۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۵

سریال تکراری جنگ دولت و شهرداری/این قسمت پارک پردیسان

بعد از دعوای مسئولان شهری و دولتی بر سر مترو، حریم پایتخت و جدایی ری از تهران این بار کشمکش مسئولان درباره خرید و فروش چند صد هکتاری پارک پردیسان است.
بوستان ۲۷۵ جنگلی پردیسان یکی از پارک‌های بزرگ و مشهور شهر تهران که در شمال غربی تهران قرار گرفته است.

این بوستان از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

چند روزی است که اخباری مبنی بر فروش این پارک منتشر و هر یک از مسئولان در این زمینه اظهار نظرهای متفاوتی می‌کنند.

معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران که در گذشته رئیس سازمان محیط زیست کشور بود جزء نخستین کسانی بود که خبر فروش پارک پردیسان توسط دولت را منتشر کرد و مدعی است که اسناد و مدارک کافی در این زمینه دارد.

وی معتقد است که همواره این نگرانی وجود دارد که دولت بر فروش این پارک اصرار کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که ساخت برج میلاد و همچنین بزرگراه همت هیچ ارتباطی به پارک پردیسان ندارد.

ابتکار تقاضای لغو این مصوبه دولت را کرد که با مخالفت چمران رئیس شورای شهر تهران روبه رو شد که این امر منجر به جدال این دو عضو در جلسه شورا شد.

بعد از انتشار خبر واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی مسئولان شهری برای خرید این پارک اعلام آمادگی کردند که عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به مصوبات دولت در خصوص فروش پارک پردیسان در مرداد اشاره کرد و ادامه داد: در همان زمان شهرداری به سازمان محیط زیست اعلام کرد که اگر می‌خواهد پارک پردیسان را بفروشند شهرداری آماده است آن را خریداری و در توسعه فضای سبز آن تلاش کند.

وی تأکید کرد که شهرداری آماده است تا با اجازه شورای شهر و همچنین همکاری سازمان محیط زیست پارک پردیسان را تحویل و با توسعه آن شرایطی فراهم کند که شهروندان استفاده بهتری را از آن ببرند.

بر اساس این گزارش، برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که پارک پردیسان فروشی نیست و شهرداری اصلا نباید نامه‌ای در این زمینه برای دولتی‌ها ارسال می‌کرده است و این کار غیر قابل قبول است.

همچنین حسن بیادی نائب رئیس شورای شهر تهران معتقد است که اگر فروش پارک پردیسان غلط است فرقی نمی‌کند که بخش دولتی بخرد یا بخش غیردولتی. ضمن اینکه امیدواریم مسئولان به این نکته توجه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، اعضای شورا معتقدند که مسئولان محیط زیست در مورد پارک پردیسان تحت فشار قرار دارند و علی رضا دبیر عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در این باره با تأکید بر اینکه پارک پردیسان یک پارک ملی محسوب می‌شود و شامل اصل ۴۴ نمی‌شود، گفت: دوستان در سازمان محیط زیست در خصوص پارک پردیسان تحت فشارند اما باید این فشار را تحمل کنند و کوتاه نیایند.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست نباید در واگذاری و فروش پارک پردیسان کوتاهی کند و در این بخش از تمام ظرفیت‌های خود استفاده بهینه ببرد.

بعد از انتشار اخبار فروش پارک پاردیسان قائم‌مقام سازمان محیط زیست اعلام کرد که فروش پارک پردیسان ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه سازمان هیچ برنامه‌ای برای فروش پارک پردیسان ندارد، گفت: فروش پارک پردیسان غیرقانونی است.

به گفته شاعری، در سال ۸۹ مصوبه‌ای را داشته‌ایم در خصوص طرح جامع پارک پردیسان که براساس این طرح قرار بود پارک پردیسان از نظر فضای سبزی توسعه پیدا کند.

وی تأکید کرد که مگر ما می‌توانیم پارک پردیسان که یک پارک ملی محسوب می‌شود و یا به فروش برسانیم و اگر این کار صورت پذیرد بنده اولین نفری خواهم بود که از سازمان محیط‌ زیست بیرون می‌روم.

به گفته شاعری، پارک پردیسان همانند برج میلاد، آزادی و پارک‌هایی از جمله چیتگر و لویزان نمادهای ملی محسوب می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند این نمادهای ملی را تخریب و خراب کند.

گفته می شود که مصوبه ای در خصوص فروش پارک پردیسان وجود دارد و قرار است این بوستان به بخش خصوصی واگذار شود و اگر این پارک به بخش خصوصی واگذار شود کم کم از بین خواهد رفت. چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: بعد از تصویب این مصوبه قرار شد پارک پردیسان در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دغدغه‌هایی بین مردم و به خصوص نمایندگان شورای شهر به وجود آمد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پارک پردیسان یکی از بزرگترین پارک‌های تهران است که نمونه آن را نیز نداریم و چنانچه این پارک در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود به تدریج از بین خواهد رفت.

البته شنیده ها حاکی از تغییر کاربری این پارک بود که چمران اعلام کرد محمدی زاده گفته است قصدی برای تغییر کاربری این بوستان وجود ندارد.

محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست کلا فروش پارک پردیسان را تکذیب کرد و گفت: هیچ‌گونه تغییر کاربری در پارک طبیعت پردیسان صورت نخواهد گرفت، البته شهرداری تهران تقاضای خرید پارک را کرده که این تقاضا موافقت نشده است.

محمدی‌زاده درخصوص قیمت گذاری پارک پردیسان نیز اظهار کرد: برای مشارکت طرح موردنظر مراحل طی شده براساس کاربری های محیط زیست از مجوزهای قانونی استفاده شده است.

البته مدیرکل روابط عمومی محیط زیست فروش پارک پردیسان را تنها یک توهم عنوان کرده و ادامه داده است این پارک را نه می‌فروشیم و نه واگذار می‌کنیم.

اسفندیاری ادامه داد: اگر شهرداری برای خرید پارک پردیسان آمادگی خودش را اعلام می‌کند، براساس توهم به وجود آمده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست با بیان اینکه فروش و واگذاری پارک پردیسان دروغ و کذب محض است که از جاهای خاص نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: دولت بنا دارد ساخت پارک پردیسان را در یک‌سال اخیر آغاز کند.

آلودگی هوا در تهران بیداد می کند و باید توسعه فضای سبز در کلان شهر تهران در اولویت قرار گیرد تا مشکلات شهروندان در این زمینه برطرف شود.
کد مطلب: 6874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *