۰
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۳
صفار هرندی:

حیثیت اصولگرایی نباید در انتخابات خرج اشخاص شود

وزیر سابق دولت با بیان اینکه ما به جای مطرح کردن ۵ نفر باید ۵ تیم ریاست جمهوری را مشخص کنیم، گفت: برنامه‌محوری و تیم‌محوری باید مطالبه اصلی ما باشد.
 محمدحسین صفار‌ هرندی وزیر سابق دولت در نشستی که عصر امروز (چهارشنبه) در محل جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، درباره انتخابات ریاست جمهوری و باید‌ها و نبایدها‌ی آن اظهار داشت: در انتخابات به دنبال اشخاص بودن یک اشتباه و نگاهی انحرافی است و در واقع ما مدتهاست که مشغول شخص محوری هستیم.

صفار هرندی با اشاره به عقبه تاریخی شخص‌محوری در انتخابات ادامه داد: در دو دهه اخیر سنت انتخاباتی ما این بوده که اگر کسی مورد توافق عمومی است رئیس‌جمهور شود.

وزیر ارشاد دولت نهم بر همین اساس به ماجرای بنی‌صدر در زمان صدر انقلاب اشاره کرد و گفت: در آن زمان رقابتی جدی بین دو گرایش وجود داشت و سازمان‌هایی که در حال حاضر منحل شده‌اند همچون مجاهدین خلق در انتخابات دخیل بودند.

وی ادامه داد: پس از فرار بنی‌صدر از کشور قرار شد رئیس‌جمهوری انتخاب کنیم که سیئات بنی‌صدر را نداشته باشد لذا منتخب افکار عمومی رجایی بود.

صفار هرندی افزود: پس از شهادت شهید رجایی ریاست جمهوری حضرت آقا مطرح شد و ایشان مخالفی هم نداشت و در واقع همه پذیرفته بودند که ایشان رئیس‌جمهور شود.

وزیر سابق دولت یادآور شد: در آن زمان عسگراولادی، زواره‌ای و شیبانی برای رسمیت انتخابات در این عرصه وارد شدند و البته طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که ما به آقا رای می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این وضعیت تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۲ ادامه داشت خاطرنشان کرد: کسی که جسارت کرد و گفت ما به هاشمی انتقاد داریم احمد توکلی بود و در واقع وی دوره اول هاشمی را نقد جدی کرد که حاصل آن نیز رای قابل توجهی برای توکلی بود.

صفار هرندی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۶۴ برخی از بازیگوشان عرصه سیاسی می‌خواستند شخصی را مقابل آقا علم کنند گفت: آنها دانشجویان دفتر تحکیم را تحریک کردند که در مقابل آقا گزینه‌ای مطرح کنند لذا وقتی این خبر به امام رسید فرمودند که این بچه‌بازی‌ها را کنار بگذارید و از طریق موسوی اردبیلی پیغام دادند که این کار را انجام ندهید.

وزیر ارشاد دولت نهم با تاکید بر اینکه انتخابات سال ۷۶ به صورت جدی وارد فضای دوقطبی شد تصریح کرد: در آن شرایط دو جریان به اسم حافظ وضع موجود و جریانی تحت عنوان تحول‌طلب شکل گرفت.

وی ادامه داد: نتیجه انتخابات سال ۷۶ نتیجه به سطوح آمدن مردم از برخی روش‌های اجرایی زمان هاشمی به ویژه در زمینه معیشتی و فرهنگی بود.

صفار هرندی بر همین اساس به شکل‌گیری برخی سنت‌های جاهلی همچون لقب درست کردن و مجسمه‌سازی برای افراد اشاره کرد و گفت: این مسائل برای جامعه آزاردهنده بود لذا وقتی مردم تورم ۴۹ درصدی را می‌دیدند و متوجه می‌شدند که به اعتبار ما در دنیا خدشه وارد شده از این نابسامانی‌ها ناراضی بودند.

وزیر سابق دولت با یادآوری این موضوع که این شرایط جامعه را به سمت انتظار تغییر و تحول برد خاطرنشان کرد: خاتمی با شعارهای جذاب پس از مدتی دور بودن از عرصه سیاسی به انتخابات وارد شد و به دلیل اینکه وی به دنبال تغییر سیاست کارگزاران نبود مدیران هاشمی را به ویژه در حوزه اقتصادی ابقا کرد.

وی با بیان اینکه خاتمی با زرنگی نگفت که برای ادامه راه هاشمی به میدان آمده است افزود: اما بالعکس ناطق با برآورد غلطی که داشت گفت: ما می‌خواهیم مسیر هاشمی را ادامه دهیم لذا در انتخابات شکست خورد.

وزیر سابق دولت در ادامه به شکل‌گیری دوگانه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر اصلاحات نمرده و موجودیت خود را حفظ کرده است البته این جریان خیلی ضربه خورده و بی‌آبرو و بی‌اعتبار شده اما موجودیت خود را از دست نداده و در ساحت روشنفکری، فرهنگ و هنر، موجودیت دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: این جریان بین توده‌های مردم صلاحیت ندارد چرا که تا زمانی که خاطرات تلخ منتسب به آنها از ذهن مردم پاک شود زمان می‌برد.

صفار هرندی تنها راه بازگشت آنها به زندگی طبیعی سیاسی را اعلام برائت از بدعت‌های ناروا در سال ۸۸ و دوران مسئولیتشان عنوان کرد و افزود: آنها از سال ۷۶ تا ۸۴ سنت‌های جاهلی را زنده کردند و ضدارزش‌ها را به ارزش تبدیل کردند.

وزیر ارشاد دولت نهم در همین زمینه به تحصن علیه حکومت دینی و خروج از حاکمیت اشاره کرد و گفت: آنها در برخی بیانیه‌های خود از حاکمیت دوگانه دفاع کردند لذا اصلاح‌طلبان باید با توبه اعلام برائت کنند و مرز خود را با فتنه نشان دهند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند شما به جای شورای نگهبان حرف می‌زنید متذکر شد ما به عنوان بخشی از افکار عمومی این مباحث را مطرح می‌کنیم و معتقدیم کسانی که قاعده بازی را بر هم زدند، صلاحیت ورود به بازی جدیدی را ندارند.

صفار هرندی با بیان اینکه مشکل اصلی اصلاحات این بود که در مبانی اصلی خود وحدت نداشتند، یادآور شد: در بین این جریان از کسانی که نسبت به بقای نظام دچار تردید بودند تا افرادی که شکی در وفاداری‌شان نیست وجود داشت.

وزیر سابق دولت ادامه داد: تا جایی که بنده در جریان اصولگرایی رصد کردم تغییر در مبانی را ندیده‌ام هرچند ما در جبهه اصولگرایی برنامه‌های مختلفی را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در یکسالی که تا انتخابات باقی مانده ما نباید به دنبال مصادیق باشیم گفت: در واقع تا زمانی که مشخص نشود چه می‌خواهیم نباید سراغ اشخاص برویم.

صفار هرندی به تولد گفتمان اصولگرایی در انتخابات دوم شورای شهر در سال ۸۱ اشاره کرد و گفت: این تعبیر را ما در روزنامه کیهان مطرح کردیم.

وزیر سابق دولت یادآور شد: مجموعه‌ای که به اسم اصولگرایی هرچه عقبه داشته پای یک شخص ریخته و او را به میدان آورده است اما آن شخص این موضوع را حاشا می‌کند.

وی تاکید کرد: ما نباید حیثیت اصولگرایی را در گرو شخص‌گرایی قرار دهیم اما متاسفانه ما الان هم به دنبال شخص‌گرایی هستیم.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: توافق بر سر نامزدی واحد آسان نیست چرا که اگر اینچنین بود ما در انتخابات مجلس اینگونه عمل می‌کردیم لذا به جای بحث در گزینه مطلوب باید درباره برنامه مطلوب اصولگرایان بحث کنیم چرا که مبانی مشترک بسیار زیاد است.

وزیر سابق دولت تاکید کرد: جنبش دانشجویی برای رسیدن به برنامه مشترک اصولگرایان باید وارد عرصه شود چرا که ما حزب نداریم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه آینده می‌تواند در قالب ۵ شاخه و محور همچون تکنوکرات‌ها‌ی اصولگرا، آرمان‌گراهای اصولگرا و تند‌روهای اقتصاد دولتی مطرح شود.

صفار هرندی در پایان تصریح کرد: ما به جای اینکه ۵ نفر را مطرح کنیم باید ۵ تیم ریاست جمهوری را مشخص کنیم از این رو برنامه‌محوری و تیم‌محوری باید مطالبه اصلی ما باشد.
کد مطلب: 5689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *