۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۱
انبار بزرگی از مشکل و مرض به نام تهران

وقتی شهر آرزوها به قبر آرزوها تبدیل می‌شود

شهر تهران هزار توی مشکلات است؛ انواع آلودگی، ترافیک، معضل مسکن، گرانی و آسیب‌های اجتماعی و...
شهر تهران هزار توی مشکلات است؛ انواع آلودگی، ترافیک، معضل مسکن، گرانی و آسیب‌های اجتماعی و...

زمانی تهران «شهر آرزوها» بود؛ درآمد خوب، کار مناسب و زندگی باکلاس. اما این روزها شهر آرزوها برای خیلی‌ها به «قبر آرزوها» تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تهران انبانی از مشکلات شده و اگر روزگاری آمدن به تهران آرزو بود، این روزها رفتن از آن برای خیلی آرزوست، اما چه کنند که پای رفتن لنگ است. اوضاع شهرستان‌ها از هر حیث بدتر از تهران است؛ مخصوصا بیکاری که در این مناطق بیداد می‌کند. اما شهر تهران هزار توی مشکلات است؛ انواع آلودگی، ترافیک، معضل مسکن، گرانی و آسیب‌های اجتماعی و...
تهرانی ها از صبح تا شب دوندگی می‌کنند، با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و شاید به همین دلیل عبوس‌ترین مردمان باشند.
نفس‌هاي مردن
می‌گویند سالی تقریبا پنج هزار نفر قربانی هوای آلوده تهران می‌شوند. وارونگی هوا، کارخانه‌ها، تعداد زیاد خودروها، سوخت بی‌کیفیت و آزبست ترمزها به جان ریه تهرانی‌ها افتاده‌اند. می‌گویند آلودگی هوا به طور متوسط موجب کاهش پنج سال از عمر تهرانی‌ها شده ‌است. در تهران روزانه حدود ۱۳ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و ۶۵ درصد آلودگی تهران ناشی از خودروهاست. خودروهایی که با کیفیت پایین و ترمزهای آزبستی در کارخانه های دولتی تولید می‌شود.
زنجیر ترافيك
ترافيك؛ داستان پنج ميليون خودوريي است که تهرانی ها را كلافه كرده و جزئي از زندگي‌شان شده است. سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو به خيابان‌هاي اين شهر افزوده مي‌شود و زنجیر ترافیک برگردن شهر فشرده‌تر می‌شود. روزانه چند ساعت از عمر تهرانی‌ها در ترافیک هدر می‌رود و كافيست چند قطره باران ببارد تا ترافيك تهران بیشتر قفل كند و هدر رفتن زمان، سرعت بیشتری بگیرد. مسئولان هر چند وقت یکبار راه حل‌هايي می‌دهند مانند طرح زوج و فرد، اما این مشکل مثل یک بختک سنگین همچنان پابرجاست.
سرسام صوتی
تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا به لحاظ صوتی است. روزانه میلیون‌ها خودرو در این شهر گاز می‌دهند، بوق می‌زنند و آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. صدای دزدگير خودروها و ساخت و ساز ساختمان‌ها، سر و صداي موتور سيكلت‌ها، مشاغل پرسر و صدا و وجود فرودگاه جزئي از زندگي روزمره تهرانی‌ها شده و سكوت، یک امر کاملا غيرعادي. آلودگی‌های صوتی نه تنها بر شنوایی و سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد، بلکه موجب اضطراب، سردرد و تحریک رفتارهای ضد اجتماعی، خشونت طلبی، مختل شدن رشد کودکان، پرخاشگری و کاهش تمرکز می‌شود.
از تجاوز تا اعتیاد
آسيب‌هاي اجتماعي از سر و كول تهران بالا مي‌رود و کمتر

شهر تهران هزار توی مشکلات است؛ انواع آلودگی، ترافیک، معضل مسکن، گرانی و آسیب‌های اجتماعی و... تهرانی ها از صبح تا شب دوندگی می‌کنند، با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و شاید به همین دلیل عبوس‌ترین مردمان باشند
موردی است که تهران در آن رتبه اول را نداشته باشد؛ از تجاوز گرفته تا كلاهبرداري و مواد مخدر.
يك پژوهشگر مسائل اجتماعی می‌گوید که مواد مخدر در صدر مشكلات اجتماعي پايتخت است. نیروی انتظامی هم چند سال قبل اعلام کرد که روزانه دو تن مواد مخدر در تهران مصرف مي‌شود. مشکلات ازدواج و افزایش طلاق هم جاي خود دارد. آمار طلاق در تهران پنج برابر ساير استان‌هاي كشور است. سر هر چهارراه و خيابان هم كودكان كار ديده مي‌شوند و حضور بیش از ۲۰هزار نفر کودک کار در تهران تایید شده است. سرمایه اجتماعی هم در تهران وضیعت خوبی ندارد و طبق آماری که مرکز پژوهش‌های سلامت اعلام کرده تنها حدود ۱۱ درصد از شرکت کنندگان میزان اعتماد به مردم را زیاد و بسیار زیاد بيان کردند و در حالی که بیش از ۸۸ درصد از آنان میزان اعتماد به ديگران را متوسط یا کم ارزیابی کرده‌اند.
دغدغه سقف
طبق آمار حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد تهرانی‌ها، اجاره نشین هستند و این اجاره نشین‌ها مجبور شدند امسال بیش از ۲۶ درصد اضافه شدن کرایه را تحمل کنند. قیمت مسکن در تهران هم در برخی مناطق تا ۳۱ درصد رشد داشته و با این شرایط خرید خانه برای خیلی از تهرانی‌ها یک رؤیای دست نیافتنی است.
دعوای مسئولان
مشکلات تهران بین دولت و شهرداری پاس‌كاري می‌شود. حمل ونقل عمومی مثل مترو، شهر‌سازی، فضای سبز تهران و این آخری‌ها جدایی ری از تهران گوشه‌ای از اختلافات دولت و شهرداری است. طبیعی است که دود این همه اختلاف به چشم تهرانی ها برود وگرنه مسئولان که اینجا هم نشده جای دیگر صندلی‌شان برپاست.
مرض پشت مرض
هر بیماری که حسابش را بکنید در تهران بیشتر از همه جای ایران است؛ از ایدز گرفته تا سكته و سرطان. مدتي قبل بود كه مسئولان از رشد آمار بیمارهای سرطانی عجیب و غریب در تهران خبر دادند و همه را شوکه کردند. ریزگردها هم كه از راه رسیدند و آمار مربوط به سرطان و سکته را حسابی ارتقاء دادند! فشارهای عصبی و زندگی همراه با استرس و نگرانی هم بسیاری از تهراني‌ها را بيمار كرده است. از سردردهای مزمن تا بیماری‌های گوارشی. رئيس انجمن ام اس گفته كه از تعداد افراد تحت پوشش، ۱۴ هزار نفر آنها تهراني هستند. چند سال قبل تحقیقاتی توسط شهرداری تهران انجام شده است که بر اساس آن شیوع بیماری‌های روانی در تهران حدود ۳۴ درصد تخمین زده شده است. افسردگی و سپس انواع اختلالات شخصیتی از مهم‌ترین بیماری روانی مردم در تهران است.
اینها مشتی از مشکلات تهران است. به نظر شما این کلان شهر ۱۵ میلیون نفری با این همه مشکل و دلواپسی برای شهروندانش، جایی برای ماندن است یا رفتن؟!
گزارش : سيران سعدي

کد مطلب: 14486
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *