۰
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۱

توسعه سیاسی بدون تحزب معنا ندارد

صبحگاه تا شامگاه سه‌شنبه 25 آبان 1395 سالن بهارستان بوستان گفتگو در تهران شاهد برگزاری نخستین همایش ملی بررسی موانع ساختاری توسعه در ایران بود.

صبحگاه تا شامگاه سه‌شنبه 25 آبان 1395 سالن بهارستان بوستان گفتگو در تهران شاهد برگزاری نخستین همایش ملی بررسی موانع ساختاری توسعه در ایران بود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این همایش که به همت مجمع مشورتی توسعه استان تهران با همکاری سازمان خصوصی‌سازی و سازمان برنامه و بودجه استان تهران برپا شده بود عده‌ای از صاحب‌نظران دانشگاهی و مدیران ارشد اجرایی کشور از جمله محسن رهامی، جواد اطاعت، احمد حکیمی‌پور، سمیه طهماسبی، شهربانو امانی و... گرد‌هم آمدند تا هرکدام از زاویه ای، مقوله توسعه و موانع آن را درکشور بررسی نمایند. دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سخنران آئین اختتامیه این رویداد علمی‌بود.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری که در این همایش، از موانع توسعه سیاسی و آزادی مطبوعات سخن می‌گفت در ابتدا با اشاره به تقدم رتبی‌ توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی گفت: هر چند باید برای حل مشکلاتی همچون بیکاری، رکود و فساد سیستماتیک اقتصادی تلاش کنیم و با آنها زودتر برخورد کنیم اما اصلی‌ترین مشکل ما همان فرهنگ سیاسی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که هرگونه تلاشی برای توسعه همه جانبه و پایدار در کشور بدون گسترش فعالیت احزاب و گردش آزاد اطلاعات توسط رسانه‌ها نتیجه ای نخواهد داشت و اصولا توسعه سیاسی بدون تحزب امری بی‌معنا و در حد شوخی خواهد بود. دکتر کواکبیان با انتقاد صریح از عملکرد وزارت کشور در طی ادوار مختلف پس از انقلاب یادآور شد که باوجود صراحت قانون اساسی درباره آزاد بودن تجمعات و راهپیمایی‌های بدون حمل سلاح در صورتی که مخل مبانی اسلام نباشد، تاکنون یک بار هم مجوزی برای اجتماعات و راهپیمایی‌های سیاسی صادر نشده است. عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با اشاره به استدلال ادامه بازداشت یاشار سلطانی به گمان این که این فرد برای جریان سیاسی خاصی فعالیت می‌کرده است، ضمن ابراز تعجب از این موضع‌گیری یادآور شد که فعالیت به نفع جریان سیاسی خاص نه تنها جرم نیست بلکه عین کنشگری سیاسی مشروع است.
وی با اشاره به صدور مجوز تجمع در دولت قبل در خارج از تهران و نزدیکی بهشت‌زهرا گفت: به فرماندار وقت گفتم ما برای زنده‌ها تجمع داریم و نه برای مرده‌ها. کواکبیان افزود هرچند هم‌اکنون در ایران فضای باز سیاسی و آزادی بیان و مطبوعات و رشد رسانه‌ها را شاهدیم اما موانعی نیز بر سر راه توسعه سیاسی مطلوب و گسترش آزادی‌ها در عرصه اطلاع رسانی وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب آنها را از میان برداشت. اقتصاد رانتی و دولتی و متکی بر درآمدهای نفتی و پیشینه درازمدت دولت‌سالاری و سیستم ناکارآمد فرهنگ تحزب در ایران همواره بزرگترین مانع رشد مردم‌سالاری و توسعه سیاسی و آزادی مطلوب مطبوعات و رسانه‌ها در این سرزمین بوده است. سوگمندانه می‌گویم که حتی در دولت یازدهم چندان تغییری در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش حجم دولت دیده نمی‌شود برای دستیابی به وضعیت ایده‌آل در این زمینه ابتدا باید به دنبال تحزب واقعی و انتخابات آزاد مبتنی بر پاسخگویی منتخبان و تمامی نهادهای قدرت و جدی گرفتن افکار و آزادی عمومی‌در فرایند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باشیم. نگارنده بر این باور است زمانی نهادهای قدرت می‌توانند به صورت واقعی و باورمندانه تحت تاثیر آرای عمومی ‌نه تنها ساحت سیاست را دچار انواع موانع نسازند بلکه جهت تسهیل در این مسیر گام بردارند که سه گانۀ حقوق شهروندی و نظام حزبی نظام جامع رسانه ای و انتخابات عادلانه را از طریق لوایح سه‌گانه دولت و در پرتو حاکمیت قانون تحقق بخشند.
سخنران مراسم افتتاحیه همایش بررسی موانع ساختاری توسعه در ایران که به دبیری دکتر حسن اکبری بیرق، رییس مجمع مشورتی توسعه استان تهران برگزار شد عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی بود که دولت متورم را مانع اصلی توسعه قلمداد کرد.
کد مطلب: 63463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *