۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۷
کواکبیان در نشست تبيين انديشه سياسي آيت الله مهدوي كني:

اخلاق مهدوی کنی سیاسی نبود، سیاست ایشان اخلاقی بود

ایشان برای روحانیت شان پدری برای همه جناح های سیاسی قایل بود
اخلاق مهدوی کنی سیاسی نبود، سیاست ایشان اخلاقی بود
دومین نشست از سلسلهنشستهای «بررسی آراء و اندیشه های فقیه بصیر، آیت الله مهدوی کنی» با موضوع بررسی اندیشه های سیاسی ایشان، دوشنبه 26/07/1395 ساعت 10 تا 12 در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این نشست که به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله مهدوی کنی (ره) برگزار شد، آقایان دکتر احمدی طباطبایی، دکتر کواکبیان، دکتر جمالزاده و دکتر مجیدی به ایراد سخنانی در خصوص ابعاد تفکر سیاسی آیت الله مهدوی کنی پرداختند.
در ابتدای جلسه، دکتر احمدی طباطبایی، نوهی مرحوم آیت الله بروجردی، سخن را آغاز کرد. ایشان به تطبیق رویکردها، تفکرات و اقدامات آیت الله مهدویکنی در حوزهی سیاست، با توصیه های موجود در متون دینی و معارف اسلامی پرداخته و مفهوم «اخلاق سیاسی» را محور سخنان خود در این نشست قرار داد
در ادامه دکتر کواکبیان، نمایندهی محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به بیان سخنانی در تشریح ابعاد فکر سیاسی آیت الله مهدویکنی پرداخت. وی با اشاره به این مسئله که «اخلاق آیت الله مهدوی کنی سیاسی نبود، بلکه سیاست ایشان اخلاقی بود»، اصل و محور اقدامات ایشان را «اخلاق» معرفی کرد.
او در ادامه با استناد به بند نخستین نامه ی امیرالمؤمنین به مالک اشتر برای حکومت مصر، عبارت «استصلاح أهلها» را ناظر به پرورش نیروی اخلاقی در سطح جامعه دانست و وجود فیشهای نجومی، املاک نجومی و مسائلی از این دست را نتیجه ی جدی نگرفتن بحث اخلاق و تقوای سیاسی در میان سیاستمداران قلمداد نمود.
کواکبیان در ادامه، با بیان خاطرات خود از مواجهات مستقیم با آیت الله مهدوی کنی، به این مسئله اشاره کرد که ایشان برای روحانیت شأن پدری قائل بوده و معتقد بوده اند که روحانیت باید برای همهی احزاب، جریانها و سلایق سیاسی، پدری کند و وابسته به یک حزب یا جریان خاص نباشد.
وی همچنین با نقل گفتگوها و مناقشات خود با آیت الله مهدوی کنی در موضوع «مردم سالاری دینی»، به این نکته توجه داد که آیت الله مهدوی کنی با مفهوم «مردم سالاری دینی» موافق نبود و در عوض آن، مفهوم «دین سالاری مردمی» را پیشنهاد میداد و قابل دفاع میدانست.
او در پایان، خاطرنشان کرد که اگرچه در زمینه ی سلیقه ی سیاسی با آیت الله مهدوی کنی اختلافاتی داشته، اما ایشان را به عنوان یک استاد اخلاق همیشه قبول داشته و دارد.
پس از دکتر کواکبیان، نوبت به دکتر جمالزاده رسید که به ایراد سخنانی در خصوص تفکر سیاسی آیتالله مهدوی کنی بپردازد. ایشان در ابتدای سخنان خود گفت که اصطلاح «فقیه بصیر» را اصطلاح بسیار درست و جامعی می داند که به خوبی از عهده ی تعریف شخصیت آیت الله مهدوی کنی برمیآید. او صداقت را یک نکته ی کلیدی در شخصیت آیتالله معرفی کرد و عنوان کرد که ایشان همانگونه که میاندیشید، عمل میکرد و در عمل و گفتار خود صادق بود.
دکتر جمالزاده در ادامه عنوان کرد که نگاه آیت الله مهدوی کنی به دانشگاه همواره اینگونه بوده است که دانشگاهها باید به جایی برسند که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند و ناظر به مسائل واقعی جامعه پیش بروند و تأسیس دانشکده های مختلف در دانشگاه امام صادق (ع) را که همگی با ترکیب دروس معارف اسلامی ارائه می‎شوند، در همین راستا دانست.
او در ادامه یادآوری کرد که آیت الله مهدوی کنی بارها این مسئله را عنوان کرده بود که من در این کشور نخست وزیر بوده ام، وزیر کشور بوده ام، بالاترین مناصب سیاسی و حکومتی را داشتهام، اما آنچه که از همه ی این مناصب بالاتر و ارزشمندتر بوده، همین معلمی است.
او سپس با ارجاع به کتاب خاطرات حضرت آیت الله مهدوی کنی، نکات دیگری از اخلاق سیاسی ایشان را بازگو کرد
او فقه حکومتی را از مهمترین اهتمامات آیت الله مهدوی کنی معرفی کرد و توجه به فقه در تمامی رشته ها و گرایشهای موجود در دانشگاه امام صادق (ع) را در این راستا ارزیابی نمود.
اما سخنرانی پایانی این نشست دکتر مجیدی بود که با جمع بندی سخنان سایر اساتید و تشکر از آنان، صحبتهای خود را به صورت خلاصه و تیتروار ارائه کرد.
او آیت الله مهدوی کنی را مصداق بارزی برای آیهی «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ» (ابراهیم/ 27) شمرده و دانشگاه امام صادق (ع) را نیز مصداقی برای آیهی شریفهی «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ، تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» (ابراهیم/ 24 و 25) دانست.
او با اشاره به ایده‎ی تأسیس واحد خواهران برای دانشگاه امام صادق (ع)، از توجه آیت الله مهدوی کنی به اعتلای نقش زنان در جامعه، به خصوص در عرصه های فرهنگی-اجتماعی و علمی سخن گفت و اشاره کرد که بسیاری از روحانیان در ابتدای انقلاب معتقد بودند حالا که انقلاب انجام گرفته و به ثمر رسیده، باید خانمها به خانه هایشان برگردند. اما حضرت امام با این حرف مخالف بود و آیت الله مهدوی کنی هم به تبع ایشان بر ارتقای زنان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی تأکید داشتند و در این راه قدم برداشتند. او این رویه را ادامه‎ی سیره ی امام صادق (ع) قلمداد کرد که پرورش انسان نخبه را بالاتر از هر هدف دیگری در سطح جامعه، مورد اهتمام قرار میداده است.
دکتر مجیدی در ادامه‎ی سخنان خود، حضرت آیت الله مهدوی کنی را یک سنت گرای نواندیش خواند که در نسبتهای میان اسلام و سیاست، اخلاق و سیاست، فقه و سیاست و غیره، صاحب ایده و نظر بوده است.
از دیگر مهمانانی که در این جلسه شرکت کردند، میتوان به دکتر سیدامامی، دکتر علی باقری و دکتر ابوذر گوهری مقدم اشاره کرد.
سلسله نشستهای «بررسی آراء و اندیشه های فقیه بصیر، آیت الله مهدوی کنی» هفته ی آینده، در محورهای مختلف دنبال خواهد شد.
کد مطلب: 62246
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *