند.

ناصر عبدالعزيز الانصر نماينده قطر در سازمان ملل و رييس دوره‌اي مجمع عمومي، نيز در سخنان خود در افتتاحيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل از ادامه خشونت‌ها و آسيب ديدن غيرنظاميان در سوريه به شدت انتقاد و تاكيد كرد كه سازمان ملل نبايد درباره خشونت‌ها در سوريه بي‌تفاوت باقي بماند و بايد اقدامي جدي انجام دهد.
کد مطلب: 5598
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *