۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۷
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

در برابر اقدام کانادا مقابله سختی خواهیم کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «این اقدام کانادا در جهت بهره برداری سیاسی صورت گرفته است. یعنی یک روابط سطح بسیار پایین بی اثر را به یک اهرم سیاسی – تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند و الا وجود خود روابط هیچ اثری در فعالیت های دو کشور نداشت.»
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «من این اقدام دولت کانادا را انتحار دیپلماتیک نام گذاری کردم. یعنی دولت کانادا در راستای سیاست های آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و انگلیسی ها که از موفقیت های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ماههای اخیر به شدت عصبانی هستند، دست به یک رفتار انتحاری زد و این اقدام را به عنوان یک حرکت سیاسی اعلام کرد.»

وی ادامه داد: «روابط ما با کانادا روابط عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی نیست؛ بلکه یکسری خدمات کنسولی در این کشور انجام می شد. این خدمات کنسولی هم مدت هاست که به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. یعنی قطع ارتباط می شد یا نمی شد خیلی تاثیری در روابط ایران و کانادا نداشت.»

وی افزود: «لذا این اقدام کانادا در جهت بهره برداری سیاسی صورت گرفته است. یعنی یک روابط سطح بسیار پایین بی اثر را به یک اهرم سیاسی – تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند و الا وجود خود روابط هیچ اثری در فعالیت های دو کشور نداشت.»

نقوی در پاسخ به این سوال که آیا مخالفت کانادا با عدم استرداد خاوری در این اقدام تاثیر داشته است؟، گفت: «اصل این اقدام کانادا همراهی و هم جهتی با سیاست های آمریکا و اسرائیل است. اما اینکه بهانه هایی مانند بحث سوریه بیاورند و ادعاهای بی اساسی در این باره و درباره فعالیت های هسته ای ایران مطرح کنند، خارج از منطق و بنیه استدلالی قوی است.»

وی ادامه داد: «چرا که اگر کانادا به فکر مردم سوریه بود، باید یک سال قبل روابط خود را با برخی کشورهای همسایه سوریه به طور کامل قطع می کرد. چون این کشورها به تروریست ها سلاح می دهند و امکانات نظامی برای بمب گذاری در اختیار آنها می گذارند و شهروندان سوری با خدمات آنها از بین می روند. لذا این ادعا که کاملا بی اساس است.»

وی افزود: «در ارتباط با مسئله هسته ای ایران هم که باید گفت بیش از یک دهه است که این مسئله در حال گفتگو و مذاکره می باشد. چه اتفاق جدیدی روی داده که دولت کانادا چنین تصمیمی می گیرد؟ پس این استدلال هم بی اساس است.»

نقوی با بیان اینکه موضوع خاوری موضوعی جزئی در روابط کنسولی میان دو کشور است گفت: «مطابق مقررات اینترپل کانادا موظف است وظایف دیپلماتیک خود را انجام دهد و اگر به این وظایف عمل نکند این کشور مقید به اصول دیپلماسی بین المللی نیست.»

وی افزود: «بنابراین این مسئله آنقدر مهم نیست که در روابط دو کشور بتواند اثرگذر باشد. لذا همانطور که گفتم این اقدام یک انتحار دیپلماتیک بود و در راستای سیاست های رژیم اشغالگر قدس، آمریکایی ها و انگلیسی ها صورت گرفت.»

وی درباره درخواست ایران از کانادا درباره خاوری گفت: «به هر حال جمهوری اسلامی مطابق مقررات بین المللی درخواست استرداد خاوری را کرده است و کانادا هم موظف است که پاسخگو باشد.»

نقوی در پاسخ به این سوال که اگر سایر کشورها به دنبال انگلیس و کانادا قصد تعطیلی سفارت خود در تهران را داشته باشند، ایران چه واکنشی خواهد داشت؟، گفت: «ما خواهان برقراری ارتباط دیپلماتیک با همه کشورهایی هستیم که اصول روابط دیپلماتیک را رعایت بکنند و در چارچوب سیاست خارجی ایران گام بردارند و دست از خوی سلطه گری و تجاوزگری و دخالت در امور داخلی کشور ما بردارند و روابط مسالمت آمیز و دوجانبه و بر اساس منافع ملی دو کشور و یا چندجانبه برقرار کنند.»

وی ادامه داد: «ما خواهان قطع ارتباط با هیچ کشوری جز رژیم اشغالگر قدس که ما اصلا آن کشور را به رسمیت نمی شناسیم نبوده و نیستیم. حتی رابطه ما با آمریکا هم از سوی آمریکایی ها قطع شد. ما خواهان قطع ارتباط نبودیم. اما با سلطه گری و خوی استکباری این کشورها به شدت مقابله و مبارزه می کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «حال اگر کشوری بخواهد به خاطر دستیابی به منافع استکباری و سلطه گری خود و در جهت دشمنی با انقلاب و ملت ما گام بردارد و دست به چنین اقداماتی بزند؛ قطعا ما مقابله سخت تری خواهیم کرد.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به احتمال وضع تحریم های بیشتر از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: «ما این نوع عکس العمل ها را حاصل پس لرزه های موفقیت جمهوری اسلامی در برگزاری جنبش عدم تعهد می دانیم و همانطور که مقام معظم رهبری تعبیر فرمودند ما در این جنگ دیپلماتیک پیروز شدیم و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی قدرت مدیریت بین المللی خود را به رخ دشمنانش کشید.»

وی ادامه داد: «لذا این عکس العمل ها به دلیل آن موفقت ها است و ملت ایران زیر بار زور و سلطه نخواهند رفت. اروپایی ها تا جایی که توانستند علیه ما تحریم، فشار و محدودیت ایجاد کردند و دیگر چه کاری می خواهند بکنند که تا حالا نکردند.»

وی در پایان تاکید کرد: «بنابراین ما در مقابل این زورگویی ها و سلطه گری ها تسلیم نخواهیم شد و با هر نوع عمل آنها قطعا از قاعده عکس العمل متقابل استفاده خواهیم کرد و با آنها برخورد خواهیم کرد.»

 
کد مطلب: 5985
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *