۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۵
بی بی سی اعلام کرد:

سقوط اقتصاد رقابتی آمریکا به رتبه هفتم

مجمع اقتصاد جهانی در فهرست رتبه بندی اخیرش در رابطه رقابتی بودن اقتصاد کشورهای جهان، اقتصاد آمریکا را از مقام اول در پنج سال پیش، به رتبه هفتم در سالجاری میلای تنزل داده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، مجری خبر اقتصادی این شبکه ابتدا گفت، مجمع اقتصاد جهانی که سالانه در منطقه داووسِ سوئیس گردهم‌آییِ بین‌المللی برگزار می‌کند، همچنین یک مرکز مطالعاتی است که طی گزارش سالانه خود که درباره رقابتی بودن اقتصاد کشورهای مختلف جهان تهیه و تنظیم می کند، این کشورها را در از لحاظ اقتصادی، رتبه‌بندی می‌کند.
وی افزود، در گزارش امسال رقابتی‌ترین اقتصاد جهان در اختیار سوئیس است و پس از آن کشورهای سنگاپور و فنلاند در رتبه های دوم و سوم جای گرفته‌اند. از سوی دیگر، آمریکا روند نزولی را در سال‌های اخیر در این خصوص طی کرده و در گزارش امسالِ این مجمع، رتبه آمریکا از پنجم در سال گذشته به هفتمین کشور دارای اقتصاد رقابتی در جهان تنزل پیدا کرده است. همچنین با مطالعه این گزارش شکاف فزاینده میان کشورهای اروپایی در زمینه اقتصادی مشاهده می شود. مثلاً در حالی که کشورهای شمالی اروپا از رتبه‌های خوبی برخوردارند، کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا، پرتغال و یونان با کاهش قابل ملاحظه‌ی رتبه‌هایشان در این گزارش روبرو شده‌اند.
مجری این شبکه افزود، به علاوه، در میان کشورهای بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود، کشور چین دارای رقابتی‌ترین اقتصاد به شمار می‌آید و در رتبه بیست و نهمِ این رده بندی قرار دارد.
جنیفر بلانک، اقتصاددان ارشد مجمع اقتصاد جهانی که یکی از نویسندگان گزارش سالانه این مجمع در رابطه با رقابتی بودن اقتصاد کشورهای دنیا است، طی گفتگوی زنده در استودیوی لندن بی بی سی با مجری این شبکه گفت: منظور ما از رقابتی بودن اقتصاد هر کشور مولد و فعال بودن آن کشور در زمینه‌های مختلف اقتصاد و صنعت است.
وی افزود، از عواملی که به زاینده و رقابتی شدن اقتصاد کشورهای جهان کمک می کند می‌توان به میزان تحصیلات شهروندان، کیفیت زیرساخت‌های هر کشور، میزان ابداع و نوآوری در زمینه های علمی و اقتصادی، محیط و فضای مربوط به اقتصاد کلان و همچنین عملکرد بازارهای مختلفِ کار، کالا و مالیِ در کشورهای مختلف دنیا، اشاره کرد.
مجری این شبکه پرسید با توجه به عوامل فوق که شما به آن اشاره کردید، چه بلایی بر سر آمریکا آمده که روند نزولی را در سال های اخیر در این رتبه بندی طی کرده است، زیرا در چند سال پیش آمریکا در رتبه اول این طبقه بندی قرار داشت؟ بلانک پاسخ داد، بله، آمریکا از پنج سال پیش که در رتبه اول قرار گرفته بود تاکنون روند مستمر نزولی داشته است. وی افزود، مشکل اصلی در آمریکا مسئله اختراعات و ابداعات نیست زیرا هنوز از این لحاظ، آمریکا از قدرت‌های بزرگ نوآور جهان محسوب می شود. این در حالی است که ضعف‌هایی در اقتصاد آمریکا بوجود آمده که از رقابتی بودن اقتصاد آمریکا در برابر رقبای جهانی کاسته است.
مثلاً آمریکا با مشکلاتی در زمینه هایی از قبیل عدم توازن هزینه های اقتصاد کلان، افزایش شدید هزینه های دولتی که از کنترل خارج شده و بخشی قابل توجهی از آن براساس استقراض بوده و همچنین تشدید نگرانی‌ها درباره بازارهای مالی این کشور، روبرو شده است. از همین رو، جامعه تجاری و صنعتی آمریکا بسیار نگران قابلیت‌های دولتمردان آمریکایی برای انجام آنچه برای آینده‌ی کشورشان مفید باشد، هستند.
اقتصاددان ارشد مجمع اقتصاد جهانی درباره اقتصاد انگلیس و کاهش رتبه رقابتی آن گفت: محیط اقتصاد کلان در انگلیس بسیار نگران‌کننده است. وی افزود، اگر هزینه‌های دولتی در انگلیس تحت کنترل درنیاید و سرمایه گذاری‌های لازم نیز برای مولد نگه داشتنِ اقتصاد انگلیس در زمینه های تحصیلات و مرمت زیرساختها ادامه نیابد، نگرانی‌ها درباره آینده‌ی اقتصادی انگلیس به مراتب بیشتر از گذشته خواهد شد.
کد مطلب: 5674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *