۰
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۸

بیانیه وزارت خارجه در مورد اقدام کانادا

وزارت خارجه ايران درباره اقدام کانادا مبنی بر بستن سفارت‌خانه‌های دو کشور بيانيه صادر كرد.
 به نقل از ایسنا، در بيانيه وزارت خارجه ايران آمده است: دولت کانادا روز جمعه ۱۷ /۶ /۹۱ در اقدامی غيرحرفه‌يي، نامتعارف و غیر موجه و با سوء استفاده از مفاهیم حقوق بین‌المللی اعلام کرد سفارت خود در تهران را به دليلي موهوم تعطیل كرده و متقابلا خواستار آن شد كه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانادا نیز در مدت نامعقولي تعطیل شود.

رژيم محافظه کار کانادا به رهبری آقاي هارپر با اتخاذ رویکردهای افراطی و پیروی از سیاست های منسوخ و شکست خورده نومحافظه کاران شناخته شده است و انتقادات گسترده داخلی نسبت به تحمیل هزینه های هنگفت این رویکردها بر ملت کانادا موید این امر است . سیاست انزواگرایی بین المللی و محدود نمودن روابط خارجی کانادا بر محور چند کشور خاص ، از جمله اقدامات دولت فعلی كانادا در راستاي اين سياست بوده است . دولت کانادا که از جمله به استناد گزارشگر حقوق بومیان سازمان ملل یکی از بدترین سوابق نقض حقوق بشر در جهان را دارد، با این رفتارهای افراطی و اقداماتی مانند کمک مالی به نیروهای خشونت طلب و افراطی در منطقه و حمايت همه جانبه و كوركورانه از رژيم صهيونيستي بعنوان رژيم نژادپرست ، سياست هايي اتخاذ نموده كه نه تنها كمكي به صلح نمي نمايد بلكه به یکی از منابع تهدید ثبات و امنیت بین المللی تبدیل شده است.

بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با رصد دقيق رفتار مخرب دولت كانادا بويژه در دوسال گذشته و تبيين استراتژی روابط دوجانبه بر اساس مفهوم «تعامل مشروط » ، تلاش نمود روابط دو كشور به تامين حقوق جامعه ايراني مقيم كانادا و حفظ روابط دو ملت محدود شده و حداقل ارتباط ممكن را با دولت كانادا داشته باشد . در اين راستا ، نيروي انساني سفارت كشورمان در اتاوا كاهش يافت و روابط اقتصادي با اين كشور نيز به حوزه هاي ديگر هدايت گرديد.

دولت كانادا برخلاف همه اصول انساني ، در اين دوره حداكثر تلاش خود را براي تشديد فشار به هموطنان مقيم كانادا انجام داد . اقدامات متعدد دولت هارپر عليه ملت ايران مانند بستن بخش كنسولي سفارت كانادا در تهران ، بستن حساب های بانکی شمار زیادی از هموطنان مقیم کانادا، منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و ... از جمله همين اقدامات است .

رژيم افراط گراي هارپر در ادامه اين سياست ها تلاش گسترده اي را براي پيشگيري از برگزاري اجلاس سران غيرمتعهد ها در تهران يا عدم موفقيت آن انجام داد كه با بي اعتنايي كشورها و شخصيت هاي بين المللي ، شكست آشكار ديگري را در پرونده اين رژيم ثبت نمود ، لذا به نظر مي رسد ناچار شده است در اقدامي عجولانه براي انحراف افكار عمومي از موفقيت دولت جمهوري اسلامي ايران و شكست خود ، به اين اقدام سخيف متوسل شود .

وزارت امورخارجه در راستاي وظيفه ذاتي و هدف گذاري مشخص خود در روابط با كانادا ، با استفاده از همه ابزارهاي ممكن تلاش خواهد نمود تا در اسرع وقت تمهيدات لازم جهت تداوم خدمات كنسولي به هموطنان فرهيخته مقيم كانادا به بهترين شكل ممكن فراهم گردد .

همچنين با توجه به سوء سابقه دولت كانادا در حفاظت از اماكن و پرسنل ديپلماتيك در اين كشور و بويژه ناتواني در پيشگيري از تعرضات متعدد به سفارت جمهوري اسلامي ايران در اتاوا ، دولت جمهوري اسلامي ايران مسئوليت سلامت پرسنل سفارت و رعايت مصونيت اماكن ديپلماتيك خود در اين كشور را متوجه دولت كانادا مي داند.
کد مطلب: 6019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *