۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۶
شخصیت‌های افغان در گفت‌وگو با یک روزنامه پاکستانی:

کلید صلح افغانستان در دست اسلام‌آباد است

در حالی که مدیریت "پایان بازی" در افغانستان مقوله دشواری برای آمریکا و متحدان غربی‌اش به شمار می‌رود اما بسیاری از رهبران افغان بر این باورند که راه حل این موضوع ساده است و جاده صلح در کابل از اسلام‌آباد می‌گذرد.
به نقل از پایگاه خبری "تریبون"، ۲ چهره سیاسی برجسته افغان بر این باورند که پاکستان هنوز طالبان را کنترل می‌کند.

"احمد ضیا مسعود" رهبر "جبهه ملی افغان"، مهم‌ترین ائتلاف اپوزیسیون این کشور، در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: آمریکایی‌ها قادر به انجام این کار نیستند و این تنها پاکستان است که می‌تواند طالبان و "شبکه حقانی" را برای نشستن پای میز مذاکره متقاعد کند.

وی تصریح کرد که دستیابی به طالبان بدون حضور پاکستان در این پروسه بی‌فایده خواهد بود.

به نوشته این منبع، این اظهارات نشان‌دهنده این باور گسترده در کابل است که طالبان تنها در صورتی که پاکستان از آنان بخواهد حاضر به صلح هستند.

"مولوی قیام‌الدین کشاف" معاون "شورای عالی صلح افغانستان" نیز در این باره گفت: پاکستان همیشه سیاسی‌بازی می‌کند و ما می‌دانیم که طالبان هنوز تحت سیطره این کشور قرار دارند.

بسیاری از کارشناسان، نقش پاکستان برای انجام یک انتقال آرام در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور را حیاتی می‌دانند.

با این حال، "محمد صادق" سفیر پاکستان در افغانستان، این اظهارات را سوءتفاهم دانسته و تأکید می‌کند که پاکستان همچنان از روند صلح به رهبری خود افغان‌ها حمایت می‌کند و جامعه بین‌الملل نیز باید به پاکستان اعتماد کند.

وی در گفت‌وگو با این روزنامه گفت که به رغم برخی سوءتفاهمات به وجود آمده، موضوعات پیرامون نقش پاکستان در این روند طی چند سال اخیر تغییر کرده است.

به گفته صادق، اسلام‌آباد خواهان پاک کردن گذشته است و مشتاقانه منتظر همکاری با همه گروه‌های افغان است.

وی تصریح کرد: ایده انتقال سفارتخانه ما به منطقه‌ای ازبک و تاجیک نشین، نشان می‌دهد که گروه خاصی در افغانستان محبوب ما نیست.

به نوشته این منبع، به نظر می‌رسد که این اقدامات در حال نتیجه دادن باشد چون در سفر اخیر نخست‌وزیر پاکستان به کابل، تعداد زیادی از رهبران "اتحاد شمال" در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت پاکستان در منطقه " کارته پروان" حاضر بودند.

با این حال، رهبر جبهه ملی افغان تصریح کرد که آماده همکاری با پاکستان است.
کد مطلب: 573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *