۱
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۵
از سوي کميته بانوان خانه احزاب در ديدار با آيت‌الله بيات زنجاني‌ مطرح شد:

اتحاد و همدلي، راهکار تحقق مطالبات زنان

اعضای کمیته بانوان خانه احزاب با آیت الله بیات زنجانی دیدار کردند.
اتحاد و همدلي، راهکار تحقق مطالبات زنان

اعضای کمیته بانوان خانه احزاب با آیت الله بیات زنجانی دیدار کردند.
به گزارش کميته بانوان خانه احزاب، فهيمه خان محمد‌زاده، رييس اين کميته در جلسه ديدار با آيت‌الله بيات زنجاني، مرجع عاليقدر در قم ضمن ارايه گزارش از فعاليت‌هاي بانوان در خانه احزاب، گفت: خوشبختانه بانوان با گرايش‌هاي سياسي مختلف از جمله اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل و اعتدالگرا، توانسته‌اند به دور از هرگونه تعصبات جناحي و سليقه سياسي به دور هم جمع شده و مطالبات زنان جامعه را پيگيري کنند

وي با اشاره به فعاليت جدي و دوباره احزاب در دولت يازدهم، افزود: از سر‌گيري فعاليت خانه احزاب و تعامل مثبت معاونت سياسي وزارت کشور نويد بخش آينده روشن در خصوص افزايش قدرت و توان احزاب و اهميت به تحزب در کشور است . خان محمد‌زاده با اشاره به اينکه بر‌اساس تصيم‌هاي اتخاذ شده رياست خانه احزاب به صورت دوره‌اي و چرخشي بين اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و مستقلين و اعتدالگرايان خواهد بود، گفت: در همين راستا رياست آقاي غفوري فرد از طيف اصولگرا به پايان رسيده و آقاي حشمتيان از طيف مستقلين و اعتدالگرايان سکان رياست خانه احزاب را به دست گرفته است و سال بعد اصلاح‌طلبان اين مسئوليت را به عهده خواهند داشت.رييس کميته بانوان خانه احزاب به نشست اين کميته با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ‌اشاره و خاطر‌نشان کرد: سعه صدر، اتحاد و همدلي و فعاليت‌هاي صنفي کميته بانوان خانه احزاب نويد بخش چشم‌انداز روشن براي پيشبرد مطالبات مربوط به زنان از سوي دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول است.

سميه طهماسبي،رييس شاخه بانوان حزب اعتماد ملي نيز در ادامه اين نشست با اشاره به ظرفيت‌هاي فقه شيعي، گفت: ظرفيت بالاي فقه شيعي اين توانايي و امکان را دارد که احکام ديني را روزآمد کرده و متناسب با شرايط جديد رهنمودهايي را براي مردم داشته باشد.وي با اشاره به اينکه جاي تاسف دارد که با وجود اين ظرفيتها شاهد بن بستهايي بر سر راه تحقق انسانيت زنان وجود دارد، افزود: اين در حالي است که در صدر اسلام پيامبر اکرم(ص)تحول بزرگي را در زمينه تحقق حقوق زنان ايجاد کردند، اما پس از مدتها به خاطر مقاومت‌هايي که در اين زمينه به وجود آمد آن تلالو، درخشش خود را از دست داد.طهماسبي با بيان اينکه شرايط به گونه اي پيش رفت که امام خميني(ره) در ارزيابي شرايط اجتماعي و سياسي فرمودند به زنان ظلم تاريخي شده است، گفت: بنابراين به صراحت مشاهده مي‌کنيم که در طول تاريخ فراز و نشيب‌هايي پيش آمده که قدرت مردان در سياست و اقتصاد مانع از آن شده که زنان در اين عرصه‌ها بروز و ظهو‌ري داشته باشند و حتي در خانواده هم نتوانسته اند نقش خود را به خوبي ايفا کنند. وي با اشاره به اينکه متاسفانه سياستها به گونه اي پيش رفته است که پيام انقلاب اسلامي‌در اين زمينه محقق نشده و جامعه زنان در احقاق حقوق خود با چالشهايي مواجه است، گفت: الزامات فراواني دست و پاي زنان را براي رشد سياسي و مشارکت در تصميم‌گيري‌ها بسته است. مسئول شاخه زنان حزب اعتماد ملي ادامه داد: مشکلات زيادي در زمينه طلاق و ساير مسايل وجود دارد.

وي تصريح کرد: بايد علما به اينگونه مسايل و موضوعات مربوط به زنان توجه داشته و در اين خصوص فرهنگ سازي کنند اما متاسفانه شاهديم،معارف را طوري باز توليد مي‌کنند که شايد صاحب شريعت هم از اين موضوع راضي نباشد،به همين دليل لازم است طلاب توجيه شده و آموزش ببينند.

افسانه اقبال‌نيا، رييس سازمان زنان حزب اسلامي‌کار نيز در ادامه اين نشست به بحث اشتغال و امنيت شغلي زنان اشاره و خاطر‌نشان کرد: بايد اقدامات لازم در راستاي اشتغالزايي زنان صورت گيرد . وي با اشاره به ايجاد محدوديت‌ها و جلوگيري از گسترش اسيد‌پاشي در جامعه گفت: لازم است دولت به عنوان مدعي‌العموم به موضوع ورود پيدا کند تا کسي به راحتي جرات انجام چنين اقدام شنيعي و خشونت‌آميزي را نداشته نباشد. فاطمه اصلان زاده، دبير کميته بانوان خانه احزاب و مسئول شاخه زنان حزب همبستگي دانش آموختگان ايران(هدا) نيز در ادامه با اشاره به جايگاه علما و مراجع نزد ملت دين مدار ايران اسلامي،گفت: زنان همواره در انتخابات و افزايش مشارکت سياسي که نشانه مشروعيت و مقبوليت حکومت است نقش بسيار موثر و تاثيرگذاري دارند اما با وجود اين فعاليت چشمگير، چندان به فعاليت‌هاي سياسي سازمان يافته و تشکيلات رويکرد مثبتي ندارند، بنابراين به نظر مي‌رسد ترغيب و تشويق به فعاليت‌هاي سياسي و برخورداري از زندگي سياسي مي‌تواند قدرت سياسي اين بخش عظيم از جامعه را افزايش داده و منجر به ارتقاي جايگاه زنان در حوزه سياست داخلي و خارجي شود.وي با اشاره به جايگزيني عدالت جنسيتي و توانمند‌سازي زنان به جاي برابري جنسيتي، گفت: اميدواريم با حمايتهاي که از سوي مراجع و علما صورت مي‌گيرد شاهد تناسب زنان و مردان در دسترسي به امکانات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در عرصه‌هاي مختلف باشيم تا از اين طريق بخشي از مشکلات پيش روي زنان برطرف شود. دبير کميته بانوان خانه احزاب با اشاره به ضرورت افزايش جايگاه زن در عرصه مديريتي و تصميم‌گيري، گفت: اعتماد به زنان در زمينه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌هاي جامعه منجر به حل مشکلات و چالش‌هاي پيش روي جامعه زنان خواهد شد.

فريده حقيقي ارسي، نايب رييس کميته بانوان خانه احزاب و مسئول شاخه زنان حزب آزادي با اشاره به ضرورت حل مشکلات پيش روي جوانان گفت: با نگاه نو مي‌توان گرايش جوانان را به دين افزايش دهيم. گفتني است در اين نشست خديجه جدا به نمايندگي از حزب نداي ايرانيان، خانم آذرنيا از انجمن اسلامي ‌مدرسين دانشگاه و خانم يزدي فر از حزب مردم‌سالاري حضور داشتند. در ادامه آيت‌الله بيات زنجاني ضمن عرض خوشامد به ميهمانان، بيانات خود را با پاسخ به يکي از حضار که پيرامون ارتباط زن و مرد در اسلام و تلقي برتري يکي نسبت به ديگري سؤالي را مطرح کرده بود آغاز کرده و گفت: رابطة زن و مرد نسبت به يکديگر، رابطه‌اي شبيه باغبان و باغ است.

همانطوري که باغبان بدون باغ و نيز بالعکس آن معنا نمي‌يابد، زن و مرد نيز بدون يکديگر بي‌معنا خواهند بود و همين بي‌معنائي يکي بدون ديگري، نشاندهنده عدم برتري هيچ‌کدام از آن دو نسبت به ديگري است چراکه خداي عالم انسان بماهو انسان را به صورت جفت و برابر آفريده و رابطه‌اي که بين زن و مرد وجود دارد، رابطه تلازم است. ‌اگر اين نگاه تعميم يابد، آن موقع است که ما صرفاً به جاي نگاه جنسيتي، نشگاه جامع انساني را حاکم مي‌کنيم و اين همان نگاه اسلامي‌است. اينجاست که توجه به متن و اسلام متني اهميت خود را جلوه مي‌دهد چراکه به نظر مي‌رسد بخش قابل توجهي از نگاه‌هايي که به صورت پيرايه به بدنه دين چسبيده و امروز جامعه را مي‌آزارد، بيش از اينکه به اصل دين مرتبط باشد، به نظرات و تفسيرهاي افراد مرتبط است.وي افزود: بنابراين بايد اين نگاه کلي هم در حوزه و هم در دانشگاه بوجود آيد که صرفاً در لفظ از عدالت گفته نشود بلکه آنگونه که مدنظر شارع است، زن و مرد به صورتي عادلانه در جامعه ايفاي نقش کرده و بتوانند در اداره جامعه سهيم باشند. آيت‌الله بيات زنجاني در پاسخ به سؤالي ديگر پيرامون حد تابعيت زن از شوهر بيان داشت‌: پيشتر گفته مي‌شد که زن به صورت مطلق در تمام امور زندگي تابع شوهر است ولي اين نظر صحيح نيست بلکه بحث در اينجا، بحث تعهد متقابل است. بدين معنا که در رابطه متقابل زناشوئي به همان اندازه که مرد محق است، زن نيز حق دارد و نمي‌توان موضوع اين رابطه را يک‌سويه ديد و يک نفر را حاکم و ديگري را محکوم قرار داد.وي در بخش ديگري از سخنان خود و در پاسخ به سؤالي پيرامون برخي فتاواي جديد که راه را براي نسل جوان ديندار باز مي‌کند گفت: اين فتاوا نشان مي‌دهد که با عنايت به جهانشمولي دين اسلام و باز بودن باب اجتهاد، فقيه در صورت تتبع، مي‌تواند راه‌هايي براي برون‌رفت از بسياري از مشکلات بيابد اگرچه ممکن است بنده به شيوه استدلال نقد داشته باشم ليکن قطعاً مقلدين هر فقيهي در تقليد از احکامي‌که مرجع تقليدشان به آن رسيده، مأجورند.

وي تاکيد کرد: شارع مقدس آنچنان که از روايات اسلامي‌به دست مي‌آيد براي فرد مکلف شخصيت قائل بوده و تشخيص او را سند مي‌داند. به همين جهت است که وقتي از امام صادق(ع) سوال مي‌شود که ملاک براي ضرر داشتن روزه براي فرد چيست، آن حضرت مي‌فرمايد خود مکلف. اين بيان به قدري از لسان معصومين صادر شده که نشان مي‌دهد فرد مکلف بايد خودش ضرورت را تشخيص داده و در صورت تشخيص بدان عمل کند و فقيه و مجتهد، نبايد به اين حيطه وارد شوند.

آيت‌الله بيات زنجاني در پاسخ به سوال ديگري پيرامون حضور زنان در مجلس خبرگان بيان داشتند: اين نظر را پيشتر نيز عرض کرده‌ام که زنان مي‌توانند و بايد در خبرگان حضور يابند. حتي در بازنگري قانون اساسي نيز ظاهراً گفته‌ام که همانطوري که در خبره بودن، فرقي بين روحاني و غير روحاني نيست و ما در خبرگان صرفاً به مجتهد نياز نداريم و بايد از افراد خبره در مديريت، اقتصاد و امثالهم بهره ببريم، بين زن و مرد بودن خبرگان نيز فرقي نيست و زنان هم مي‌توانند در خبرگان حضور داشته باشند.
کد مطلب: 59995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *